EGT + BOOST + AFR + TEMPERATURA i CIŚNIENIE OLEJU [UKP-PRO]

Poradniki dotyczące UKP i nie tylko. Wskazówki dotyczące montażu i obsługi dodatkowych czujników w pojeździe.
ArT
Posts: 1540
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 166 times

EGT + BOOST + AFR + TEMPERATURA i CIŚNIENIE OLEJU [UKP-PRO]

Postby ArT » Sat Apr 01, 2017 2:58 pm

Poniższy wpis otwiera cykl poradników w których znajdziecie praktyczne przykłady zastosowania UKP-PRO do pomiaru różnych wartości z dodatkowych czujników, takich jak:

  • pomiar temperatury spalin (EGT) 1-kanałowy (zbiorczy) lub 2-kanałowy (np. na dwie głowice w silniku V) lub 4-kanałowy (np. z każdego cylindra w silniku 4-cylindrowym),
  • pomiar ciśnienia doładowania (boost),
  • pomiar ciśnienia oleju,
  • pomiar składu mieszanki AFR 1-kanałowy (zbiorczy) lub 2-kanałowy (np. pomiar w silniku V osobno dla każdej z głowic)
  • pomiar temperatury oleju (silnika, skrzyni, reduktora...),
  • pomiar temperatury silnika (dublowanie wskazań z deski, ale z jednoczesnym ustawieniem alertów na bezpieczniejszą wartość, np. 100C),
  • pomiar ciśnienia paliwa (w szczególności dla diesli na common-railu),
  • i inne pomiary dot. głównie temperatur i ciśnień

UKP-PRO posiada 7 wejść analogowych na dodatkowe czujniki (5xAdcX na sygnały napięciowe + 2xAdcVccX na bezpośrednio podłączenie czujników rezystancyjnych) + 4 wejścia na cyfrowe czujniki temperatury co daje nam w sumie 11 odczytów z czujników, a to już są spore możliwości konfiguracji. Ponadto na większość odczytów można ustawić alerty i rejestrować dane do wewnętrznej pamięci (data-logger).

Uzupełnieniem dla tego poradnika jest poradnik dotyczący przeglądu dodatkowych czujników jakie można podłączyć w pojeździe.

Przytaczane przykłady skupiają się na strategicznym rozplanowaniu podłączenia dodatkowych czujników - są różne czujniki (patrz poradnik powyżej), które powinny być podłączone pod różne wejścia.

Dzisiejszy przykład nie wyczerpuje tematu, ale jest to jedna z popularniejszych konfiguracji zastosowania UKP-PRO przez użytkowników aut ze zmodyfikowanymi silnikami, którzy chcą mieć nad nimi kontrolę i nie skończyć z dziurą w tłoku albo z łopatkami turbiny w wydechu :mrgreen: Jeżeli będzie zainteresowanie tematem to wkrótce pojawią się kolejne przykłady.


TEMPERATURA SPALIN (1x EGT) + CIŚNIENIE DOŁADOWANIA (BOOST) + TEMPERATURA OLEJU + CIŚNIENIE OLEJU + SKŁAD MIESZANKI (1xAFR) + DODATKOWE TEMPERATURY

1. do pomiaru temperatury spalin (EGT) potrzebna będzie sonda (termopara typ-k) oraz wzmacniacz termopary (EGT-K 1-kanałowy) - zobacz osobny poradnik dot. pomiaru temperatury spalin. Termoparę należy podłączyć do wzmacniacza, a wyjście wzmacniacza na wejście AdcX w UKP-PRO, np. Adc1

2. do pomiaru ciśnienia doładowania (boost) należy skorzystać z sygnału z dowolnego MAP sensora (może być fabryczny - więcej informacji w poradniku o czujnikach). Wyjście z MAP sensora należy podłączyć do dowolnego wejście AdcX w UKP-PRO, np. Adc2. Przykład czujnika ciśnienia BOSCH.

3. do pomiaru temperatury oleju mamy dwie możliwości:
  • 3a. możemy zastosować czujnik cyfrowy (zobacz przykład dot. pomiaru temperatury oleju z czujnikiem cyfrowym) - główną zaletą tego rozwiązania jest fakt że nie zajmujemy wejścia analogowego (które może nam się przydać na inny pomiar), a główną wadą jest ograniczony zakres pomiaru temperatury do 125C (co może nie wystarczyć przy wysilonych silnikach), lub
  • 3b. możemy zastosować czujnik analogowy typu "NTC" (możliwy pomiar spokojnie do 150C, a nawet i więcej - przykład takiego czujnika) - czujnik taki podłączamy na dowolne wejście AdcVccX i to przy założeniu że będzie podłączony tylko do UKP i nigdzie więcej (jeżeli w pojeździe już posiadamy taki czujnik podłączony do innego urządzenia to z UKP możemy mierzyć na nim już tylko napięcie i w takim przypadku należy go podłączyć na wejście AdcX).
W danej konfiguracji nie zabraknie nam żadnych wejść analogowych więc zakładamy że do pomiaru temperatury oleju wykorzystamy dodatkowy czujnik NTC (wariant 3b), który podłączony na wejście AdcVcc1 w UKP-PRO.


4. do pomiaru ciśnienia oleju również mamy dwie możliwości:

  • 4a. możemy zastosować czujnik rezystancyjny (tzw. "bańka"), np auto-gauge 10bar 240-33 ohm - główną zaletą takiego czujnika jest niska cena w stosunku do jego możliwości (w połączeniu z wewnętrznym układem pomiarowym w UKP-PRO osiągniemy dokładność +/- 0,1bar), jednakże taki czujnik ma większe wymiary (nie zawsze się zmieści) oraz co gorsze - przy dużych drganiach (np. silnik na twardych poduszkach, a auto na twardym zawieszeniu eksploatowane na torze) potrafi się czasem rozszczelnić. W większości zastosowań dobrze zda egzamin. Czujnik rezystancyjny podłączamy na dowolne wejście AdcVccX.
  • 4b. możemy zastosować czujnik napięciowy (przykład czujnika ciśnienia 150PSI 10bar) - w odróżnieniu od czujnika rezystancyjnego czujnik napięciowy ma mniejsze gabaryty, ze względu na brak w środku elementów ruchomych jest odporny na drgania i ma lepszą dokładność pomiaru (+/- 0,05bar). W perspektywie czasu jest też trwalszy, gdyż wewnątrz jest tylko elektronika (układ MEMS) i nie ma tzw. suwaka/linijki rezystancyjnej, która jest w czujniku rezystancyjnym i z czasem się wyciera. Czujnik wymaga dodatkowo zasilania +5V (można pobrać ze sterownika silnika lub z UKP np. dowolny z pinów DS18B20_VCC) a jego wyjście (0-5V) należy podłączyć na dowolne z wejść AdcX w UKP
Przy pomiarze ciśnienia wykorzystamy napięciowy czujnik ciśnienia (wariant 4b.), który podłączy na wejście Adc3 w UKP-PRO

5. do pomiaru składu mieszanki (AFR) potrzebna nam będzie sonda szerokopasmowa z kontrolerem (kontroler steruje pracą sondy - jest kluczowym elementem gwarantującym optymalną temperaturę sondy i pracę w optymalnych warunkach), np. BOSCH LSU 4.9 + kontroler od Innovate LC-2 (lub inny). Kontrolery sondy szerokopasmowej posiadają wyjście analogowe (0-5V), które należy podłączyć na dowolne wejście AdcX w UKP - w naszym przykładzie odczyt AFR podłączymy na wejście Adc4 w UKP


UKP-PRO_EGT_BOOST_AFR_CISNIENIE-I-TEMPERATURA-OLEJU_PRZYKLAD.jpg
UKP-PRO_EGT_BOOST_AFR_CISNIENIE-I-TEMPERATURA-OLEJU_PRZYKLAD.jpg (424.81 KiB) Viewed 18389 times

Na powyższe pomiary wykorzystaliśmy wejścia Adc1 (EGT), Adc2 (boost), Adc3 (ciśnienie oleju), Adc4 (AFR) i AdcVcc1 (temperatura oleju). Nadal zostają nam wolne Adc5 i AdcVcc2, które możemy wykorzystać na dwa kolejne pomiary analogowe (np. odczyt z czujnika temperatury cieczy silnika i ciśnienie paliwa). Ponadto mamy jeszcze do dyspozycji 4 wejścia na cyfrowe czujniki temperatury (DS18B20 zakres -40C...+125C), które możemy wykorzystać np. do pomiaru temperatury w dolocie (1 czujnik na temperaturę przed intercoolerem, drugi na pomiar temperatury za intercoolerem) czy nawet na temperaturę zewnętrzną/wewnętrzną lub dodatkowy inny odczyt temperatury (skrzynia, reduktor itd.)

Co istotne - na wszystkie powyższe odczyty możemy ustawić alerty, dzięki czemu nie będziemy musieli cały czas wpatrywać się we wskazania (możemy skupić się na drodze 8-) ), a jedynie w razie przekroczenia którejkolwiek z ustawionych wartości zostaniemy w porę ostrzeżeni. Z drugiej strony - w UKP-PRO istnieje możliwość skonfigurowania 4 własnych ekranów na których jednocześnie możemy mieć podgląd od 4 do 6 wartości (bez potrzeby przełączania wskazań) - przykłady tych szablonów można podejrzeć na filmie prezentującym wyświetlacze OLED do UKP-PRO (od 1:10) czy na zdjęciu poniżej.

UKP-PRO_Ekrany-Uzytkownika.jpg
UKP-PRO_Ekrany-Uzytkownika.jpg (68.68 KiB) Viewed 18669 times



Return to “Poradniki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron