Witam
Mam przyjemność zaprezentować przykład montażu UKP w moim Lanosie 1.6 16V, 2001r
auto posiada inst. Lpg sekwencyjną.
Brakowało mi kilku informacji jadąc samochodem więc zacząłem się rozglądać za sposobem modyfikacji,przeglądając rynek
natrafiłem na Uniwersalny Komputer Pokładowy (UKP),spełniał on wszystkie moje kryteria, a nawet dawał większe możliwości
dlatego po dokonaniu zakupu z niecierpliwością czekałem na "Prezent".
Do montażu potrzebne nam będzie:
Lutownica, koszulka termokurczliwa, nożyk, taśma izolująca, klej kropelka, śrubokręty, "trytki", wkrętarka i wiertełko fi
4mm dodatkowo kupiłem 10mb przewodu 3x0,5 mm(na potrzeby czujnika temp.)
Po długim namyśle co do miejsca montażu oraz możliwości zaopatrzenia UKP w energię i dane sygnałowe postanowiłem
zamontować urządzenie sterujące pod radiem, z stąd też pobrane zostało zasilanie z podtrzymania pamięci radia i przewód
masowy. W tym celu wysuwamy uchwyt na napoje podważamy ramkę w kształcie "U" aby dostać się do miejsca docelowego musimy
odkręcić 4 wkręty i mamy przestrzeń montażową dla UKP.
Postanowiłem skorzystać z jak największej ilości funkcji jakie daje UKP w tym celu "wysłałem" przewód 2szt po 3x0,5mm poza
kabinę pasażerów wykorzystując otwory technologiczne Lanosa, w nogach kierowcy za skrzyneczką bezpieczników przepuściłem
przewód "prowadzący" ułatwiający wciągnięcie przewodów właściwych do lewego nadkola samochodu (oczywiście wcześniej
demontujemy plastikowe nadkole). W nadkolu pojazdu jeden z przewodów 3x0,5mm kierujemy obok głównej skrzynki bezpieczników
do komory silnika, drugi natomiast zostawiamy w nadkolu w okolicy halogenu tu montujemy Czujnik temp. zewnętrznej
(czujniki dołączone do zestawu) przewody przypinamy "trytkami" miejsce to nie jest narażone na bezpośredni kontakt z
temp.z komory silnika więc nie ma przekłamań we wskazaniach.
Przewody które zostały wciągnięte do komory silnika podpiąłem trzy sygnały:
Sonda Lambda <fioletowy przewód>,
Sygnał wtryskiwacza Pb <biały z czarnym paskiem przewód>,
oraz Sygnał wtryskiwacza Lpg <tu może się różnić ze względu na producenta Lpg>
Podpinając się do fabrycznej wiązki połączenia lutujemy i izolujemy
W ten oto szybki sposób mamy już podpięte 8 przewodów do UKP, dokładając kolejne 3 przewody montujemy czujnik temp
wewnętrznej (w moim przypadku wybrałem miejsce nad dźwignią hamulca ręcznego,aby wentylator nagrzewnicy nie miał dużego
wpływu na odczyt). Połowa drogi już za nami a to tylko była rozgrzewka
Wybór miejsca na wyświetlacz UKP padł na zestaw wskaźników (już nawet wyciąłem w zegarach miejsce jak okazało się że
wyświetlacz tam się nie zmieści ) kupiłem uniwersalną obudowę w sklepie elektronicznym podobną do tej w której skrywa
się urządzenie sterujące UKP, z połówki tej obudowy wyciąłem okienko na wyświetlacz przyklejając na kropelkę do obudowy
ramki licznika. Mając zdjętą ramkę odkręcamy licznik celem wpięcia przewodu VSS do UKP w górnej wiązce odnajdujemy
<jasnozielony przewód> lutownica izolacja i jeden przewód mniej W obudowie ramki też umieściłem klawiaturę sterującą
wiercąc trzy otworki, tak przygotowaną ramkę (po zamontowaniu licznika) montujemy na swoim miejscu.
Odkręcamy obudowę kierownicy aby dostać się do manetki włączania świateł celem podpięcia sygnału umożliwiającego o
przypominaniu o nie włączonych światłach <biały przewód> skręcamy w odwrotnej kolejności.
W skrzynce bezpieczników przy nogach kierowcy odnajdujemy + 12 V po zapłonie (wtedy gdy po przekręceniu kluczyka zapalają
się kontrolki)
Po tym zabiegu możemy podpiąć urządzenie UKP do kostki przyłączeniowej wpiąć taśmę wyświetlacza oraz przewód USB,
montujemy radio na swoim miejscu półkę, ramkę "U" i oto mamy zamontowane UKP w naszym aucie "Czarna Robota wykonana"
Teraz czas na relaks Konfiguracja i ustawianie
Po wprowadzeniu podstawowych danych silnika zasilania, a także alertów na temp. inspekcje wymiany oleju,rozrządu filtrów
Lpg oraz napięcie zasilania,można już obserwować jak "pracuje" UKP, lecz przed nami ustawianie prędkości pojazdu jak też
i zużycie paliwa PB i Lpg.
Prędkość wskazywana może być współmierna z GPS lub licznikiem pojazdu, ja natomiast ustawiałem na Km które wyświetla aby
przypominane inspekcje były jak najbardziej zbliżone do przebiegu auta. Dlatego moja Stała Drogi wynosi 0,1565
Stała Wtrysku Pb 0,00200 i Lpg 0,00297 korzystałem z pomocy asystenta kalibracji później korygując po kilku tankowaniach.
Dzięki UKP mam teraz możliwość podglądu pracy sondy Lambda a także oblicza zużycie paliwa, podgląd na temperatury
szczególnie przydatne w czasie przymrozków jak i wiele innych informacji które można uzyskać w jednej chwili.
Polecam Serdecznie gdyż naprawdę Warto
Piotr
P.S. Za szkody wyrządzone przez nie umiejętne podpięcie UKP do pojazdu nie ponoszę odpowiedzialności,kolory poszczególnych
przewodów mogą się różnić należy się upewnić przed podpięciem zasilania co do poprawności połączenia.