Ich zakres pomiarowy to -40C...+125C, wysoka dokładność +/- 0,5C, brak potrzeby skalowania (podłączamy i od razu działa) oraz mała pojemność cieplna (szybka reakcja na zmiany temperatury) czyni je bardzo atrakcyjnym wyborem do temperatury wewnętrznej, zewnętrznej, a czasem nawet do temperatury cieczy chłodzącej silnika, oleju, przed/za intercoolerem itd.
Poniżej przedstawiam kilka praktycznych wskazówek jak taki czujnik lutować, przerobić na wodoszczelny czy jak wykorzystać go do pomiaru temperatury silnika/oleju.
1. Sposób montażu czujnika - lutowanie oraz wodoodporność
W przypadku pomiaru temperatury zewnętrznej, wewnętrznej, przed/za intercoolerem (i inne) najprościej taki czujnik lutować bezpośrednio i zabezpieczyć przed wodą i wilgocią przy pomocy koszulek termokurczliwych. Zalecane jest aby koszulki termokurczliwe były z klejem, a jeżeli takich nie mamy, to lepiej dać dwie sztuki "na zakładkę". Najlepiej to wyjaśni krótki wideo-poradnik:
Takie rozwiązanie ma dodatkowe plusy - oprócz tego że czujnik jest wodoszczelny, to bardzo szybko reaguje na zmiany temperatury.
Druga metoda to montaż czujnika w rurce ze stali nierdzewnej. Można takie czujniki kupić gotowe, i wygląda to tak:
Wadą tego rozwiązania jest większa pojemność cieplna (czujnik wolniej reaguje na zmiany temperatury - najpierw się ogrzewa rurka, która następnie ogrzewa czujnik wewnątrz), jednakże jest to bardzo wygodne, trwałe i szybkie w montażu rozwiązanie.
2. Montaż w bloku silnika (np. jako czujnik temperatury silnika lub oleju)
Do montażu w bloku silnika potrzebujemy czujnik na gwincie. Ze świecą szukać takich na rynku ale jest bardzo prosty sposób opisany przez jednego z użytkowników w tym temacie.
Potrzebujemy:
- czujnik DS18B20
- dowolny inny czujnik na gwincie, który posłuży jako "dawca"
- klej termoprzewodzący
Rozwiercamy wnętrze czujnika (na tyle głęboko aby się nie przewiercić na wylot)
Wklejamy DS'a na klej termoprzewodzący i gotowe:
3. Alternatywne rozwiązania
UKP obsługuje również analogowe czujniki temperatury NTC (dowolne). Zaletą jest fakt że czujniki te są od razu na gwincie i można je znaleźć o maksymalnym zakresie do 150C czy nawet 180C. Ich wadą jest potrzeba skalowania (potrzebujemy znać jego charakterystykę, tj. przy jakim napięciu/oporności posiada daną temperaturę) - zobacz poradnik dot. skalowania czujników analogowych. Ponadto dokładne skalowanie można przeprowadzić w zawężonym zakresie pomiarowym, np. 60-120C czy 80-150C, a wskazania poza tym zakresem będą mniej dokładne. Czujniki tego typu są fabrycznie montowane w pojazdach i jeżeli już taki czujnik posiadamy, to można się z nim podłączyć do UKP.