Odczyty z czujników: ciśnienie oleju, map, egt

Pytania techniczne oraz porady dotyczące kompatybilności i funkcjonalności UKP.
Hipo
Posts: 19
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:07 pm
Has thanked: 1 time

Odczyty z czujników: ciśnienie oleju, map, egt

Postby Hipo » Wed Feb 22, 2017 9:32 pm

Witam.

Mam problem z poprawnymi odczytami w ukp pro. Opiszę po krótce konfigurację zestawu.

- silnik multijet 1.9 16v
- czujnik ciśnienia oleju rezystancyjny, liniowy 0-10bar 240-33ohm dokładnie taki sam jak montował u siebie kolega JTDpower
- czujnik temperatury oleju od autogauge, identyczny jak jest w sklepie reveltronics
- mapsensor bosch 0281002437 do odczytu ciśnienia doładowania
- termopara typu K do pomiaru EGT wraz ze wzmacniaczem

W zasadzie jedynie termopara daje realne (chyba) odczyty. Natomiast pozostałe czujniki pokazują pogodę. Urządzenie skonfigurowałem posługując się informacjami z forum (współczynniki do cisnienia oleju odgapiłem od kolegi JTDpower), współczynnik do temperatury oleju wziąłem z karty charakterystyki w sklepie), do mapsensora mam charakterystykę boscha, niestety jest lipa z odczytami. Boost pokazuje na postoju przy zgaszonym silniku 0,9bara, ciśnienie oleju jest w trakcie jazdy pomiedzy 2,6 a 9barów nawet. Temperatura oleju też nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Myślałem że może wzięcie do wyliczeń napięcia referencyjnego 5,2V bo tyle daje mój egzemplarz ukp coś zmieni, niestety jest jeszcze gorzej.

Chyba że ja robię jakieś błędy, no ale jak wklepuje gotowe ustawienia to raczej nie ma możliwości pomyłki.


W załączniku charakterystyka mapsensora, zakres pomiarowy to 0,2 do 3bary, napiecia dla ciśnień odpowiednio 0,4 i 4,65V co w kalkulatorze ukp daje mi współczynniki a=0,66 i b=-0,06

Czy moje rozumowanie jest właściwe?

Jeśli tak to skąd takie rozbieżności co do parametrów?

edit: problem rozwiązano - dochodzene i odpowiedzi w kolejnych postach
Attachments
0281002437_curve.jpg
0281002437_curve.jpg (34.34 KiB) Viewed 9766 times

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Błędne odczyty

Postby przemko » Wed Feb 22, 2017 10:28 pm

Hipo wrote:...
do mapsensora mam charakterystykę boscha, niestety jest lipa z odczytami. Boost pokazuje na postoju przy zgaszonym silniku 0,9bara
...


Pokazuje prawidłowo. Jest to czujnik ciśnienia, który pokazuje ciśnienie panujące w kolektorze dolotowym. W przypadku wyłączonego silnika w kolektorze będzie aktualne ciśnienie atmosferyczne, czyli właśnie coś koło 0,9 a 1 bara.

Hipo wrote:...
Jeśli tak to skąd takie rozbieżności co do parametrów?


Troszkę za mało napisałeś o tych rozbieżnościach. Czy mógłbyś więcej napisać np. przy jakich obrotach silnika masz dane ciśnienie oleju. Jakie są wskazania temperatury oleju (po całonocnym staniu auta, temperatura oleju powinna być zbliżona do temperatury otoczenia), jak temperatura oleju zmienia się podczas jazdy, jak się zmieniają odczyty z boost'a podczas jazdy etc.

Hipo
Posts: 19
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Błędne odczyty

Postby Hipo » Thu Feb 23, 2017 7:00 am

przemko wrote:

Pokazuje prawidłowo. Jest to czujnik ciśnienia, który pokazuje ciśnienie panujące w kolektorze dolotowym. W przypadku wyłączonego silnika w kolektorze będzie aktualne ciśnienie atmosferyczne, czyli właśnie coś koło 0,9 a 1 bara.


No nie do końca, bo próbowałem przesunąć charakterystykę -1bar w dół i też szopka wyszła. Ma podawać ciśnienie ponad atmosferyczne a nie podaje, jak pisałem posłużyłem się również ustawieniami kolegi JTDpower, ma ten sam silnik co ja i taki sam mapsensor i na jego ustawieniach też jest błędne wskazanie.

przemko wrote:...


Troszkę za mało napisałeś o tych rozbieżnościach. Czy mógłbyś więcej napisać np. przy jakich obrotach silnika masz dane ciśnienie oleju. Jakie są wskazania temperatury oleju (po całonocnym staniu auta, temperatura oleju powinna być zbliżona do temperatury otoczenia), jak temperatura oleju zmienia się podczas jazdy, jak się zmieniają odczyty z boost'a podczas jazdy etc.

[/quote]
Silnik rozgrzany dobrze po 40km dynamicznej jazdy:

- ciśnienie oleju na wolnych obrotach 2,6 bara, w trakcie jazdy przy obrotach 2,5-3tyś pokazuje nawet 9,2 bara, zimny silnik 8bar na jałowym
- temperatura oleju ustawiłem tak że po postoju całonocnym temp startowa jest zbliżona do temp otoczenia, jednak max uzyskałem w czasie jazdy 44*C, wiem że to bzdura bo przeczy to nawet logice, ponadto wcześniej miałem w tym aucie zegarek od temperatury oleju i przy takiej jeździe powinno być w granicach 80*C a nie 44.

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Błędne odczyty

Postby ArT » Thu Feb 23, 2017 8:59 am

Po kolei :-)

Ciśnienie doładowania z MAP sensora

Napisałeś że MAP ma 0,4V przy 0,2bar i 4,65V przy 3 bar. Parametry a = 0,66 i b=-0,06 są w porządku. Jest to ciśnienie absolutne, więc jeżeli chcesz w dolocie musisz odjąć 1 bar, tj a = 0,66 i b=-1,06 (obstawiałbym jednak że gdzieś jest błąd w tych danych bo zwykle b = 0 lub b = -1.0).

Na postoju przy przekręconym zapłonie i zgaszonym silniku będzie 1 bar (0 bar po skorygowaniu parametru b) więc na czujniku powinno być napięcie około 1,61V.
1. Czy takie napięcie faktycznie jest na czujniku?
2. Czy takie samo napięcie jest bezpośrednio na wejściu UKP?
3. Jakie napięcie widzi UKP? (zakładka odczyty).

Napięcie na MAP możesz zmierzyć bezpośrednio woltomierzem lub podłączyć się z interfejsem do auta np z multiecuscan.

Ciśnienie oleju z czujnika 240-33 ohm

Pod jakie wejście podłączyłeś czujnik, jakie masz VREF w zakładce "Odczyty" oraz jakie ustawiłeś parametry? Wrzuć zdjęcie czujnika czy na pewno o tym samym czujniku myślimy.Jak czujnik jest używany to sprawdź czy jest sprawny - powinien mieć 240 ohm a przy 10 bar 33 ohm.

Temperatura oleju z czujnika NTC

Pod jakie wejście podłączyłeś czujnik, jaka jest charakterystyka czujnika i jakie ustawiłeś parametry? Ten czujnik który jest w sklepie REVELTRONICS to nie jest czujnik autogauge i ma zupełnie inną charakterystykę. Jak wpiszesz parametry z czujnika reveltronics do czujnika autogauge to nie ma prawa dobrze wskazywać.


Wrzuć swój plik ustawień UKP.

Hipo
Posts: 19
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Błędne odczyty

Postby Hipo » Thu Feb 23, 2017 10:11 pm

ArT wrote:
Pod jakie wejście podłączyłeś czujnik, jakie masz VREF w zakładce "Odczyty" oraz jakie ustawiłeś parametry? Wrzuć zdjęcie czujnika czy na pewno o tym samym czujniku myślimy.Jak czujnik jest używany to sprawdź czy jest sprawny - powinien mieć 240 ohm a przy 10 bar 33 ohm.


Czujnik jest nowy, zakres 0-10bar 240-33ohm, pisałem identyczny jak używa kolega JTDpower. Podłączony jest pod wejście Adcvcc1 pin A20. Vreff=5,333V



Pod jakie wejście podłączyłeś czujnik, jaka jest charakterystyka czujnika i jakie ustawiłeś parametry? Ten czujnik który jest w sklepie REVELTRONICS to nie jest czujnik autogauge i ma zupełnie inną charakterystykę. Jak wpiszesz parametry z czujnika reveltronics do czujnika autogauge to nie ma prawa dobrze wskazywać.


Czujnik jest podłączony odpowiednio pod Adcvcc2 pin B8, próbowałem z charakterystyką którą znalazłem dla czujnika autogauge, poźniej użyłem charakterystyki czujnika ze sklepu, ostatecznie mieszałem parametrami tak aby uzyskać temperature startową na zimnym silniku, zblizoną do temperatury otoczenia.
Chyba po prostu kupie czujnik ze sklepu i tyle, niestety DS ma dla mnie za mały zakres pomiaru.


Wrzuć swój plik ustawień UKP.


Chciałem dodać plik do załącznika ale czepia się formatu pliku

JTDpower
Posts: 8
Joined: Sun Mar 29, 2015 9:33 am
Been thanked: 1 time

Re: Błędne odczyty

Postby JTDpower » Fri Feb 24, 2017 8:23 am

Mi ciśnienie oleju w jtd 16v mjet (na rozgrzanym oleju) pokazuje ~2 bar na biegu jałowym i ~6 bar przy butowaniu. Jak skalowałem czujnik to sprawdzałem na manometrze i wszystko się zgadzało (na zimnym oleju nawet 8 bar). Tylko że ja mam VREF 5V a Ty masz wyższe więc parametry będą inne. Po ponad roku eksploatacji jedyne zastrzeżenia jakie mam to do samego czujnika od auto gauge (240-33 ohm) - rozszczelnił się i wisi na nim kropla oleju, więc wymienie go pewnie na coś lepszego. Na razie jeszcze śladu mi na posadzce w garażu nie zostawia więc nie ma tragedii ;) Tak to wszystko pięknie działa.

W tym silniku masz chłodnicę oleju i rozgrzanie oleju powyżej 110C to niezły wyczyn. Zwykle podczas normalnej jazdy w trasie kiedy silnik ma 90C to olej ma około 75-80C. Moim zdaniem masz ewidentie wpisane złe parametry tego czujnika i dlatego pokazuje bzdury. Mi się nie chciało tego skalować i podłączyłem DS'a - w ofercie reveltronics nie było wtedy wyskalowanych czujników. Ale jego plusem jest to że pokazuje temperaturę w pełnym zakresie a NTC pokaże Ci prawidłową temperature (w zależności jak wyskalujesz) dopiero powyżej 40-60 stopni. Tylko że NTC ma zakres do 150C ale jak mówie ja nigdy nie widziałem u siebie temperatury oleju wyższej niż 110C aczkolwiek po torze nie jeżdżę.

Ciśnienie doładowania pokazuje mi 0 na biegu jałowym, 1,3 bar przy butowaniu na fabrycznym sofcie i 1,6 bar na dłubniętym sofcie. Nie wiem czy mamy te same map sensory - nie pamiętam oznaczeń swojego. Wpisz b = - 1.0. Ja go skalowałem z interfejsem diagnostycznym - w oprogramowaniu diagnostycznym pokazuje napięcie na czujniku i ciśnienie w mbar takie jakie widzi ECU i wg tego robiłem (nie miałem jego charakterystyki) i najlepiej jakbyś też tak zrobił. Tak naprawdę tutaj jest małe oszustwo bo MAP sensor mierzy ciśnienie absolutne, a ja chciałem mieć samo ciśnienie doładowania (dlatego odjąłem 1 bar). Problem jest taki, że jak pojedzie się wysoko w góry gdzie ciśnienie atmosferyczne jest dużo niższe niż ten 1 bar a ja odejmuje na sztywno ten 1 bar to robię błąd w ten sposób i wtedy faktycznie na biegu jałowym może pokazać ujemne ciśnienie (np. średnio na 1km wysokości masz już ciśnienie 0,9 bar a na 2 km masz 0,8 bar wtedy by pokazał -0,2bar na ekranie...), więc tak naprawdę nie należałoby odejmować tego 1 bar. Ale dla mnie to jest wygodne i zdaje sobie z tego sprawe mi to wystarczy i chyba każdy tak robi.


Możesz podłączyć sobie jeszcze ciśnienie paliwa z czujnika na listwie CR (a = 450 b = -225).

Hipo
Posts: 19
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Błędne odczyty

Postby Hipo » Fri Feb 24, 2017 9:15 am

JTDpower przy montażu swojego egzemplarza UKP opierałem się własnie na twoim poradniku, chociażby z tego względu że właśnie mamy bliźniacze jednostki. Docelowo właśnie chcę podłączyć jeszcze ciśnienie na listwie CR, sterować światłami dziennymi i brać temperaturę powietrza w kolektorze za pośrednictwem czujki wbudowanej w mapsensor. Kable mam przygotowane odrazu, tylko ciagły brak czasu żeby opanować to wszystko.

Olej rozgrzać na 120-130*C to żaden problem, spróbuj polecieć koło 5min z prędkością 200+ co to zobaczysz jak szybko olej grzeje. Miałem wcześniej gajgerki podłączone od których mam czujnik ( Defi Style) to przy normalnej ekspoloatacji jak mówisz, 80 stopni i więcej było raczej trudno uzyskać, jednak ostre pogonienie winduje momentalnie temperaturę.

Co do ciśnienia to wyliczyłem zmienne potrzebne do charakterystyki ciśnienia oleju uwzględniając właśnie wyższą wartość Vref mojego egzemplarza, niestety wskazania wyskoczyły jeszcze bardziej w górę. Stąd też moje zdziwienie i rozczarowanie że nie mogę opanować tak prostej sprawy.

Z tego co widzę to właśnie nie obejdzie się po prostu bez zbudowania własnej charakterystyki.

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Błędne odczyty

Postby ArT » Fri Feb 24, 2017 2:17 pm

Umieść plik ustawień spakowany do .zip lub .rar

Chciałbym przeliczyć te parametry czujnika ciśnienia, ale w jednym miejscu piszesz że masz vref = 5,2 a później że vref = 5,333 - to jak to jest?

Jeżeli chodzi o temperaturę oleju sprawa jest jasna - musisz wyskalować czujnik albo znaleźć jego charakterystykę.

Jeżeli chodzi o ciśnienie w dolocie, szukając danych map sensora 0281002437 znalazłem info że jego zakres pomiaru ciśnienia absolutnego to 0,2bar - 3 bar dla napięć 0,3V - 4,8V
0281002437 .jpg
0281002437 .jpg (163.06 KiB) Viewed 9738 times

wtedy parametry wychodzą a = 0,62 i b = 0,01 (lub b = -1,01 uwzględniając ciśnienie atmosferyczne) - ale nie wiem na ile te dane są wiarygodne więć nalepiej byłoby porównać z tym co ecu widzi.


No i nie odpowiedziałeś na moje pytania....

Hipo
Posts: 19
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:07 pm
Has thanked: 1 time

Re: Błędne odczyty

Postby Hipo » Sun Mar 05, 2017 7:38 pm

Witam ponownie.

Z poprzednimi problemami sobie poradziłem, pomogło zresetowanie UKP do ustawień fabrycznych, mapsensor pokazuje wreszcie prawidłowo, jeśli chodzi o ciśnienie oleju to rzeczywiście jest tak wysokie bo silnik jest po remoncie kapitalnym i ma nową pompę oleju.

Problem ze wskazaniem temperatury oleju rozwiązałem w taki sposób że kupiłem czujnik w sklepie firmy i przy najbliższej zmianie oleju go po prostu podmienię.


Pozostały mi jeszcze dwie kwestie do pełni szczęscia, podłączyłem moduł cr-pwm aby móc liczyć zużycie paliwa, zgodnie z instrukcją do modułu powinienem wywołać zakładkę hardware, w niej zaś uzyć kodu autoryzacji #DIEScr. Problem polega na tym że wpisanie go nic nie zmienia, natomiast na 3 kody które są w opisie programu pc do ukp działają poprawnie. Przez to nie mogę zaznaczyć opcji pomiaru z uwzględnieniem ciśnienia paliwa, finalnie nie mam pomiaru zużycia paliwa. Czujnik ciśnienia podpięty jest zgodnie z instrukcją do ADC2 ( pin A9 jeśli dobrze pamiętam). Samo ciśnienie jest monitorowane poprawnie bez żadnych problemów.


Ostatnia kwestia to czujnik NTC do pomiaru temperatury w dolocie, zintegrowany z mapsensorem. Mam do niego wykreśloną charakterystykę, jednak nie potrafię jej prawidłowo zdjąć. Czy ktoś może mi pomóc z tym? Czy ewentualnie mając wartość temperatury i napięcie na czujniku można w jakiś sposób wykreślić charakterystykę ? bo mam taką możliwość podglądać wartości w programie diagnostycznym do samochodu.
Attachments
Bosch-TMAP-Charts.png
Bosch-TMAP-Charts.png (21.8 KiB) Viewed 9708 times

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Błędne odczyty

Postby ArT » Sun Mar 05, 2017 7:49 pm

No to nieźle daje ta pompa ;-) Jakie masz ciśnienie na rozgrzanym oleju przy ~3000 rpm?

Wystarczy że w programie wybierzesz dla wejścia "ciśnienie paliwa (diesel commonrail)" i już to ciśnienie będzie uwzględniane w pomiarach zużycia paliwa. W poprzednich wersjach UKP trzeba było dodatkowo ustawiać tak jak piszesz, ale teraz wystarczy że sam czujnik jest podłączony i wybrany w opcjach. No i silnik musi być wybrany jako diesel.

Do wyskalowania tego czujnika najlepiej jakby była tabelka.

PS. wracając do map sensora - reset ustawień UKP nie ma wpływu - tylko parametry czujnika. Chyba że miałeś dla dwóch wejść wybrany pomiar ciśnienia i wtedy mogło być błędnie

PS2. jeszcze jedna wskazówka - zobacz który wtryskiwacz ma najmniejsze korekty i pod niego się podłącz z CR-PWM wtedy będziesz miał najdokładniejszy pomiar zużycia paliwa.


Return to “Wsparcie Techniczne”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron