Montaż UKP w Stilo Turbo z Ecumaster DET3

Zamontowałeś UKP? Podziel się relacją z innymi!
Opisy, zdjęcia oraz inne wskazówki dotyczące montażu UKP.
Giziu
Posts: 3
Joined: Wed Apr 08, 2015 8:04 pm

Montaż UKP w Stilo Turbo z Ecumaster DET3

Postby Giziu » Wed Apr 08, 2015 9:40 pm

Witam forumowiczów,

Poniżej przedstawiam opis montażu w nietypowym pojeździe jakim jest Fiat Stilo z silnikiem 1,2 Turbo z komputerem Ecumaster DET3.

Opis ze zdjęciami można pobrać w formacie PDF z poniższego linku http://chomikuj.pl/giziu2/Reveltronics
hasło: Giziu


1.JPG
1.JPG (41 KiB) Viewed 6055 times


Czemu zdecydowałem się na montaż tego komputera? :?:

Ponieważ po montażu innych wtryskiwaczy oraz komputera sterującego wtryskami Ecumaster DET3 zużycie paliwa jakie pokazywał komputer samochodu było mocno zaniżone. :roll:

2.JPG
2.JPG (14.75 KiB) Viewed 6055 times


Uruchomione funkcje: pomiar temperatury wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, prędkościomierz, zużycie LPG i Pb, sygnalizacja pracy wentylatora chłodnicy.
Gdyby nie to, że miałem wcześniej zamontowane zegary pewnie podłączyłbym jeszcze sygnały z ciśnienia doładowania, temperaturę oleju.

Zdobycie schematów elektrycznych do Stilo jest dość kłopotliwe, dlatego też montaż trwał dość długo, ale też efekt wg mnie jest pożądany. Jednak oceńcie go sami.

3.JPG
3.JPG (28.32 KiB) Viewed 6055 times


Dodatkowo dodam, że z wykształcenia nie jestem elektromechanikiem, a informacje z dziedziny elektrotechniki zdobywam rozwiązując własne problemy z samochodem.

1. Zabawę zacząłem od zakupu ośmiu różno - kolorowych przewodów 0,5mm2. Kupiłem po 4m z każdego koloru. Niby dużo, ale jak
prowadzimy kable oryginalnymi punktami to droga znacznie się wydłuża.

2. Pierwszy dzień – przeciągnięcie wszystkich przewodów.

a. W kabinie zdemontowałem konsolę środkową, lewą część deski rozdzielczej i lewy słupek (pokazane na zdjęciach poniżej).
Natomiast w przedziale silnika rozebrałem podszybie, a także skrzynkę z bezpiecznikami.
b. Do czujnika temperatury zewnętrznej i wewnętrznej przylutowałem kable przed przeciąganiem.

4.JPG
4.JPG (37.54 KiB) Viewed 6055 times

5.JPG
5.JPG (37.66 KiB) Viewed 6055 times

6.JPG
6.JPG (29.6 KiB) Viewed 6055 times

7.JPG
7.JPG (30.36 KiB) Viewed 6055 times

8.JPG
8.JPG (47.31 KiB) Viewed 6055 times


c. Największym problemem było przeciągnięcie tak dużej ilości przewodów przez gumę pomiędzy kokpitem, a przedziałem
silnika. Kable przeciągałem od strony silnika. A najbardziej wartościowym środkiem w tym momencie było WD-40. Dzięki
niemu izolacje przewodów ślizgały się w gumie wykańczającej otwór w ścianie kokpitu.
d. Nie zapomnij zapisać sobie kolorów kabli przed podłączeniem, po owinięciu wiązki może być ciężko dojść do czego są
podłączone.
e. W kokpicie do wiązki doszły przewody od czujnika temperatury wewnętrznej, zasilanie z przed stacyjki oraz po stacyjce, a
także z sygnał prędkości VSS.
f. Następnie kable przeciągnąłem o jakieś 30 cm więcej niż potrzeba. Podczas owijania taśmą parcianą wiązka sztywnieje i
skraca się długość przewodów. Wiązkę owinąłem taśmą na każdym centymetrze w przedziale silnikowym.

3. Drugiego dnia podłączałem wszystko w przedziale silnika.

a. Najdłuższy z kabli przeciągnąłem do reduktora LPG – sygnał na cewkę elektrozaworu przełącza mi komputer.
b. Sygnał wtryskiwaczy – pociągnąłem z wyjścia Ecumastera.

9.JPG
9.JPG (27.23 KiB) Viewed 6055 times


c. Jakże istotne jest chłodzenie silnika - szczególnie latem, dlatego sygnał pociągnąłem z za przekaźnika od wentylatora
chłodnicy.

10.JPG
10.JPG (38.62 KiB) Viewed 6055 times

11.JPG
11.JPG (36.41 KiB) Viewed 6055 times


To rozwiązanie ma plusy i minusy.
i. Plusy – mamy większą kontrolę sprawności obwodu wentylatora. Podczas prędkości od ok100 km/h włącza się sygnalizacja
pracy wentylatora bo silniczek zaczyna generować prąd w obwodzie po zmniejszeniu prędkości sygnalizacja wyłącza się.
ii. Minus – większy prąd jaki jest w tym obwodzie wymaga dokładnego zabezpieczenia tego przewodu.


d. Ponieważ od razu sprawdzałem mechanizm wycieraczek bo wszystko było na wierzchu tego dnia prace skończyłem.

4. Podłączanie w kokpicie

a. Najbardziej kłopotliwe dla mnie to było podłączenie do body computera. Po pierwsze ograniczony dostęp do schematów, a
po drugie błędne podłączenie może być dość drogie w skutkach. W brązowej wtyczce z komputera znajdował się czarny
przewód wpiąłem się w niego z użyciem konektorów. Bieguny dodatnie UKP podpiąłem pod kable z instalacji radia. Jeden ze
stałym napięciem, a drugi dołączany po przekręceniu kluczyka.

12.JPG
12.JPG (63.1 KiB) Viewed 6055 times

13.JPG
13.JPG (43.57 KiB) Viewed 6055 times

14.JPG
14.JPG (29.46 KiB) Viewed 6055 times


b. Kolejnym krokiem to dokładne owinięcie części wiązki w kokpicie.
c. Guziki sterujące UKP umieściłem w obudowie kokpitu pod radiem. Praktycznie są niewidoczne. Taką króciutką wiązkę
zabezpieczyłem taśmą parcianą.
d. Teraz już miałem wszystkie przewody wyciągnięte na zewnątrz więc mogłem przylutować wtyczkę komputera. Każde
połączenie jest w koszulce termokurczliwej, a następnie owinięte taśmą.
e. W konsoli środkowej wyciąłem dość duży otwór, aby wtyczka do komputera UKP mogła się schować. Dzięki temu wyświetlacz
z przyciętą obudową idealnie zakrył mi komputer.
f. Ponieważ montaż jest na stałe to przez wycięty otwór przeciągnąłem też kabel ze złącza USB i schowałem koło kolumny
kierownicy do konfigurowania urządzenia.
g. Oryginalna taśma łącząca UKP z wyświetlaczem była za długa i powodowała wyskakiwanie wyświetlacza. Maksymalna długość
taśmy to 15 cm. Dlatego musiałem ją dodatkowo zamówić. W innym przypadku nie miałem szans na wepchnięcie
wyświetlacza odpowiednio głęboko.
h. Guziczki przykleiłem grubą taśmą dwustronną, a dodatkowo włożyłem kawałek gumy między nią a obudowę kokpitu. Na
wszelki wypadek jakbym za mocno go przycisnął i wcisnął przyciski do środka.
i. Wtedy już mogłem wszystko poskładać.

5. Konfigurowanie UKP

15.JPG
15.JPG (14.27 KiB) Viewed 6055 times


a. Stałe wtrysku
i. Benzyna – tu jest zaprezentowany wynik końcowy. Moje sugestie przy ustawianiu to przejeżdżać odcinki co najmniej 200
km między tankowaniami. Krótsze powodują duże przekłamania. Od pierwszego odbicia pistoletu do tankowania do
zaobserwowania benzyny we wlewie to prawie 2 litry, a to dużo.
W tej chwili różnica między faktycznym a pokazywanym +/- 0,2 L/100km.

16.JPG
16.JPG (13.45 KiB) Viewed 6055 times


ii. LPG – w tym miejscu sprawa się mocno komplikuje. Ponieważ gaz w zależności od temperatury zmienia swoją objętość
stąd testy trzeba wykonywać przy tej samej temperaturze oraz na tej samej stacji.
Ciekawostka z ostatniej chwili - zbiornik ma 39 litrów pojemności, a podczas ostatniego tankowania wcisneło 41 litrów.
Jest tu dużo zmiennych niezależnych od nas. Podana stała daje błąd w granicach +/- 0,4 L/100km.

17.JPG
17.JPG (13.64 KiB) Viewed 6055 times


b. Stała drogi – ciekawa funkcja bo przy używaniu kół o różnej średnicy można uzyskać właściwą prędkość rzeczywistą, która
mocno różni się od pokazywanej przez prędkościomierz. Podana poniżej jest dla opon 195/65/15. Szkoda, że tylko podczas
ustawiania auto jechało 300km/h :)

18.JPG
18.JPG (12.2 KiB) Viewed 6055 times


c. Objętość zbiorników paliwa


19.JPG
19.JPG (19.2 KiB) Viewed 6055 times


d. Koszty paliwa
e. Przeglądy

20.JPG
20.JPG (12.77 KiB) Viewed 6055 times



6. Poniżej kilka widoków - w pliku pdf :D



21.JPG
21.JPG (39.02 KiB) Viewed 6055 times

22.JPG
22.JPG (18.04 KiB) Viewed 6055 times


Ponieważ chciałem wyświetlacz typu OLED różni się niestety kolorem, ale widoczność na nim jest rzeczywiście super czytelna.

23.JPG
23.JPG (34.42 KiB) Viewed 6055 times


24.JPG
24.JPG (44.55 KiB) Viewed 6055 times


7. Problemy – wady jakie zauważyłem może uda się je usunąć w nowej wersji.

a. koszt paliwa tylko jedna pozycja jak jeździ się na Pb i LPG to koszt jest zaniżony po wprowadzeniu kosztu litra LPG,
b. resetowanie daty i godziny przy słabym akumulatorze – powinno być podtrzymanie tak jak parametry wtrysku, liczniki,

8. Dodatkowe plusy wg mnie:

a. możliwość pomiaru przyspieszeń czy elastyczności. Jednak brakuje możliwości równoczesnego pomiaru przyspieszenia 80-
120 km/h, i 60-100 km/h,
b. wprowadzenie kilku serwisów, ważne jak ma się elementy, których częstotliwość kontroli jest inna niż standardowych
przeglądów.
c. napięcie jest zaniżone 13,5V przy włączonym silniku, a w rzeczywistości jest 14,1V – pomiar robiłem kilkoma miernikami i
niestety, ale potwierdziłem bardzo mocne zaniżanie napięcia, Jednak dzięki opcji Offset doprowadziłem je do właściwego :mrgreen:

9. Podsumowując praca warta była zachodu :D

Return to “Przykłady Montażu”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron