UKP a ekonomiczna jazda

Poradniki dotyczące UKP i nie tylko. Wskazówki dotyczące montażu i obsługi dodatkowych czujników w pojeździe.
przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

UKP a ekonomiczna jazda

Postby przemko » Sun Oct 18, 2015 1:42 am

W tym temacie chciałbym zebrać informacje w jaki sposób można wykorzystać UKP do jak najbardziej ekonomicznej jazdy. Jeżeli umieściłem temat w złym miejscu to proszę moderatorów o jego przesunięcie w inne lepsze miejsce.

W codziennym dojeżdżaniu do pracy często zastanawiam się, czy trasa którą jadę jest optymalna. Czy jadąc nią spalę jak najmniej paliwa? Czy warto nadłożyć dodatkowy kilometr, żeby ominąć część świateł, nie marnować paliwa stojąc i czekając na zielone. Czy też może wybrać krótszą drogę która wiedzie przez pagórkowaty teren? Żeby porównać trasy trzeba wiedzieć ile paliwa zostało zużyte dla każdej z nich.

Od wersji 2.5.9 UKP ma możliwość wyświetlania po wyłączeniu silnika ekranu z podsumowaniem trasy. Wyświetlane są między innymi przebyty dystans, wyliczone średnie zużycie paliwa dla trasy, ilość zużytego paliwa.

Obecnie ilość zużytego paliwa jest pokazywana z dokładnością do jednego miejsca po przecinku, niestety jest to zbyt duże zaokrąglenie aby można bezpośrednio używać tego parametru do porównania ilości zużytego paliwa na różnych trasach o krótkich dystansach.

Np. różnica w zużytym paliwie pomiędzy dwiema trasami gdzie UKP wyświetlił 1.1l i 1.2l może wynosić od 0,01l (1.14 zaokrąglone jako 1.1 i 1.15 zaokrąglone jako 1.2) do 0,19l (1.05 zaokrąglone jako 1.1 i 1.24 zaokrąglone jako 1.2). Dla takich samych wartości różnica może wynosić do 0,09l.

Ilość zużytego paliwa można też wyliczyć używając przebytego dystansu i średniego zużycia paliwa.

Ilość zużytego paliwa = przebyty dystans * średnie zużycie paliwa / 100

Wożąc w samochodzie karteczkę i zapisując informacje o trasie, przebytym dystansie i średnim zużyciem paliwa z ekranu podsumowania trasy, po pewnym czasie uzyska się dane które pozwolą odpowiedzieć na zadane pytanie jaka trasa jest najbardziej oszczędna.

Np. Zapisałem na karteczce kilka tras jakimi mogę dojechać do pracy w następujący sposób:
1. ul. Rocha - ul. Jadwigi
2. ul. Rocha - ul. Kingi
3. ul. Wyszyńskiego - ul. Jadwigi
....

Następnie jeżdżąc danymi trasami zapisuje (numer trasy, przebyty dystans, średnie spalanie):
3. 21,2 6,0
2. 21,4 5,4
2. 21,4 5,6
1. 22,1 5,7
....

W przypadku kiedy trasa przechodzi przez przejazd kolejowy (lub inny punkt) gdzie trzeba wyłączyć silnik zapisuje informację z każdego podsumowania:
1. 4,2 8,4
17,9 5,2
żeby uzyskać w tym przypadku informację o zużytym paliwie wyliczam dla każdego podsumowania osobne zużycie po czym je dodaje:
((4,2 * 8,4)/100) + ((17,9 * 5,2)/100) = 1,2836 l.

Po kilkunastu przejazdach uzyska się informację o średnim zużyciu paliwa dla danej trasy (oraz minimalnym i maksymalnym), które można porównać z danymi dla innej trasy. Porównując te informacje można podjąć decyzję która trasa jest bardziej opłacalna.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: UKP a ekonomiczna jazda

Postby przemko » Thu Dec 03, 2015 11:05 pm

Historyczne dane o zużyciu paliwa dla poszczególnych tras mogą być pomocne w utrzymaniu dobrego stanu technicznego samochodu. Wzrost zużycia paliwa na tej samej trasie przy takim samym stylu jazdy może być sygnałem do dokładniejszych oględzin np. hamulców (zacięty tłoczek hamulcowy który cały czas hamuje koło) lub innych części mających wpływ na zwiększenie oporów toczenia, czy też odpowiedzialnych za prawidłowe dawkowanie i spalanie paliwa (sonda lambda, świece, kable wysokiego napięcia, filtry, itp).

Mając punkt odniesienia można spróbować poprawić styl jazdy aby uzyskać pewne oszczędności na paliwie. Pierwszym krokiem może być sprawdzenie czy utrzymywanie obrotów w silniku benzynowym rzędu 3000 RPM podczas jazdy ze stałą prędkością jest bardziej opłacalne niż zejście z obrotami do 2000-2500 RPM (jeśli auto nie ma fabrycznie obrotomierza to dzięki podpięciu odpowiedniego sygnału do UKP otrzymamy możliwość wyświetlenia aktualnych obrotów, nawet jeśli jest fabryczny obrotomierz to i tak moim zdaniem warto uaktywnić tą opcję w UKP). Wystarczy tylko kilka razy przejechać tą samą trasę utrzymując 3000 RPM przy jeździe ze stałą prędkością, zanotować ilości zużytego paliwa. Następnie przejechać kilka razy utrzymując 2000 RPM przy stałej prędkości pojazdu i porównać zanotowane ilości zużytego paliwa z wartościami zapisanymi wcześniej.

Co jeszcze można spróbować zrobić aby poprawić ekonomiczność samochodu?

Jedną z zasad ekonomicznej jazdy jest hamowanie silnikiem. W teorii hamowanie silnikiem polega na zdjęciu nogi z gazu, oraz redukowaniu biegów aż do zatrzymania pojazdu. Biegi należy zmieniać na niższe w momencie kiedy obroty będą na tyle niskie że ECU silnika zacznie znowu podawać paliwo. Brzmi prosto ale pojawia się pytanie przy jakich obrotach ECU zaczyna znowu podawać paliwo. Czy redukować bieg dla silnika benzynowego przy 1500 RPM, a może lepiej by było przy 1300 RPM czy też poczekać aż silnik osiągnie około 900 RPM.

Dzięki wyświetlanej wartości chwilowego spalania przez UKP można dość łatwo zaobserwować dla jakich obrotów ECU znowu zaczyna podawać paliwo (zmiana wskazań z 0.0 l/100km na większe). Dla dokładniejszej obserwacji należy w ustawić w preferencjach UKP wartość dla "Chwilowe spalanie" na "uśredniaj z ostatniej sekundy"

Warto troszkę czasu poświęcić na obserwację jak ECU operuje wtryskami by znaleźć odpowiedzi na pytania:

Po jakim czasie od momentu zdjęcia nogi z gazu ECU przestanie wysyłać sygnały do wtrysków?

Dla jakich obrotów ECU nie rozpocznie hamowania silnikiem? Może się zdarzyć że np powyżej 1500 RPM ECU przestanie podawać paliwo do momentu kiedy obroty nie zejdą do 1100 RPM, jednak gdy zdejmiemy nogę z gazu przy obrotach około 1300 to ECU cały czas będzie podawał paliwo (nigdy nie rozpocznie procedury hamowania silnikiem). Jest to istotne przy redukcji biegów. Np. może nie warto przy pewnych obrotach z 5 redukować na 4 podczas hamowania silnikiem, bo można wejść w zakres zbyt niskich obrotów i ECU nie wznowi procesu hamowania silnikiem, może dużo lepszym pomysłem będzie redukcja z 5 na 3 aby uzyskać jeszcze kilka sekund jazdy z zerowym spalaniem paliwa.

Ile sekund ECU potrzebuje aby ponownie zacząć hamować silnikiem po redukcji biegu. Może się zdarzyć że po zmianie biegu (bez wciśniętego gazu) ECU jeszcze przez parę sekund będzie podawał paliwo zanim znowu zejdzie do wartości 0.0 l/100km.

Oraz najważniejsze jaki dystans przy jakich prędkościach można przebyć podczas hamowania silnikiem?


Kolejnym punktem ekonomicznej jazdy jest utrzymywanie stałej prędkości (chodzi o to aby tak dobrać nacisk na pedał gazu aby auto nie zwalniało powolutku lub co gorsza nie przyśpieszało delikatnie). Dość dobrym pomysłem jest obserwowanie prędkości wyświetlanej przez UKP, szybciej na cyfrowym wyświetlaczu zobaczymy jej zmianę niż obserwując analogową wskazówkę prędkościomierza. Ze względu na to że prędkość na UKP jest zaokrąglana do kilometra to nadal może minąć kilka chwil zanim zorientujemy się o tym że prędkość jednak delikatnie się zmienia.

Dlatego też dużo lepszym pomysłem jest obserwacja aktualnych obrotów. Stałe obroty to stała prędkość. Warto podłączyć UKP tak aby mógł wyświetlać informację o obrotach, nawet wtedy gdy nasze auto posiada obrotomierz. Dużo łatwiej jest wychwycić zmianę wartości na cyfrowym wyświetlaczu niż ruch o 1 milimetr na obrotomierzu. Bardzo delikatne odejmowanie bądź dodawanie gazu aby obroty utrzymać na stałym poziomie powinny pomóc w ekonomicznej jeździe.


Return to “Poradniki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron