Montaż UKP w Opel Vectra B 1,6 PB+LPG w tarczy prędkościomierza.

Zamontowałeś UKP? Podziel się relacją z innymi!
Opisy, zdjęcia oraz inne wskazówki dotyczące montażu UKP.
J.zyczliwy
Posts: 1
Joined: Sun Apr 19, 2015 6:18 pm

Montaż UKP w Opel Vectra B 1,6 PB+LPG w tarczy prędkościomierza.

Postby J.zyczliwy » Sun Apr 19, 2015 8:53 pm

DSC_00210(2).JPG
DSC_00210(2).JPG (97.67 KiB) Viewed 9792 times

Pacient:

Opel Vectra B 1996 w wersji standard basic ;) 1.6 8V 76 km benzyna + gaz II generacji;
Model silnika X16SZR
Koła R14
Opony 185/65

Sygnały podłączone:
“+” stały
“-” stały
“+” po stacyjce
sygnał prędkości VSS
sygnał zużycia paliwa
sygnał zmiany paliwa PB/LPG


Opis montażu:
Zacznijmy od montażu wyświetlacza.
DSC_0036.JPG
DSC_0036.JPG (301.9 KiB) Viewed 9905 times

Wyświetlacz został umieszczony w tarczy prędkościomierza. w tym celu należy: zdemontować cały licznik w aucie (jest to trudniejsze w tej wersji auta bez regulowanej kierownicy).
DSC_0062.JPG
DSC_0062.JPG (47.81 KiB) Viewed 9792 times

Następnie należy rozebrać sam licznik. Najpierw należy wypiąć licznik z plastikowej obudowy.
DSC_0220.JPG
DSC_0220.JPG (55.17 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0219.JPG
DSC_0219.JPG (46.87 KiB) Viewed 9778 times

Na tym etapie można usunąć czarną cienką tarczę licznika w skalą prędkościomierza i innych zegarów. Można to zrobić zdejmując same wskazówki z potencjometrów ( jednak jest to problematyczne przy ponownym ustawieniu w prawidłowej pozycji), lub poprzez wypięcie cienkiej tarczy z główek pozycjonujących i delikatne rozcięcie przy każdej wskazówce.
DSC_0221.JPG
DSC_0221.JPG (56.91 KiB) Viewed 9778 times

Przy odpowiedznim zawinięciu tarczy można wysunąć ją z pod wskazówek.
DSC_0227.JPG
DSC_0227.JPG (60.73 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0228.JPG
DSC_0228.JPG (70.45 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0229.JPG
DSC_0229.JPG (58.73 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0230.JPG
DSC_0230.JPG (74 KiB) Viewed 9778 times

Niestety musimy się liczyć z tym że miejsca rozcięć będą widoczne po zmroku po włączeniu podświetlenia deski, jednak będziemy mieli pewność, że wskazówki będą dobrze pokazywać. Odwracamy licznik - jest tam w lewym górnym rogu metalowy zacisk który podtrzymuje połączenia elektryczne licznika.
DSC_0222.JPG
DSC_0222.JPG (58.31 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0223.JPG
DSC_0223.JPG (51.22 KiB) Viewed 9778 times

Należy go wysunąć do góry.
DSC_0224.JPG
DSC_0224.JPG (51.93 KiB) Viewed 9778 times

Następnie możemy stopniowo zdejmować folie z ścieżkami elektrycznymi (nie wiem jak się fachowo nazywa) z kołków - warto zdejmować śrubokrętem bądź innym płaskim narzędziem bez ostrych krawędzi by nie uszkodzić folii.
DSC_0225.JPG
DSC_0225.JPG (55.5 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0226.JPG
DSC_0226.JPG (60.8 KiB) Viewed 9778 times

Po usunięciu folii trzeba wysunąć tarczę licznika z plastikowej białej obudowy - trzyma ją po 4 zapadki po prawej i po lewej stronie i 2 uchwyty rotacyjne w środku tarczy.
DSC_0230.JPG
DSC_0230.JPG (74 KiB) Viewed 9778 times

DSC_0232.JPG
DSC_0232.JPG (66.93 KiB) Viewed 9778 times

Po odblokowaniu w/w zabezpieczeń plastikowa tarcza da się wysunąć - UWAGA - róbmy to równo i stopniowo, gdyż wysuwamy razem z potencjometrami które mają nóżki wsunięte w gniazda w płytce elektrycznej - gwałtowny ruch może uszkodzić któreś gniazdo. Po wyciągnięciu plastikowej tarczy przymierzamy miejsce na wyświetlacz, zaznaczamy miejsce w którym będzie wyświetlacz i wycinamy odpowiednią dziurę wielkości czarnego elementu w którym znajduje się wyświetlacz - dzięki temu wyświetlacz będzie równo z tarczą licznika co ułatwi odczyt z UKP. Wycięcie było zrobione dla celów instruktarzowych - estetyka ucierpiała;)
DSC_0234.JPG
DSC_0234.JPG (72.01 KiB) Viewed 9778 times

Mocujemy wyświetlacz małymi wkrętami lub odpowiednim klejem. Następnie przemierzamy i wycinamy dziurę w czarnej tarczy licznika. Dziura powinna być jak najmniejsza czyli wielkości pola wyświetlanych pikseli na wyświetlaczu + 1-2 mm by nie sprawiało wrażenia, że dane z wyświetlacza są ucięte.
DSC_0236.JPG
DSC_0236.JPG (61.46 KiB) Viewed 9778 times

Po wycięciu przymierzamy tarczę i sprawdzamy spasowanie elementów.
Następnie przeprowadzamy kabel sterujący wyświetlaczem w lewy górny róg obudowy (patrząc na licznik w naturalny sposób). W tym miejscu na ścianie tylnej wycinamy dziurę na w/w kabel. Przeprowadzamy kabel i wkładamy licznik do plastikowej białej obudowy, a następnie do czarnej obudowy licznika.
DSC_0065.JPG
DSC_0065.JPG (45.49 KiB) Viewed 9792 times

Następnie używając dokupionego przedłużacza do kabla IDE (zwykły przedłużacz można nabyć w sklepie komputerowym za ok 15 PLN) montujemy licznik tak by kabel do wyświetlacza był wyprowadzony w kierunku radia. Tu warto dodać, że po podłączeniu przedłużacza do kabla IDE na wyświetlaczu pojawiają się artefakty (dodatkowe piksele które nie są nadawane przez UKP), które czasem przeszkadzają w odczycie. Po konsultacji z producentem, wiem że nie powinno sie stosować przedłużacza a jeśli już to należy poprowadzić go w ekranie co zamierzam własnie poprawić.
DSC_0066.JPG
DSC_0066.JPG (48.56 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0067.JPG
DSC_0067.JPG (45.81 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0068.JPG
DSC_0068.JPG (45.59 KiB) Viewed 9792 times

#Po założeniu ekranu problem pozostał, więc zrezygnowałem z przedłużacza przewodu IDE i porpawiłem ułożenie standardowego przewodu, dzięki czemu montarz licznika nie jest już problematyczny. Sam przewód złożełem wzdłużnie na pół zabezpieczając taśmą i przełożyłem pod kolumną deski rozdzielczej:
DSC_0070.JPG
DSC_0070.JPG (31.58 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0074.JPG
DSC_0074.JPG (31.69 KiB) Viewed 9792 times

Problem artefaktów został zażegnany - na wyświetlaczu nie pojawia się już nic nieproszonego, a potencjalny demotarz licznika już nie srawia dodatkowych sproblemów.

Urządzenie główne.

Ważną rzeczą również dla tego urządzenia jest miejsce głównie ze względów dostępności potrzebnych sygnałów. Wybrałem miejsce tuż nad radiem. Tam właśnie z kostki radia podłączymy 4 z 5 podstawowych sygnałów:
+” stały
“-” stały
“+” po stacyjce
sygnał prędkości VSS (opis kostki euro z której bierzemy wszystkie 4 sygnały jest ogólnodostępny w sieci).
DSC_0064.JPG
DSC_0064.JPG (36.69 KiB) Viewed 9792 times


Następnie szukamy sygnału zużycia paliwa.
Krótki film: https://www.youtube.com/watch?v=IJvBbBvyqJ4
Nie każde auto ma wyprowadzony sygnał do deski rozdzielczej - jeśli mamy seryjny komputer pokładowy albo ekonomizer możemy się spodziewać takiego przewodu - w tym przypadku sygnał zużycia paliwa jest dostępny tylko i wyłącznie w sterowniku silnika który znajduje się za schowkiem pasażera - dostęp również z pod maski po demontażu podszybia. Dla tego auta jest to 12 pin czerwona wtyczka niebieska strona.
Na stronie http://e-pmk.eu/pl/diy/yacc/know-how/9.html
jest opis takich pinów - tu można śmiało spojrzeć w tabelkę pierwszą dotyczącą Astry gdyż również w nich jest silnik x16 SZR i tam jest informacja o pinie prędkości obrotowej silnika i interesującego nas zużycia paliwa.
W moim aucie był sygnał na tym pinie ale w wtyczce nie było pinu, więc przespacerowałem się do szrotu i znalazłem całą wtyczkę od sterownika silnika i wymontowałem z niej jeden pin ten właśnie 12 -ty by przewód miał ten sam kolor jak seryjny. Podciągnąłem przewód do UKP nad radiem i podłączyłem.


Sterowanie.
Nie jest łatwo umieścić sterowanie tak by nie absorbowało naszej uwagi w czasie kierowania poprzez “celowanie “ palcami odrywając nasz wzrok od drogi. Ja postanowiłem użyć włącznika kierunkowskazów od wersji z sterowaniem tempomatu. Docelowo sterowanie UKP absorbuje minimum naszej uwagi w czasie prowadzenia auta i jest po prostu bezpieczne.
DSC_0094.JPG
DSC_0094.JPG (31.09 KiB) Viewed 9792 times

Sterowanie za pomocą seryjnych przycisków od tempomatu wymaga przeróbki z powodu iż z 3 potrzebnych przycisków jeden z nich po naciśnięciu rozłącza obwód, a my potrzebujemy trzech ktre po przyciśnięciu załącza obwód. Potrzebny będzie do tego modół przekażnika tego typu:
http://archiwum.allegro.pl/oferta/modul-przekaznika-12v-dla-arduino-i-inne-fv-gw-i4065163363.html
Tem temat opracowałem dokładnie na filmie na youtube. link:
https://www.youtube.com/watch?v=1bpySvrgfvc

Podłączenie sygnału wyboru paliwa.
Sygnał jest dostępny na reduktorze z filtrem pod maską. Dochodzą do niego przewody: Brązowy i 2 niebieskie na jednym pinie - podłączamy sie pod brązowy.
DSC_0053.JPG
DSC_0053.JPG (263.52 KiB) Viewed 9901 times

Kabel można przeprowadzić przez ścianę grodziową po seryjnej wiązce kabli która jest tuż za pedałem sprzęgła.

Kabel USB.
Kabel możemy poprowadzić z nad radia w dół konsoli w kierunku lewarka, kolumną środkową do miejca gdzie mamy seryjne złącze diagnostyczne pod dżwignią hamulca ręcznego. Przewodu wystarcza w sam raz. W razie potrzeby mamy łatwy dostęp.


Kalibracja
benzyna + gaz
Silnik 4-cylindrowy
PWM (-) [wypełnienie sterowane masą]
VSS 0,0616
Stała zużycia Paliwa:
PB 0,00301 (pojemność 60l)
LPG 0,00560 (pojemność 33l)
Galeria:
DSC_0092.JPG
DSC_0092.JPG (31.27 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0090.JPG
DSC_0090.JPG (32.87 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0088.JPG
DSC_0088.JPG (35.19 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0086.JPG
DSC_0086.JPG (36.05 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0085.JPG
DSC_0085.JPG (34.13 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0084.JPG
DSC_0084.JPG (35.27 KiB) Viewed 9792 times

DSC_0083.JPG
DSC_0083.JPG (34.72 KiB) Viewed 9792 times


Podsumowanie:
Wady montażu:
-Przecięcia tarczy widoczne po zmroku - należy usunąć wskazówki i znaleźć sposób precyzyjnego ustawienia ich po montażu wyświetlacza
-Wyświetlacz wystający ponad płaszczyznę tarczy prędkościomierza - wystarczy zastosowanie podkładki/ dystansu o grubości ok 1 mm.

Zalety:
- Wyświetlacz zamontowany w prędkościomierzu co bardzo ułatwia odczyt parametrów.
-sterowanie w bardzo wygodnym miejscu - sterowanie absorbuje minimum uwagi i nie wymaga odrywania ręki od kierownicy.
-wygodny dostęp do przewodu USB do podłączenia do komputera. (obok seryjnego gniazda serwisowego).


Używam UKP już ponad 2 miesiące i jestem zadowolony z inwestycji i czuję dumę siadając codziennie do auta:)

Return to “Przykłady Montażu”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests