Jak niektórzy zapewne zauważyli UKP-PRO posiada wyjście cyfrowe na pinie B7 oznaczone jako "DigOutUser", które dotychczas nie było wykorzystane. W aktualizacji v3.4 będzie możliwość sterowania tym wyjściem w zależności od wybranego sygnału wejściowego i ustawionych warunków sterowania. W stanie wysterowania na wyjściu jest podawane napięcie +5V. W stanie braku wysterowania wyjście jest odłączone. Zalecane obciążenie wyjścia to nie więcej niż 50mA, a maksymalnie to 100mA, także chcąc sterować czymś "poważniejszym" należy skorzystać z przekaźnika monostabilnego.
Grafikę "UTCOMP-PRO CONTROLLER" można zmienić wg własnych preferencji wg. tego tutorialu.
Specyfikacja wyjścia DigOutUser (pin B7 w UKP-PRO):
- w stanie wysterowania na pinie B7 podawane jest napięcie +5V
- w stanie neutralnym (brak wysterowania) pin B7 jest odłączony
- obciążenie linii: zalecane <50mA (max 100mA*)
- w przypadku sterowania przekaźnikiem należy wybrać przekaźnik monostabilny z jak największą rezystancją cewki (minimum 100 ohm)
Jako sygnał wejściowy można wybrać:
- temperaturę wewnętrzną
- temperaturę zewnętrzną
- temperaturę silnika (cieczy chłodzącej)
- temperaturę oleju (silnika/skrzyni)
- temperaturę użytkownika
- prędkość pojazdu
Możliwe ustawienia sterowania:
- powyżej górnego progu
- poniżej dolnego progu
- powyżej dolnego progu i poniżej górnego progu (przedział)
- poniżej dolnego progu lub powyżej górnego progu (poza przedziałem)
Dodatkowe warunki sterowania:
- możliwość ustawienia histerezy
- możliwość ustawienia minimalnego napięcia akumulatora dla którego sterowanie będzie aktywne (możliwość wyłączenia sterowania dla zbyt niskiego napięcia na akumulatorze, np. dla wyłączonego silnika)
Przykłady:
- sterowanie przekaźnikiem w zależności od temperatury wewnątrz pojazdu (np. sterowanie klimatyzacją)
- sterowanie przekaźnikiem w zależności od temperatury silnika (np. sterowanie wentylatorem, sterowanie świecą żarową do podgrzewania płynu chłodniczego)
- sterowanie buzzerem lub diodą LED w zależności od prędkości pojazdu (np. ostrzeganie o przekroczeniu zadanej prędkości)
- sterowanie przekaźnikiem w zależności od prędkości pojazdu (np. blokada drzwi po przekroczeniu zadanej prędkości)
Czy przekaźnik zawsze jest wymagany?
Jeżeli obciążenie jest większe niż 100mA (0,1A) lub istnieje potrzeba sterowania urządzeniem które jest zasilane innym poziomem napięcia (np. 12V) wtedy zastosowanie przekaźnika jest wymagane. Przykład kiedy nie trzeba stosować przekaźnika to np. sterowanie buzzerem lub niewielką diodą LED (<100mA). W większości przypadków jednak będzie potrzebny przekaźnik, tj UKP-PRO wysteruje przekaźnik, a przekaźnik zasili urządzenie z innego źródła zasilania.
Dobór przekaźnika - wytyczne:
- przekaźnik monostabilny z cewką na 5V
- zalecana rezystancja cewki większa niż 100ohm
- pobór mocy przekaźnika w momencie przełączania poniżej 250mW (<0,25W)
- przykładowe przekaźniki (lista ta zostanie uzupełniona w przyszłości): AZ850-5