Wskaźnik Biegu - możliwości pomiaru i kalibracja wskazań

Poradniki dotyczące UKP i nie tylko. Wskazówki dotyczące montażu i obsługi dodatkowych czujników w pojeździe.
tomybb
Posts: 10
Joined: Tue Apr 21, 2015 10:20 pm

Re: Wskaźnik Biegu - możliwości pomiaru i kalibracja wskazań

Postby tomybb » Wed Aug 05, 2015 9:50 am

Znalazłem przełożenia do swojej skrzyni, chciałbym to wykorzystać do wpisania UKP (bez konieczności samodzielnego znajdowania przełożenia) jednak widzę że oryginalnie przełożenia są podawane chyba w innych jednostkach:

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_C_transmission

przykładowo bieg pierwszy wpisany do UKP to 80 (jak w przykładzie w pierwszym poście), podawany przez producenta to przykładowo 3,54 - ktoś mógłby podać jaki jest przelicznik? Producent podaje w jednostkach układu SI czy jeszcze inaczej?

ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Re: Wskaźnik Biegu - możliwości pomiaru i kalibracja wskazań

Postby ArT » Wed Aug 05, 2015 10:56 am

Przełożenie jest bezwymiarowe (stosunek prędkości obrotowej wejściowej do wyjściowej). Ogólnie sprawa jest bardziej skomplikowana. Kiedyś się wgryzałem w temat i postaram się nic nie przekręcić. Musisz wyliczyć prędkość pojazdu dla danego przełożenia. W tym celu potrzebujesz kilku danych:
  • przełożenie skrzyni dla danego biegu (gear ratio)
  • przełożenie mechanizmu różnicowego (differential ratio)
  • wielkość kół - aby móc wyliczyć obwód koła

V = ((RPM/gearRatio/diffRatio)*obwodKola)/1000000*60 , gdzie:
  • V - prędkość [km/h]
  • RPM - prędkość obrotowa silnika dla jakiej wyliczasz prędkość
  • gearRatio - przełożenie skrzyni dla danego biegu
  • diffRatio - przełożenie mechanizmu różnicowego
  • obwodKola - w milimetrach (średnica koła * 3,14)


I tak na przykład z linku którego podałeś bierzemy pierwszą lepszą skrzynie:
1st 2nd 3rd 4th Reverse Final
3.545 1.904 1.310 0.969 3.9
Final to jest chyba diffRatio, ale pewności nie mam.

Zakładamy rozmiar kół 195/60/R15, z dowolnego kalkulatora średnia wychodzi 615mm, czyli obwód = 615*3,14 = 1931,1 mm.

Zakładamy prędkość obrotową np. 2000 RPM.

Podstawiamy do wzoru na prędkość:
V = ((RPM/gearRatio/diffRatio)*obwodKola)/1000000*60 = ((2000/3.545/3.9)*1931,1)/1000000*60 = 16.76 km/h
gear ratio w UKP to RPM/V, czyli 2000/16.76 = 119.33

Mam nadzieję że nic nie namieszałem :D Moim zdaniem prościej to wyliczyć wg tutoriala z pierwszego postu - nie potrzeba aż tylu danych i obliczeń.

edit: są gotowe kalkulatory, np. http://www.boosttown.com/gearbox_differ ... ulator.php

Lambada700
Posts: 20
Joined: Tue Mar 09, 2021 2:07 pm
Has thanked: 9 times

Re: Wskaźnik Biegu - możliwości pomiaru i kalibracja wskazań

Postby Lambada700 » Thu Oct 12, 2023 10:07 pm

Obliczyłem przy użyciu wskazanego kalkulatora prędkości dla każdego przełożenia przy założeniu 3000 RPM, jak mogę to teraz wykorzystać do wpisania w UKP?
1st Gear = 23.48 km/h
2nd Gear = 39.05 km/h
3rd Gear = 60.3 km/h
4th Gear = 76.73 km/h
5th Gear = 91.23 km/h
6th Gear = 108.86 km/h

ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Re: Wskaźnik Biegu - możliwości pomiaru i kalibracja wskazań

Postby ArT » Fri Oct 13, 2023 10:12 am

W pierwszym poście masz instrukcje i excela. Do Excela wpisujesz 3000rpm zamiast 2000rpm, w kolumnie VSS swoje wyliczone prędkości i co co wyliczy w żółtych polach przepisujesz do ustawień UKP.


Return to “Poradniki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron