Montaż UKP dotyczy auta:
Alfa Romeo 147, silnik 1.9 JTD 16v (140KM) 2004r.
Spis treści:
I. Cel
II. Wymagane elementy
III. Podłączenie
IV. Nastawy do UKP
V. Zdjęcia
VI. Podsumowanie
I. Cel
Mimo posiadania fabrycznego komputera pokładowego zdecydowałem się na montaż UKP z kilku względów:
- miałem UKP w poprzednim pojeździe i tutaj mi go brakowało
- miałem nadzieję na dokładniejszy pomiar zużycia paliwa, ponieważ w fabrycznym komputerze wskazania notorycznie są zaniżane od 0.5l do 1.3l na średnim zużyciu, a na chwilowym pokazuje zupełne bzdury. Jak działa UKP? O tym w podsumowaniu,
- chciałem mieć wskazania ciśnienia turbo z alertami na zbyt wysokie ciśnienie.
II. Wymagane elementy
1) komputer UKP
2) moduł CR-PWM - niestety w tym silniku nie ma sygnału do pomiaru zużycia paliwa na podstawie którego można by dokładnie dokonywać pomiaru (podobno) - trzeba było się podłączyć bezpośrednio pod common-raila, tj. sygnał z wtryskiwacza + czujnik ciśnienia na listwie. Moduł CR-PWM konwertuje sygnał z wtryskiwacza na sygnał kompatybilny dla komputera.
III. Podłączenie
Z auta podłączyłem:
1) zasilanie
2) sygnał prędkości pojazdu
3) sygnały do pomiaru zużycia paliwa, tj. a) sygnał sterujący wtryskiwaczem i b) sygnał ciśnienia paliwa
4) sygnał świateł (przypominanie)
5) sygnał ciśnienia doładowania
Ad1. Zasilanie podłączyłem z gniazda zapalniczki, tj. dolutowałem się do przewodów które dochodzą od spodu do gniazda. Moduł UKP i CR-PWM są zasilane tylko po przekręceniu kluczyka (po wyjęciu kluczyka zapalniczka nie jest zasilana), przez co UKP za każdym razem traci datę i godzinę (całą resztę pamięta), ale za to nie pobiera żadnego prądu w trybie uśpienia, a zegarek i tak mam na fabrycznym komputerze. +12V z zapalniczki na piny 23 i 24 w UKP. Masa zapalniczki na pin 12 w UKP.
Ad2. Sygnał prędkości pojazdu jest na pinie 7 (zielono-biały przewód) w 40-pinowym niebieskim gnieździe, które znajduje się zaraz obok gniazda OBD2
Ad3a. Sterowanie pierwszym wtryskiwaczem podłączyłem na wejście CR-PWM. Można się podłączyć bezpośrednio do przewodów przy wtryskiwaczu, ja jednak podłączyłem się do przewodów wychodzących ze sterownika silnika: pin 16 (brązowo-czarny) oraz pin 47 (czarno-niebieski) łączymy z szaro-czerwonym oraz szaro-czarnym w CR-PWM. Wyjście z CR-PWM (fioletowy) podłączamy na pin 10 w UKP.
Ad3b. Sygnał ciśnienia paliwa można pobrać bezpośrednio z czujnika który jest na listwie common-rail (ten 3 pinowy), jak również ze sterownika silnika. W tym przypadku pin 43 (przewód jasnoniebiesko-biały) podłączyłem na pin 9 w UKP (ADC2).
Ad4. Sygnał świateł pobrałem ze złącz w okolicy OBD2 - woltomierz w rękę i sprawdzałem gdzie się pojawia 12V po włączeniu świateł i 0V po ich wyłączeniu (niestety nie zapisałem który to był dokładnie przewód)
Ad5. Sygnał ciśnienia doładowania pobrałem z przepływomierza MAF (w tym silniku niestety nie ma MAP sensora) - pin 40 w sterowniku silnika (pomarańczowo-biały) i podłączyłem na pin 8 w UKP (ADC1).
Centralkę oraz moduł cr-pwm umieściłem za schowkiem, ponieważ w prawej górnej cześci grodzi (za schowkiem) jest fabryczny otwór przelotowy (jest gumowa zaślepka) i jego wykorzystałem do przeciągnięcia przewodów do sterownika silnika (który de facto też się znajduje po prawej stronie auta). Montaż jest stosunkowo prosty, ale trochę czasu schodzi się z podłączeniem i polutowaniem tych przewodów.
IV. Nastawy do UKP
1) diesel, 4 cylindry, sterowanie PWM(-)
2) stała drogi: 0,2805 m/imp
3) stała zużycia paliwa: 0,00540 l/s
4) pin8 (ADC1) - czujnik ciśnienia doładowania. Ustawienia czujnika ciśnienia turbo (wejście ADC1): a = 0,66 ; b = -1,06
5) pin9 (ADC2) - dowolny czujnik (do pomiaru ciśnienia paliwa). Ponadto w zakładce hardware należy wybrać pomiar zużycia paliwa z uwzględenieniem ciśnienia paliwa z wejścia ADC2.
V. Zdjęcia
Niestety estetyką się nie popisałem - robiłem na szybko. Wyciąłem otwór w płycie (taka jak ścianka do mebli) i pomalowałem lakierem. Miałem to później poprawić, ale zostawiłem sobie to na lato przy grillu. Jak tylko zrobię bardziej estetyczną zabudowę - podzielę się zdjęciami.
VI. Podsumowanie
Pisałem na wstępie że posiadam fabryczny komputer, który nie pokazuje zbyt dokładnie i notorycznie zaniża spalanie. UKP spisuje się o niebo lepiej - użytkuję około pół roku i odchyłki w średnim zużyciu paliwa są nie większe niż 0.2l/100km. W fabrycznym komputerze np. na postoju/w korku jest wyświetlane cały czas 2l/100km. W UKP z kolei dla niskich prędkości pomiar jest w litrach na godzinę i np. na zimnym silniku jest to ok 1,3 - 1,5l/h, na ciepłym w lato przy wyłączonej klimie jest to ok 0,7 - 0,8 l/h a z właczoną klimą nawet 0,2-0,3 l/h więcej - super. Kolejna rewelacyjna sprawa to pomiar ciśnienia turbiny - bardzao fajna rzecz z rysowaniem wykresu na żywo i ostrzeżeniami jeżeli za bardzo dmucha (mam zmienione mapy silnika, więc turbo ma trochę większą pracę do wykonania). Przypominanie o światłach - parę razy się przydało. Z innych rzeczy z których często korzystam to licznik TRIP z kosztami podróży - często robię jedną i tą samą trasę i jest bardzo dobre porównanie. Poza tym wychodzi na to że w zimę nie opłaca się ruszać auta po bułki do sklepu bo na zimnym pali jak smok - spacer zdrowszy i tańszy.
ps. pozdrowienia dla alfaholików