Moze nie bedzie to rasowy tutorial jak u kolegow ktorzy przedtawili swoje opisy w tym dziale, ale sprobuje na swoj sposob w miare szczegolowo opisac caly projekt dosc kompleksowej przebudowy licznika pod katem montazu UKP-V3.
Auto: Audi 80 B4 Quattro Competition, fabrycznie wtrysk mechaniczny, ktory zostal skonwertowany na elektroniczny przy uzyciu sterownika polskiej firmy Ottomotive DEC. Gdyby kogos interesowala konwersja bardziej szczegolowo to podpinam link do forum Ottomotive:
http://www.ottomotive.pl/joomla3/index. ... tronic-efi
UKP: Na trop UKP trafiłem jakiś czas temu gdy w sprzedaży był V2, z zapowiedzi V3 postanowilem trochę zaczekać i kupic już V3 który bardziej mi pasowal ze względu na Oleda i mniejszy ekran. Poczatkowo nie było pomysłu by zamontować go w miejscu fabrycznego zagarka, ale po sprawdzeniu i budowy od srodka okazało się ze jest to możliwe chociaż wymagalo sporo kombinowania.
Rownolegle z lokowaniem wyświetlacza szedł projekt tarcz które sa podświetlone panelami EL tzw. Indiglo. Jako ze miałem już jakies doświadczenie w opracowywaniu takich rzeczy i dokładnie wiedziałem jak maja wygladac tarcze, w ciągu kilkunastu godzin powstal ostateczny projekt bazujący na dizajnie tarcz z Audi S2/RS2, ale w negatywie.
Znalazlem wykonawcę który w ludzkich pieniądzach wykonal tarcze z nadrukiem offsetowym. Nastepnym etapem było znalezienie, zakup i docięcie paneli EL. W Chinach zakupiłem arkusz A4 z kilkunastoma wyprowadzeniami, po otrzyamniu rozplanowałem rozmieszczenie poszczególnych paneli i docialem nożyczkami. Dicinajac panel EL należy pamietac by „zgrzać” cięte krawędzie np. lutownica by nie rozwarstwily się pod wpływem roznic temperatur co tez zrobiłem.
Po czesciowym zlozeniu wszystkiego w calosc, licznik zaczal wygladac tak:
Zdjec z poszczególnych etapow składania i budowy nie posiadam gdyż temat był mocno rozlozony w czasie, ale zdradzę tez kilka ciekawostek:
* Wyświetlacz OLED jest zmieniony z Cyan’a na bialy, ryzykując utrate gwarancji odwazylem się sprobowac i się udało. Rozebralem tyle ile się dalo by dowiedzieć się o specyfikacji Oleda, znalazłem odpowiednik który w teorii powinien pasować 1:1, kupiłem i zlozylem do kupy z sukcesem.
* Tasma laczasa OLED z UKP jest pocieta w paski (po 4 zyly) co umozliwilo przepchniecie jej przez otwor w liczniku
* Wpiecie w instalacje samochodu wykonane na kostce ISO od radia by w razie potrzeby nie ciac przewodow.
* Sterowanie UKP realizowane za pomoca manetki fabrycznego opcjonalnego BoardComputera tzw. ACBC lub samego BC.
* UKP ciagnie sygnal wtryskow z DEC’a
* Logo startowe „Quattro Crew” takie samo jak na tylnej klapie i breloku do kluczy
* Obliczanie biegow wykonałem na podstawie przelozen skrzyni AXN oraz opon w rozmiarze 205/55/16
Po kilku probach usuwania bledow i niedorobek, zamontowany licznik w aucie wygląda tak:
Z podświetleniem:
I bez:
Kilka uwag po zamontowaniu i zrobieniu kilkuset km:
1. Pomimo prawidłowego przeliczenia stalej wtrysku ze specyfikacji Boscha dla zamontowanych wtryskiwaczy 214ccm@3.0bar na 0.00350 l/s, spalanie było obliczane z bledem +44%, dopiero po kalibracyjnym teście polegającym na spaleniu 20.5L paliwa i przejechaniu 203.4km okazało się ze stala wtrysku empirycznie wyszla 0.00245 l/s. W ciągu kilku następnych dni sprawdze poprawność ustawien na kolejnej trasie i podam tutaj wyniki.
2. Stala predkosci ustawiona wg oznaczen na liczniku VDO czyli „2400imp/km” o dziwo wg wskazan GPS na prostej i równej drodze zbiega się na w 99%
3. Walcze jeszcze z kalibracja czujnika temperatury oleju i temperatury powietrza w dolocie. Wszystko wskazuje na to iż rozgałęziony sygnal ma inna charakterystykę niż specyfikacja i będzie to wymagalo albo zamontowanie drugiego czujnika, albo wyliczenie charakterystyki dla dzielonego sygnalu.
4. Celem poprawnego obliczania biegu 1 i 2 musialem zwiekszyc tolerancje z sugerowanych 5% do 20% i jest ok.