Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Poradniki dotyczące UKP i nie tylko. Wskazówki dotyczące montażu i obsługi dodatkowych czujników w pojeździe.
ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Fri Sep 11, 2015 8:52 pm

W aktualizacji v3.2 do UKP-PRO pojawiła się funkcja rejestrowania parametrów jazdy (tzw. "Data-Logger"). Istnieje możliwość logowania do 10 parametrów jednocześnie. Przy próbkowaniu jednosekundowym można zapisać do 3 godzin danych. Maksymalne próbkowanie to 10sampli/sek x10 parametrów (ok 20 minut danych). Dane te później można zaimportować z UKP-PRO i zapisać do zewnętrznego pliku (.csv). Plik ten można otworzyć w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym (np. MS Excel, OpenOffice) i dokonać dowolnej obróbki zebranych danych, np. wizualizacji poprzez wygenerowanie wykresów takich jak:

  • prędkość pojazdu w czasie
  • napięcie ładowania
  • chwilowe zużycie paliwa
  • obroty silnika
  • temperatura silnika
  • temperatura oleju
  • ciśnienie oleju
  • ciśnienie doładowania
  • pomiar składu mieszanki (AFR)
  • pomiar temperatury spalin (EGT)
i tak dalej...

Przykładowe ustawienia data-loggera w aplikacji UKP:
data-logger_ustawienia.jpg
data-logger_ustawienia.jpg (103.78 KiB) Viewed 15863 times


Dysponując danymi zebranymi w czasie jazdy możemy wyciągnąć wiele ciekawych wniosków, np.
  • w jakim zakresie jest ciśnienie doładowania, czy turbina pracuje poprawnie i czy nie występuje przeładowanie?
  • czy skład mieszanki zawsze jest w optymalnym zakresie? a jeśli nie, to w jakich warunkach skład mieszanki (AFR) jest nieoptymalny?
  • czy temperatura spalin jest w bezpiecznym zakresie? jeśli nie, to w jakich okolicznościach osiąga niebezpiecznie wysokie wartości?
  • czy silnik ma prawidłowe ciśnienie oleju - czy nie jest one zbyt niskie przy wyższej temperaturze oleju?
  • jak się zachowuje temperatura oleju w zależności od obciążenia silnika - czy jest w bezpiecznym zakresie? czy olej zawsze posiada optymalną temperaturę pracy?
  • przy jakim obciążeniu, przy jakiej prędkości i przy jakich obrotach silnika zużycie paliwa jest najniższe?
  • jak zmienia się napięcie ładowania w zależności od obrotów silnika? (kondycja alternatora i obciążenia w instalacji elektrycznej)
  • w jakim zakresie oscyluje temperatura silnika? czy termostat pracuje poprawnie?

i tak dalej.. jak widać, możliwości są praktycznie nieograniczone.

Przykładowe dane zaimportowane z UKP-PRO (odczyt w excelu):
data-logger_dane.jpg
data-logger_dane.jpg (223.08 KiB) Viewed 15863 times


I ciekawsze - wizualizacja z dystansu około 100km na wykresach:
data-logger_wykresy_min.jpg
data-logger_wykresy_min.jpg (254.19 KiB) Viewed 15863 times


Krótka interpretacja powyższego przykładu: pięknie widać jak temperatura oleju szybko rośnie przy wyższej prędkości (tempomat ustawiony na autostradzie) - z 85 stopni do 96 stopni. Co ważne ciśnienie oleju mimo rosnącej temperatury oleju jest na wysokim poziomie ponad 6 bar. Widać też że temperatura silnika nie jest zbyt stabilna co może wskazywać na problemy z termostatem, coś nie tak z obwodem chłodzenia lub po prostu.. ten typ tak ma ;)

Excel z w/w danymi do podglądu:
data-logger_wykresy_i_dane.xlsx
(450.14 KiB) Downloaded 671 times


UKP-PRO dokonuje pomiaru 50 razy na sekundę z czujników analogowych (co można podejrzeć w czasie rzeczywistym na wykresie, tj. na ekranie oscyloskopu). Maksymalne próbkowanie w dataloggerze to 10x na sekundę (czyli np. zapis ciśnienia turbo w odstępach co 0.1s).

edit: od aktualizacji v3.5 jest możliwość rejestrowania danych z wybranych czujników do 5x na sekundę
edit: od aktualizacji v3.6 jest możliwość rejestrowania danych z wybranych czujników do 10x na sekundę
edit: od aktualizacji v3.7 jest możliwość podglądu danych również na Androidzie - zobacz viewtopic.php?f=27&t=409
UTCOMP-Android-Datalogger2.jpg
UTCOMP-Android-Datalogger2.jpg (203.14 KiB) Viewed 10393 times

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Wed Oct 07, 2015 8:18 pm

Niestety obecnie UKP nie ma możliwości logowania ilości zużytego paliwa jak i przebytego dystansu (metrach albo centymetrach) w danym czasie (np. dla próbek 1 sekundowych).

Chciałbym wyliczyć sobie ilość zużytego paliwa (w ml) przy użyciu zalogowanego chwilowego zużycia paliwa.

W jaki sposób można wywnioskować kiedy chwilowe zużycie paliwa zostało zalogowane w l/100km czy w l/h?

pitersik74
Posts: 51
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby pitersik74 » Wed Oct 07, 2015 9:22 pm

przemko wrote:W jaki sposób można wywnioskować kiedy chwilowe zużycie paliwa zostało zalogowane w l/100km czy w l/h?



Po prędkości pojazdu?
Pozdrawiam

Piotr

ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Thu Oct 08, 2015 8:26 pm

Dla prędkości <=10 kmh chwilowe zużycie paliwa jest w l/h, dla >10km/h w l/100km.
Dystansu faktycznie jeszcze nie ma, ale ciekawym testem na zużycie paliwa jest:
- jazda kilka minut 90km/h , potem kilka minut 100km/h, potem 110 itd. a później z logów uśrednienie chwilowego zużycia paliwa dla tych prędkości - różnice potrafią być znaczące.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Thu Oct 08, 2015 11:00 pm

Tak mi się wydawało, że zużycie paliwa ma być pokazywane w l/h kiedy prędkość jest mniejsza niż 10km/h.
Niestety w załączonym przykładowym pliku jest kilka miejsc które pokazują, że jest inaczej:
np:
Kawałek loga z przyśpieszania.
TIMESTAMP CZAS.ZAPL. PREDK. CH.ZUZ.PAL.
2015-01-01_01:43:58 103 2 0,7
2015-01-01_01:43:59 103 8 0,9
2015-01-01_01:44:00 103 16 0,9 - powyżej 16 km a chwilowe zużycie paliwa jako 0,9 l/h
2015-01-01_01:44:01 103 22 36,2
2015-01-01_01:44:02 103 25 36,2

Tutaj kolejne przyśpieszenie gdzie nie jest spełniony warunek że zużycie paliwa jest pokazywane w l/h w momencie kiedy prędkość jest mniejsza niż 10km/h

TIMESTAMP CZAS.ZAPL. PREDK. CH.ZUZ.PAL.
2015-01-01_00:27:09 27 0 0,7
2015-01-01_00:27:10 27 0 0,7
2015-01-01_00:27:11 27 6 1,3
2015-01-01_00:27:12 27 12 1,3 powyżej 10km/h jednak nadal logowane wartości w l/h
2015-01-01_00:27:13 27 18 27,2
2015-01-01_00:27:14 27 21 27,2
2015-01-01_00:27:15 27 23 20,4

i tu też:
TIMESTAMP CZAS.ZAPL. PREDK. CH.ZUZ.PAL.
2015-01-01_00:27:56 27 0 0,7
2015-01-01_00:27:57 27 0 0,7
2015-01-01_00:27:58 27 0 0,7
2015-01-01_00:27:59 27 7 1
2015-01-01_00:28:00 27 15 1
2015-01-01_00:28:01 27 19 36,2

Tutaj przykład przy wytracaniu prędkości:
TIMESTAMP CZAS.ZAPL. PREDK. CH.ZUZ.PAL.
2015-01-01_00:31:01 30 24 2,3
2015-01-01_00:31:02 30 19 2,3
2015-01-01_00:31:03 30 14 3,2 jeżeli ta wartość jest w km/h
2015-01-01_00:31:04 30 9 3,2 to tutaj powinna być widoczna zmiana wartości, która powinna być już w l/h
2015-01-01_00:31:05 30 7 0,7
2015-01-01_00:31:06 30 6 0,7

Ciekawe dlaczego tak się dzieje?

Szkoda, że nie ma parametru logującego ilość zużytego paliwa dla danej próbki, albo chociaż łączny czas otwartych wtrysków dla danej próbki.

Na podstawie tych parametrów z dużo większą dokładnością można by się pokusić o wyliczenie jakie przyśpieszanie jest bardziej ekonomiczne. np. czy przyśpieszanie na dwójce od 10 do 60, czy ze zmianą biegu na trzeci podczas przyśpieszania (na dwójce do 40-50 a potem na trójce do 60).

ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Thu Oct 08, 2015 11:10 pm

a jakie masz ustawione odświeżanie chwilowego zużycia paliwa? Jeżeli więcej niż 1 sekunda to taki będzie efekt.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Thu Oct 08, 2015 11:41 pm

Heh. W chwili obecnej nie mam UKP-PRO ale starty dobry UKP 2.5.10. Myślę nad przesiadką więc, popatrzyłem sobie na przykładowe dane dostępne w tym wątku i zacząłem się zastanawiać jak mogę to co jest wykorzystać.

Niestety nie wiem jakie były ustawienia dla uśredniania chwilowego zużycia paliwa, ale dobrze wiedzieć że ten parametr ma na to wpływ.

[Dodano 2015-10-09 11:18]

Czy jest możliwość zamieszczenia danych z przykładowego przejazdu przy ustawionym uśrednianiu chwilowego zużycia paliwa na 1 sekundę?

ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Fri Oct 09, 2015 2:52 pm

Przygotuje takie logi z dłuższej trasy i udostępnię za 2 dni.

pitersik74
Posts: 51
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby pitersik74 » Fri Oct 09, 2015 8:21 pm

przemko wrote:
Tutaj przykład przy wytracaniu prędkości:
TIMESTAMP CZAS.ZAPL. PREDK. CH.ZUZ.PAL.
2015-01-01_00:31:01 30 24 2,3
2015-01-01_00:31:02 30 19 2,3
2015-01-01_00:31:03 30 14 3,2 jeżeli ta wartość jest w km/h
2015-01-01_00:31:04 30 9 3,2 to tutaj powinna być widoczna zmiana wartości, która powinna być już w l/h
2015-01-01_00:31:05 30 7 0,7
2015-01-01_00:31:06 30 6 0,7


Powinna być w l/h ale jakie były te obroty silnika przy wytracaniu prędkości? Nie mów że przy 9km/h hamujesz silnikiem :) , jest wiele czynników które wpłyną na zmianę wskazań z l/100 km na l/h
Pozdrawiam

Piotr

ArT
Posts: 1497
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 160 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Sat Oct 10, 2015 7:41 pm

Wrzucam logi z dwóch aut.
Oba diesle - nowoczesny i starszy, tj. JTDm (common-rail) oraz TDI (na pompie).

logi_jtdm.xlsx
(661.7 KiB) Downloaded 548 times

logi_tdi.xlsx
(891.94 KiB) Downloaded 555 times


W arkuszach są zakładki i w pierwszej są zamieszczone surowe dane bezpośrednio zaimportowane z UKP-PRO.

Jako ciekawostkę zrobiłem obliczenia dla średniego zużycia paliwa przy 100km/h, 90km/h oraz 80km/h (tempomat). Wyniki sa bardzo interesujące - w obu autach wychodzi że zwiększenie prędkości o każde 10km/h zwiększa średnie zużycie paliwa o około 0,5l/100km przy średnim zużyciu paliwa od ok. 3,5l/100km do ok. 4,5l/100km przy w/w prędkościach.

Reszta do własnej analizy.

ps. w logach TDI czujnik temperatury oleju jest nieskalibrowany i nie pokazuje poniżej ~80C.


Return to “Poradniki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests