Montaż cyfrowych czujników temperatury DS18B20 + sposób na wodoszczelność

Poradniki dotyczące UKP i nie tylko. Wskazówki dotyczące montażu i obsługi dodatkowych czujników w pojeździe.
ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Montaż cyfrowych czujników temperatury DS18B20 + sposób na wodoszczelność

Postby ArT » Wed Mar 09, 2016 9:40 am

W zestawach z UKP-3 i UKP-PRO są cyfrowe czujniki temperatury DS18B20:

UKP_czujnik_temperatury_ds18b20.jpg
UKP_czujnik_temperatury_ds18b20.jpg (25.39 KiB) Viewed 13693 times

Ich zakres pomiarowy to -40C...+125C, wysoka dokładność +/- 0,5C, brak potrzeby skalowania (podłączamy i od razu działa) oraz mała pojemność cieplna (szybka reakcja na zmiany temperatury) czyni je bardzo atrakcyjnym wyborem do temperatury wewnętrznej, zewnętrznej, a czasem nawet do temperatury cieczy chłodzącej silnika, oleju, przed/za intercoolerem itd.

Poniżej przedstawiam kilka praktycznych wskazówek jak taki czujnik lutować, przerobić na wodoszczelny czy jak wykorzystać go do pomiaru temperatury silnika/oleju.

1. Sposób montażu czujnika - lutowanie oraz wodoodporność

W przypadku pomiaru temperatury zewnętrznej, wewnętrznej, przed/za intercoolerem (i inne) najprościej taki czujnik lutować bezpośrednio i zabezpieczyć przed wodą i wilgocią przy pomocy koszulek termokurczliwych. Zalecane jest aby koszulki termokurczliwe były z klejem, a jeżeli takich nie mamy, to lepiej dać dwie sztuki "na zakładkę". Najlepiej to wyjaśni krótki wideo-poradnik:



Takie rozwiązanie ma dodatkowe plusy - oprócz tego że czujnik jest wodoszczelny, to bardzo szybko reaguje na zmiany temperatury.

Druga metoda to montaż czujnika w rurce ze stali nierdzewnej. Można takie czujniki kupić gotowe, i wygląda to tak:
ds18b20_wodoszczelny.jpg
ds18b20_wodoszczelny.jpg (42.09 KiB) Viewed 13693 times

Wadą tego rozwiązania jest większa pojemność cieplna (czujnik wolniej reaguje na zmiany temperatury - najpierw się ogrzewa rurka, która następnie ogrzewa czujnik wewnątrz), jednakże jest to bardzo wygodne, trwałe i szybkie w montażu rozwiązanie.


2. Montaż w bloku silnika (np. jako czujnik temperatury silnika lub oleju)

Do montażu w bloku silnika potrzebujemy czujnik na gwincie. Ze świecą szukać takich na rynku ale jest bardzo prosty sposób opisany przez jednego z użytkowników w tym temacie.

Potrzebujemy:
  • czujnik DS18B20
  • dowolny inny czujnik na gwincie, który posłuży jako "dawca"
  • klej termoprzewodzący

Rozwiercamy wnętrze czujnika (na tyle głęboko aby się nie przewiercić na wylot)
01-czujnik-temperatury-oleju-autogauge.jpg
01-czujnik-temperatury-oleju-autogauge.jpg (87.54 KiB) Viewed 13693 times

02-czujnik-temperatury-oleju-przerobka.jpg
02-czujnik-temperatury-oleju-przerobka.jpg (115.01 KiB) Viewed 13693 times


Wklejamy DS'a na klej termoprzewodzący i gotowe:
03-czujnik-temperatury-oleju-ds18b20.jpg
03-czujnik-temperatury-oleju-ds18b20.jpg (125.52 KiB) Viewed 13693 times


3. Alternatywne rozwiązania

UKP obsługuje również analogowe czujniki temperatury NTC (dowolne). Zaletą jest fakt że czujniki te są od razu na gwincie i można je znaleźć o maksymalnym zakresie do 150C czy nawet 180C. Ich wadą jest potrzeba skalowania (potrzebujemy znać jego charakterystykę, tj. przy jakim napięciu/oporności posiada daną temperaturę) - zobacz poradnik dot. skalowania czujników analogowych. Ponadto dokładne skalowanie można przeprowadzić w zawężonym zakresie pomiarowym, np. 60-120C czy 80-150C, a wskazania poza tym zakresem będą mniej dokładne. Czujniki tego typu są fabrycznie montowane w pojazdach i jeżeli już taki czujnik posiadamy, to można się z nim podłączyć do UKP.

Return to “Poradniki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests