Montaż UKP Toyota Corolla E11 Od A Do Z

Zamontowałeś UKP? Podziel się relacją z innymi!
Opisy, zdjęcia oraz inne wskazówki dotyczące montażu UKP.
tomybb
Posts: 10
Joined: Tue Apr 21, 2015 10:20 pm

Montaż UKP Toyota Corolla E11 Od A Do Z

Postby tomybb » Tue May 05, 2015 8:20 pm

Witam,
W tym temacie chciałbym zaprezentować montaż UKP w moim samochodzie - Toyota Corolla, montaż opisany w sposób, śrubka po śrubce :D , myślę że także z zastosowaniem kilku ciekawych patentów.

Spis treści:
1. Dane Samochodu
2. Podłączenie zasilania UKP
3. Podłączenie pod komputer silnika
4. Montaż wyświetlacza
5. Montaż przycisków
6. Montaż czujników temperatury
7. Prezentacja
8. Dane kalibracyjne
9.Podsumowanie, uwagi

1.Dane samochodu:

Toyota Corolla, silnik 1332 4efe, 1998r., 3-drzwiowa, opony 65r14, bez LPG.


2.Podłączenie zasilania UKP

UWAGA! Przed wszystkimi pracami odłączamy akumulator.


Najlepszym miejscem skąd możemy pobrać sygnały zasilania do UKP, są sygnały dochodzące do naszego radia, znajdujące się w tzw. kapliczce. Najlepiej podpiąć się do przejściówki ISO ponieważ możemy ją sobie spokojnie odpiąć z samochodu i zabrać do domu żeby porządnie polutować przewody. Najlepiej zdemontować całą kapliczkę żeby później ładnie dopiąć się z przewodami zasilającymi do UKP po istniejącej wiązce (żeby był porządek z kablami :D ) Rozpoczynamy od demontażu całej kratki nawiewu, trzeba kratki dać w pozycji jak widać i od spodu nacisnąć dwa zatrzaski, ciekawy patent szczerze mówiąc, mało kto o tym wie i wszyscy podważają całą kratkę po obwodzie od zewnątrz.
0201.JPG
0201.JPG (21.52 KiB) Viewed 16660 times


Teraz odkręcamy dwie śruby i wyjmujemy kapliczkę.
0202.JPG
0202.JPG (17.42 KiB) Viewed 16660 times


Następnie zdejmujemy pokrętła oraz suwak i demontujemy panel środkowy:
0203.JPG
0203.JPG (19.68 KiB) Viewed 16660 times


Odkręcamy schowek centralny
0204.JPG
0204.JPG (22.05 KiB) Viewed 16660 times


Pod nim znajduje się komputer silnika, i jednocześnie w tym miejscu będzie nasz UKP, czyli tam prowadzimy przewody z przejściówki ISO.
Wyciągamy przejściówkę
0205.JPG
0205.JPG (13.04 KiB) Viewed 16660 times

i zabieramy ją do domu żeby polutować przewody. Jeżeli chcemy zastosować koszulki termokurczliwe i jednocześnie nie przecinąć kabli przejściówki możemy wyciągnąc wsuwki (lepiej wychodzą z wtyczki toyotowskiej niż z ISO), rozciąć samą izolację przewodu. Trzeba podważyć w tym miejscu żeby wyjąć wsuwkę:
0207.JPG
0207.JPG (12.5 KiB) Viewed 16660 times


Rozpiska wtyczki wygląda tak:
02 06.JPG
02 06.JPG (42.12 KiB) Viewed 16660 times


Dodatkowo mamy tam także sygnał ze świateł który także wykorzystujemy do UKP. Uwaga! Polecam sprawdzić i tak te sygnały (napięcia) miernikiem czy u każdego jest tak samo. Lutujemy kable, najlepiej izolujemy je wszystkie dodatkowo taśmą i prowadzimy wzdłuż oryginalnej wiązki w miejsce komputera silnika.


3.Podłączenie pod komputer silnika.


Jak wspomniano wcześniej wcześniej komputer silnika znajduje się pod schowkiem centralnym, czyli tu:
0301.JPG
0301.JPG (21.9 KiB) Viewed 16660 times


Niestety teraz smutna wiadomość :( Wtyczki komputera umieszczone są w dół, nie da się ich wyciągnąć bez demontażu tej tapicerki która go zasłania, a jej z kolei bez demontażu: tunelu, schowka pasażera oraz tapicerki pod kierownicą. Więc demontujemy:
(strzałką zaznaczone są śruby które znajdują się pod danym elementem który należy zdemontować wcześniej)

0302.JPG
0302.JPG (20.25 KiB) Viewed 16660 times

0303.JPG
0303.JPG (28.13 KiB) Viewed 16660 times

0304.JPG
0304.JPG (21.77 KiB) Viewed 16660 times

0305.JPG
0305.JPG (24.05 KiB) Viewed 16660 times

Przy tunelu trzeba pamiętać o wypięciu wtyczki od regulacji świateł, tunel po odkręceniu śrub trzeba delikatnie pociągnąć do góry a następnie w kierunku tylnej kanapy (ma takie zaczepy przy lewarku)
03 07.JPG
03 07.JPG (30.04 KiB) Viewed 16660 times

Po odkręceniu środkowej tapicerki możemy wstawić tapicerkę pod kierownicą chwilowo na swoje miejsce żeby nie wisiała na lince od maski. Teraz odkręcamy komputer - śruby mocno trzymają polecam użyć klucz nasadowy a nie krzyżak (bo jest też taka możliwość).
0307.JPG
0307.JPG (31.33 KiB) Viewed 16660 times

Dla ułatwienia możemy odkręcić jeszcze dwie blachy po bokach komputera.
Interesują nas te dwie wtyczki:
0308.JPG
0308.JPG (27.27 KiB) Viewed 16660 times


UWAGA! SPRAWDZAMY CZY MAMY NA PEWNO ODŁĄCZONY AKUMULATOR!


Odłączamy wtyczki komputera silnika, wyglądają tak, razem z rozpiską interesujących nas pinów:
03 09.JPG
03 09.JPG (117.24 KiB) Viewed 16660 times


Podłączamy się pod odpowiednie przewody. W moim przypadku podłączyłem sygnał RPM, w przypadku osób które mają LPG raczej tej opcji nie wybiorą. Podłączenie, lutowanie przewodów jest kłopotliwe ze względu na trudny dostęp, same przewody niewiele wystają. Ja podłączyłem się bez cięcia kabli, samo ściągnięcie izolacji i dolutowanie się.
0310.JPG
0310.JPG (22.39 KiB) Viewed 16660 times

Dlatego żeby nie tworzyć dodatkowych łączeń oraz nie skracać przewodów, mógłby być wtedy problem gdyby jeden z nich był krótszy (cała wiązka jest bardzo sztywna). Pamiętajmy o porządnym zaizolowaniu powstałych łączeń. Teraz możemy przystąpić do podpięcia odpowiednich kabli (tych z komputera silnika oraz przygotowanego wcześniej zasilania) do naszego UKP. Wcześniej UKP należy uruchomić przy komputerze w domu, wgrać aktualizację itd.(wszystko tak jak piszę w instrukcji) :D Tylko jedna rzecz, po tych zabiegach z racji że nie mamy jeszcze podpiętej klawiatury ustawiamy sobie w programie tylko ekran użytkownika, tak żeby w nim była wyświetlana informacja o obrotach (RPM). Dlaczego - wyjaśnie później :D Podłączamy Wyświetlacz, potem wtyczkę MOLEX do ukp, odpalamy silnik i porównujemy wskazania obrotów na obrotomierzu, przy kilku wartościach.
0311.JPG
0311.JPG (28.98 KiB) Viewed 16660 times

03 12.JPG
03 12.JPG (81.17 KiB) Viewed 16660 times

U mnie nic nie trzeba było korygować, jest tak samo na obrotomierzu i UKP.
UWAGA!! W takim stanie z prowizorycznie podpiętym UKP nawet nie próbujmy wyjeźdzać gdzieś samochodem. Skończy sie rozbiciem wyświetlacza w najlepszym razie a w najgorszym wypadkiem!


4. Montaż wyświetlacza

Teraz przechodzimy do montażu wyświetlacza. Wybrałem mało oryginalne miejsce - zegary :D Ale nie ma co kombinować, wyświetlacz musi być dobrze widoczny. Demontujemy zegary. Pamiętamy o wyłączenu akumulatora.
Dla tych którzy jeszcze tego nie robili przyspieszona lekcja :D
Kierownica i manetki w dół.
1.JPG
1.JPG (23.66 KiB) Viewed 16660 times

2.JPG
2.JPG (22.63 KiB) Viewed 16660 times

Odkręcamy linkę prędkościomierza.
4.JPG
4.JPG (35.98 KiB) Viewed 16660 times


6.JPG
6.JPG (21.75 KiB) Viewed 16660 times

7.JPG
7.JPG (19.82 KiB) Viewed 16660 times

Odłączamy linke oraz wtyczki zegarów, Zegary zabieramy do domu, zdejmujemy plasikową szybkę oraz czarną obudowę, nie ma żadnej filozofi :D Teraz odkręcamy obrotomierz bo to w nim właśnie umieszczony będzie wyświetlacz.
8.JPG
8.JPG (23.87 KiB) Viewed 16660 times

Po wyciągnięciu obrotomierza musimy ściągnać z niego wskazówkę, nie jest to takie proste, dość mocno siedzi ale podważając da się zrobić, tylko spokojnie :D Dobrze jest zabezpieczyć tarczę żeby się nie porysowała. Odkręcamy tarczę.
9.JPG
9.JPG (16.57 KiB) Viewed 16660 times

10.JPG
10.JPG (16.19 KiB) Viewed 16660 times

Odlutowujemy wyświetlacz.
11.JPG
11.JPG (24.16 KiB) Viewed 16660 times

12.JPG
12.JPG (23.12 KiB) Viewed 16660 times

13.JPG
13.JPG (25.42 KiB) Viewed 16660 times

Tutaj mała uwaga, wyświetlacz UKP będzie zamontowany w powiększonym otworze po fabrycznym wyświetlaczu termometru, dla tych którzy jednak nie chcą rezygnować ze starego, poczciwego termometru i mieć stały "dostęp" do zewnętrznej temperatury istniej możliwość przeniesienia starego wyświetlacza w inne miejsce a połączenia między wyświetlaczem a płytką drukowaną wykonać kablowo:) Wstępnie patrzyłem że takie miejsce było by dobre między obrotomierzem a prędkościomierzem w tej czarnej maskownicy. Tylko wtedy trzeba dorobić podświetlenie i zwrócić uwagę żeby niezbyt uszkodzić jego obudowę przy wycinaniu plexi.

Dobra wracamy do tematu :D
Wycinamy w plexi otwór pod wyświetlacz (ta cała czarna ramka musi się zmieścić) ale nie wycinajmy zbyt dużo ponieważ ta plexia służy jako rozprowadzenie światła do podświetlenia tarczy, wytnijmy mniej a potem ewentualnie powiększymy pilnikiem.
14.JPG
14.JPG (26.42 KiB) Viewed 16660 times

15.JPG
15.JPG (28.83 KiB) Viewed 16660 times

Otwór nie musi być idealny bo nie będzie widoczny :D
Teraz NAJWAŻNIEJSZA czynność - powiększenie otworu pod wyświetlacz. Jeżeli mieliśmy ciężki dzień to na prawdę zostawmy sobie to na jutro, żeby potem nie żałować że coś jest :x krzywo.
Naklejamy taśmę malarska (taśma musi być jakaś dobrej firmy, moja no name zostawiał klej), odrysowujemy obrys wyświetlacza, ale UWAGA! tylko tej widocznej części, bez ramki, Przy odrysowywaniu bazujemy na górnej krawędzi dziury po starym wyświetlaczu temperatury. Wycinamy pierwsze do rogów jak widać.
16.JPG
16.JPG (17.33 KiB) Viewed 16660 times

Ja użyłem ostrego noża do tapet, nie tyle ciąć co wkuwając go, ale nóż musi być porządny i ostry, najlepiej z blokadą ostrza na końcu. Resztę otworu możemy wyrównać - wypiłować pilnikiem. Tak mniej więcej to wygląda.
17.JPG
17.JPG (11.49 KiB) Viewed 16660 times

Składamy wstępnie obrotomierz i sprawdzamy czy pasuje, podłączamy taśmę wyświetlacza i UPS, mały problem ;) Nie mieści się razem z taśma - przeszkadza ten scalak (układ scalony).
18.JPG
18.JPG (22.24 KiB) Viewed 16660 times

Spokojnie już wcześniej o tym wiedziałem :D

Gniazdo taśmy możemy odwrócić o 90 stopni, wcześniej należało by ściągnąc obudowę z pinów, nie za bardzo polecam, mogą się tworzyć zimne luty na pinach, pozostawienie "gołych" pinów bez obudowy z kluczem także nie polecam. Ja wybrałem rozwiązanie obrócenia gniazda o 190 stopni, czyli zamiast do góry gniazdo będzie skierowane do dołu w stosunku do wyświetlacz.
[b]UWAGA! Zwróćcie uwagę na pinologie - musi być tak samo jak było!! [/b]

Dzięki temu MEGA zaleta, gniazdo będzie wystawać trochę z obudowy zegarów i od dołu będzie można odpiąć samą taśmę przy demontażu zegarów. Pozostaje kwestia umocowania wyświetlacza - żeby patent z odpinaniem taśmy przy zegarach miał rację bytu wyświetlacz musi być dobrze umocowany a samo gniazdo usztywnione także dość porządnie. Ja wybrałem montaż całej płytki wyświetlacza razem z gniazdem na płytce wykonanej z plastiku (ABS), usztywnieniu gniazda a następnie całej płyty przykręceniu do obudowy zegarów.
Tak to wygląda:
20.JPG
20.JPG (11.67 KiB) Viewed 16660 times

21.JPG
21.JPG (14.3 KiB) Viewed 16660 times

22.JPG
22.JPG (13.56 KiB) Viewed 16660 times

1.Wyświetlacz
2.Nakrętka + podkładka jako dystans (żeby plastikowa płytka była powyżej elementów SMD wyświetlacz)
3.Płytka plastikowa (ABS)
4. Dystans żeby się płytka nie wyginała
5.Gniazdo
6. Wzmocnienie gniazda

Nakrętki proponuje zabezpieczyć klejem do gwintów, śrubki M2,5 bo M3 były by za duże.
Odkręcamy wszystkie kontrolki, wskaźniki z obudowy zegarów UWAGA! Śrubki są różne.
23.JPG
23.JPG (15.4 KiB) Viewed 16660 times

Wiercimy dwa otwory w które wkręcamy dwie śruby M4 na których będzie trzymać się cała płyta z wyświetlaczem. Sruba-obudowa wyświetlacza-podkładka-nakrętka-kontra-nakrętka pozycjonująca, ustalająca wysokość (oddalenie od tarczy naszego wyświetlacz UKP) - tak to wygląda.
Z tyłu obudowy tam gdzie jest wystający łeb śruby naklejamy dla ochrony taśme izolacyjna, tak samo na foli ze scieżkami w tym miejscu - niby jest to ta strona zabezpieczona na której nie ma scieżek ale wiadomo lepiej zabezpieczyć.
25.JPG
25.JPG (16.53 KiB) Viewed 16660 times

26.JPG
26.JPG (15.59 KiB) Viewed 16660 times

Wiadomo przy montażu trzeba było pozbyć się kilku cypków wystających z obudowy wskaźników.
Po zamontowaniu foli przykręcamy obrotomierz potem płytkę z wyświetlaczem (regulacja wysokości na nakrętkach, prawo lewo także jeśli powiększymy nieco otwory i zastosujemy podkładki.
27.JPG
27.JPG (20.31 KiB) Viewed 16660 times

28.JPG
28.JPG (21.27 KiB) Viewed 16660 times

Tak wygląda wtyczka taśmy - możemy odpinać zegary od taśmy :D
29.JPG
29.JPG (17.86 KiB) Viewed 16660 times

30.JPG
30.JPG (19.85 KiB) Viewed 16660 times

31.JPG
31.JPG (26.7 KiB) Viewed 16660 times

Montujemy przy okazji konektor do pomiaru paliwa - mały konektorek oczkowy - KONIECZNIE w termokurczu dalej wtyczka konektor żeby można odpiąc zegary.
33.JPG
33.JPG (5.22 KiB) Viewed 16660 times

34.JPG
34.JPG (14.3 KiB) Viewed 16660 times

Skręcamy wszystko, montujemy bez szybki w aucie, sprawdzamy :D
35.JPG
35.JPG (22.96 KiB) Viewed 16660 times
36.JPG
36.JPG (21.27 KiB) Viewed 16660 times

W tym momencie przekręcamy stacyjkę na pozycję drugą i wkładamy wskazówkę obrotomierza na pozycję zero - możemy teraz porównać obroty na wskazówce i na UKP - dlatego wcześniej to sprawdzaliśmy :D

5. Montaż przycisków

Przyciski muszą być w dobrze dostępnym miejscu, najlepiej byłoby w manatkach - hehe, no to tak zróbmy :D
Demontaż: UWAGA na wiązkę w zółtym peszlu - jej nie ruszamy - to jest od poduszek powietrznych
p1.JPG
p1.JPG (13.55 KiB) Viewed 16660 times

p3.JPG
p3.JPG (23.09 KiB) Viewed 16660 times

p4.JPG
p4.JPG (18.92 KiB) Viewed 16660 times

p5.JPG
p5.JPG (9.29 KiB) Viewed 16660 times

p6.JPG
p6.JPG (8.12 KiB) Viewed 16660 times

Teraz musimy przeciągnąc dwa ciekie kabelki przez rurkę (razem z innnymi kabelkami przełącznika), nie używajmy drutów żeby niczego nie pokaleczyć, potrzeba trochę cierpliwości i przejdą. (nie trzeba tak bardzo rozbierać przełącznika jak na poniższym zdjęciu)
p7.JPG
p7.JPG (8.79 KiB) Viewed 16660 times

Teraz zamiast zawleczki która trzymała pokrętło tylnej wycieraczki dajemy plastikową podkładkę, na to wszystko na wcisk musi wejść plastikowa rurka (ja użyłem z kołka rozporowego), tak to powinno wyglądać:
p10.JPG
p10.JPG (7.47 KiB) Viewed 16660 times

1.podkładka
2.rurka
3.microswitch
4.zaślepka przełącznika

Długość rurki ustalamy przymierzając kilkukrotnie, w zaślepce wiercimy otwór na środku, wyginamy nogi przełącznika które przylutowujemy do kabelków (wyginamy i lutujemy tak żeby nie stykało się metalowej rurki.
p11.JPG
p11.JPG (7.21 KiB) Viewed 16660 times

p12.JPG
p12.JPG (11.87 KiB) Viewed 16660 times

p13.JPG
p13.JPG (7.15 KiB) Viewed 16660 times

p14.JPG
p14.JPG (11.01 KiB) Viewed 16660 times

p15.JPG
p15.JPG (12.33 KiB) Viewed 16660 times

p16.JPG
p16.JPG (12.32 KiB) Viewed 16660 times

Przewody w miejscu gdzie wychodzą z metalowej rurki zabezpieczmy koszulka ALE NIE ZACISKAMY JEJ - żeby w razie czego można było zdemontować później przełącznik.
Przewody od switcha musza być zabezpieczony, przytwierdzone do przełącznika, najlepiej użyć jakiejś wtyczki przyklejonej do przełącznika, ja akurat wykorzystałem dwa nie używane piny jednak wymaga to dość duże wprawy w lutowaniu - można zastosować jakaś inna wtyczkę. Analogicznie można postąpić z drugą manetką, je jednak jako pozostałe dwa switche zastosowałem coś takiego.
p26.JPG
p26.JPG (3.96 KiB) Viewed 16660 times

p27.JPG
p27.JPG (8.34 KiB) Viewed 16660 times

UWAGA! - switch taki musi być chwilowy - wracający do pozycji zero.

6. Montaż czujników temperatury

Jako zewnętrzny czujnik temperatury wybrałem czujnik wodoodporny, gotowy, do tego peszel samochodowy, miejsce montażu - tam gdzie był fabryczny czujnik - na przodzie samochodu. Końcówka peszla zabezpieczona termokurczem.
t1.JPG
t1.JPG (24.37 KiB) Viewed 16660 times

t2.JPG
t2.JPG (19.68 KiB) Viewed 16660 times

t3.JPG
t3.JPG (36.54 KiB) Viewed 16660 times

Do kabiny przeciągnołem czujnik przez miejsce gdzieś tak na środku grodzi ale tylko dlatego że miałem już przeciętą tą gumę ochronna, ktoś kto w 1998 roku zakładał alarm tak zrobił, jeżeli macie całą tą osłonę to jej nie przecinajcie! Lepiej poszukać gdzie indziej.
t4.JPG
t4.JPG (24.48 KiB) Viewed 16660 times

t6.JPG
t6.JPG (20.36 KiB) Viewed 16660 times

t7.JPG
t7.JPG (27.74 KiB) Viewed 16660 times

t8.JPG
t8.JPG (34.18 KiB) Viewed 16660 times


7.Prezentacja

final1.JPG
final1.JPG (55.01 KiB) Viewed 16660 times

final2.JPG
final2.JPG (55.94 KiB) Viewed 16660 times

final3.JPG
final3.JPG (55.05 KiB) Viewed 16660 times

final4.JPG
final4.JPG (46.34 KiB) Viewed 16660 times


filmik
https://www.youtube.com/watch?v=zinl3fO ... e=youtu.be


8. Dane kalibracyjne:
Pojemnosc zbiornika 50
Stała Vss 0,423
Stała wtrysku 0,00212 - jednak jeszcze cały czas monitoruje tą wartość

9. Uwagi, wnioski, przemyślenia:
Ogólnie jestem mega zadowolony z UKP jak również samego montażu, na pewno był on pracochłonny ale warto było, sterowanie w manetce rewelacja, gorzej natomiast jest z tym drugim switchem, dźwigieńkowym, jakoś nie mogę się do tego przyzwyczaić, ale zobaczymy. Sam montaż może kogoś przeraźić na pierwszy rzut oka, na szczęście da się to zrobić dużo prościej niż ja, najwięcej czasu zajeło zamontowanie wyświetlacza oraz switcha w manetce - wyświetlacz można umieścić poprostu za szybką zegarów, między obrotomierzem a prędkościomierzem, sprawdzałem, nic nie trzeba wycinać itd, jedynie jakąś dziure na taśme, switche także można wszystkie trzy umieścić przy kierownicy, nie trzeba wkładać do manetki, ja jednak pokazałem wersję bardziej pracochłonną, z tą łatwiejszą zapewne każdy sobie poradzi. Parę wskazówek - na czas montażu starajmy się żeby wyświetlacz miał cały czas folię ochronną, jeśli montujemy go w tarczy obrotomierza, uważajmy żeby jej nie porysować, szczególna uwaga na ten wystający ogranicznik do wskazówki, do wycięcia użyjmy ostrego i dobrego noża do tapet, przed montażem dokładnie przeczytajmy instrukcje montażu wraz ze schematami który pin gdzie pasuje.

Powodzenia przy montażu :D

Return to “Przykłady Montażu”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests