Co potrzeba do pomiaru temperatury spalin?
- czujnik, tj. zwykła termopara typu "K" lub termopara typu "K" z inconelu (polecana do bardziej wysilonych jednostek benzynowych),
- wzmacniacz termopary, np. EGT-K (wzmacniacz konwertuje nieliniowy sygnał o bardzo niskim napięciu na liniowy sygnał 0-5V)
- urządzenie pomiarowe: może to być UKP lub UKP-PRO, ale EGT-K jest kompatybilny z większością komputerów dla tunerów, m.in. AEM EMS, GReddy e-MANAGE, Motec, Stack, ACR systems, HRC itd (wszystkie które akceptują 0-5V na wejściu)
Jako czujnik najczęściej stosuje się termopary typu-k ze względu na ich szeroki zakres pomiarowy (ponad 1000 stopni Celsjusza). Niestety sygnał z takiego czujnika jest po pierwsze mocno nieliniowy, a po drugie o niskiej amplitudzie (napięcie rzędu milivolt) - dlatego potrzebny jest wzmacniacz termopary. Wzmacniacz pełni rolę konwertera sygnału i na wyjściu podaje obrobiony (co ważne liniowy) sygnał rzędu 0-5V co często odpowiada temperaturom 0-1000C czy jak w przypadku EGT-K jest to zakres 0-1250C.
Pozostaje jeszcze urządzenie które dalej ten sygnał przetworzy, wyświetli temperaturę i ostrzeże kiedy będzie za wysoka.
EGT-K występuje w wariancie 1-, 2- lub 4- kanałów pomiarowych. UKP-PRO obsłuży do 4 kanałów jednocześnie (po drobnej modyfikacji do 6x EGT), także można mierzyć temperaturę spalin z każdego cylindra osobno w silniku 4- lub 6-cylindrowym. Dla większości zastosowań amatorskich wystarczy pomiar z wykorzystaniem pojedynczego czujnika. Czasem zachodzi potrzeba pomiaru z większej ilości cylindrów, wtedy mogą być potrzebne np dwa 4-kanałowe wzmacniacze EGT-K oraz dwa moduły UKP-PRO (np. na silnik 8-cylindrowy).
Jak podłączyć czujnik (termopare k)?
Każda termopara posiada 2 przewody: plus i minus. Oba należy podłączyć na wejścia "+" i "-" wzmacniacza termopary (np. EGT-K). Co do kolorów - różne kraje mają różne standardy, zwykle jeżeli jest zielony (+) i biały (-) / czerwony (+) i biały (-) / czerwony (+) i czarny (-) / żółty (+) i czerwony (-) (tak, kiedy jest żółty to czerwony jest minusem ).
Źródło: Pyromation - ColorCodesheet
W przypadku odwrotnego podłączenia nic się nie uszkodzi, najwyżej nie będzie działać pomiar. Ważna uwaga: jeżeli dowolny z przewodów termopary (lub sama końcówka pomiarowa) lub też ekran termopary (jeżeli jest w metalowym oplocie) będzie dotykać innych elementów przewodzących (np. innego metalu) to termoparę należy uziemić, tj. sygnał minusowy termopary należy podłączyć do masy. Jeżeli tego się nie zrobi to wskazania będą nieprawidłowe i niestabilne. Jeżeli żaden z przewodów z termopary nie ma kontaktu z innymi elementami przewodzącymi to nie trzeba tego robić.
Uwaga: przewodów termopary nie należy przedłużać "zwykłymi" przewodami - są wykonane ze specjalnego stopu metalu i można je przedłużać tylko przewodami dedykowanymi do termopary typu K - użycie zwykłym przewodów wprowadzi znaczny błąd pomiarowy.
Jak zamontować czujnik EGT?
Termopary posiadają złącza zaciskowe w skład którego wchodzi nakrętka, baryłka zaciskowa oraz tulejka do montażu np. w kolektorze wydechowym. Przykłady takiego zestawu montażowego:
Tulejkę montuje się np. w kolektorze wydechowym, posiada ona zwykle gwint 1/8" NPT (stożkowy) jednak i tak zaleca się ją wspawać. Termoparę najlepiej montować jak najbliżej głowicy, jednak w przypadku silników turbodoładowanych bezpieczniej jest ją umiejscowić za turbiną. Sondę najlepiej wsunąć tak, aby końcówka pomiarowa znajdowała się w środku średnicy rury (minimum 30mm). Następnie zakręca się nakrętkę zaciskając baryłkę, która uszczelni połączenie. Bardzo ważne jest aby powierzchnie były wcześniej dokładnie odtłuszczone aby przy dużym ciśnieniu gazów wylotowych nie wypchnęło sondy.
Jak ustawić pomiar EGT w UKP?
W przypadku UKP, wyjście z EGT-K należy podłączyć na dowolne wejście analogowe 0-5V (AdcX) i w aplikacji wybrać "czujnik temperatury spalin EGT":
A następnia w ustawieniach zaawansowanych dla EGT należy ustawić dane:
a = 250.0 , b = 0.0
Na koniec można ustawić sobie alerty
UWAGA: od wersji 3.5 w UKP-PRO istnieje możliwość pomiaru temperatury spalin z 6 kanałów jednocześnie. Ponadto doszła praktyczna funkcja data-loggera - istnieje możliwość rejestrowania parametrów a później wyeksportowania logów do pliku i podglądu np. na wykresach. Data logger został opisany w tym temacie.
Pełny opis EGT-K.
Pełny opis UKP i UKP-PRO.