UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5
Posted: Thu Apr 21, 2022 3:57 pm
Moja pierwsza instalacja UKP Pro, pacjent - Mazda MX-5 NC 2006r, swap na 2.5l .
Z racji uczestniczenia w różnych trackday-ach i obecności kilku modyfikacji pod maską, brakowało w aucie przede wszystkim odczytu ciśnienia i temperatury oleju oraz wiarygodnego wskaźnika temperatury płynu chłodzącego, ostatecznie skończyło się na "kilku" dodatkowych funkcjach.
Uruchomione funkcjonalności:
1. Pomiar ciśnienia oleju oleju z czujnika umieszczonego w podkładce filtra oleju.
2. Pomiar temperatury oleju z czujnika umieszczonego w podkładce filtra oleju.
3. Pomiar zewnętrznej temperatury - dodatkowy czujnik.
4. Pomiar prędkości z wału napędowego przy pomocy czujnika halla i 9 magnesów neodymowych. Edit: odczyt prędkości zrealizowany przez odczyt sygnału prędkości z ECU, skalibrowanie z GPS.
5. Temperatura cieczy chłodzącej z fabrycznego wskaźnika (podłączenie pod ECU).
6. Temperatura powietrza w dolocie z fabrycznego czujnika (podłączenie pod ECU).
7. Ciśnienie w dolocie z fabrycznego czujnika (podłączenie pod ECU).
8. Obroty silnika z czujnika położenia wału (podłączenie pod ECU).
9. Sygnał z wtrysków paliwa (zużycie paliwa/h).
10. Wskaźnik biegu - wykorzystanie obrotów silnika i odczytu prędkości pojazdu.
11. edit: "Monit o załączeniu najszybszego biegu wentylatora chłodnicy" został zastąpiony funkcją dimm - zmianą jasności ekrany w zależności od pory dnia (podpięcie pod światła pozycyjne).
12. Alerty dźwiękowe i graficzne dotyczące ciśnienia i temperatury oleju, temperatury zewnętrznej (oblodzenie), informacje o przeglądach wynikających z przebiegu lub czasu pracy.
13. Ekran powitalny z własną grafiką, kilka nowych ikon.
edit:
14. AFR z dodatkowej sondy i sterownika innovate MTX-L plus 39180
15. EGT z termopary typ=K pro i wzmacniacza.
16. Pomiar temperatury w miejscu zasysania powietrza z zewnątrz do układu dolotowego - dodatkowy czujnik - pozwala to monitorować nagrzewanie się powietrza w układzie dolotowym (w połączeniu z czujnikiem temperatury w dolocie).
Dodatkowo jest możliwość pomiaru temperatury w skrzyni biegów oraz dyferencjale (przygotowana instalacja elektryczna), jednak wymaga to rezygnacji z niektórych funkcji wymienionych powyżej.
Filmik z uruchomienia - na tym etapie jeszcze nie skalibrowany właściwie odczyt ciśnienia w dolocie, brak wskaźnika biegów itd...
Niestety przez częstotliwość odświeżania ekranu UKP na video nie ma szans uchwycić wskazania, na foto też różnie bywa - co widać powyżej na pierwszym zdjęciu...
Wyświetlacz UKP został umieszczony w zaprojektowanej przeze mnie obudowie, montowanej w miejsce fabrycznej osłony głośnika centralnego (jego funkcjonalność została zachowana). Obudowa została zaprojektowana tak, aby łatwo było ją wydrukować, składa się z 3 części drukowanych bez podpór, materiał to PET-G. Po wydruku została skręcona, sklejona, wyszlifowana, potraktowana podkładem do plastików oraz farbą strukturalną:
Klawiatura do obsługi ekranu została umieszczona w konsoli centralnej, na poziomie lewarka skrzyni biegów, gdzie jest pod ręką a jednocześnie nie rzuca się w oczy:
Samo UKP trafiło do kabiny, nad nogi kierowcy, w okolicy fabrycznego przejścia wiązki samochodu do komory silnika:
Wszystkie przewody, poza tymi do buzzera, klawiatury, ekranu i USB zostały doprowadzone do komory silnika i połączone w fabrycznej skrzynce bezpieczników, znajdującej się w pobliżu ECU, następnie umieszczone pod "górnym pokładem" bezpieczników Jedna złączka hermetyczna 3-pinowa pozwala na łatwe odłączenie UKP.
Z racji uczestniczenia w różnych trackday-ach i obecności kilku modyfikacji pod maską, brakowało w aucie przede wszystkim odczytu ciśnienia i temperatury oleju oraz wiarygodnego wskaźnika temperatury płynu chłodzącego, ostatecznie skończyło się na "kilku" dodatkowych funkcjach.
Uruchomione funkcjonalności:
1. Pomiar ciśnienia oleju oleju z czujnika umieszczonego w podkładce filtra oleju.
2. Pomiar temperatury oleju z czujnika umieszczonego w podkładce filtra oleju.
3. Pomiar zewnętrznej temperatury - dodatkowy czujnik.
4. Pomiar prędkości z wału napędowego przy pomocy czujnika halla i 9 magnesów neodymowych. Edit: odczyt prędkości zrealizowany przez odczyt sygnału prędkości z ECU, skalibrowanie z GPS.
5. Temperatura cieczy chłodzącej z fabrycznego wskaźnika (podłączenie pod ECU).
6. Temperatura powietrza w dolocie z fabrycznego czujnika (podłączenie pod ECU).
7. Ciśnienie w dolocie z fabrycznego czujnika (podłączenie pod ECU).
8. Obroty silnika z czujnika położenia wału (podłączenie pod ECU).
9. Sygnał z wtrysków paliwa (zużycie paliwa/h).
10. Wskaźnik biegu - wykorzystanie obrotów silnika i odczytu prędkości pojazdu.
11. edit: "Monit o załączeniu najszybszego biegu wentylatora chłodnicy" został zastąpiony funkcją dimm - zmianą jasności ekrany w zależności od pory dnia (podpięcie pod światła pozycyjne).
12. Alerty dźwiękowe i graficzne dotyczące ciśnienia i temperatury oleju, temperatury zewnętrznej (oblodzenie), informacje o przeglądach wynikających z przebiegu lub czasu pracy.
13. Ekran powitalny z własną grafiką, kilka nowych ikon.
edit:
14. AFR z dodatkowej sondy i sterownika innovate MTX-L plus 39180
15. EGT z termopary typ=K pro i wzmacniacza.
16. Pomiar temperatury w miejscu zasysania powietrza z zewnątrz do układu dolotowego - dodatkowy czujnik - pozwala to monitorować nagrzewanie się powietrza w układzie dolotowym (w połączeniu z czujnikiem temperatury w dolocie).
Dodatkowo jest możliwość pomiaru temperatury w skrzyni biegów oraz dyferencjale (przygotowana instalacja elektryczna), jednak wymaga to rezygnacji z niektórych funkcji wymienionych powyżej.
Filmik z uruchomienia - na tym etapie jeszcze nie skalibrowany właściwie odczyt ciśnienia w dolocie, brak wskaźnika biegów itd...
Niestety przez częstotliwość odświeżania ekranu UKP na video nie ma szans uchwycić wskazania, na foto też różnie bywa - co widać powyżej na pierwszym zdjęciu...
Wyświetlacz UKP został umieszczony w zaprojektowanej przeze mnie obudowie, montowanej w miejsce fabrycznej osłony głośnika centralnego (jego funkcjonalność została zachowana). Obudowa została zaprojektowana tak, aby łatwo było ją wydrukować, składa się z 3 części drukowanych bez podpór, materiał to PET-G. Po wydruku została skręcona, sklejona, wyszlifowana, potraktowana podkładem do plastików oraz farbą strukturalną:
Klawiatura do obsługi ekranu została umieszczona w konsoli centralnej, na poziomie lewarka skrzyni biegów, gdzie jest pod ręką a jednocześnie nie rzuca się w oczy:
Samo UKP trafiło do kabiny, nad nogi kierowcy, w okolicy fabrycznego przejścia wiązki samochodu do komory silnika:
Wszystkie przewody, poza tymi do buzzera, klawiatury, ekranu i USB zostały doprowadzone do komory silnika i połączone w fabrycznej skrzynce bezpieczników, znajdującej się w pobliżu ECU, następnie umieszczone pod "górnym pokładem" bezpieczników Jedna złączka hermetyczna 3-pinowa pozwala na łatwe odłączenie UKP.