Błędna temperatura zewnetrzna

Pytania techniczne oraz porady dotyczące kompatybilności i funkcjonalności UKP.
Krzysiek0689
Posts: 3
Joined: Sun Apr 19, 2015 10:33 pm

Błędna temperatura zewnetrzna

Postby Krzysiek0689 » Sun Apr 19, 2015 10:38 pm

Witam. Kupiłem samochód z UKP i pokazuje błędne wartości zewnętrznej temperatury.jakie wartości powinny byc wpisane w ustawienia ukp i pod jakie piny i jak powinien byc podłączony czujnik temperatury. Proszę o pomoc.
Pozdrawiam Krzysiek

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby ArT » Mon Apr 20, 2015 7:43 am


przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby przemko » Mon Apr 20, 2015 8:02 am

Szkoda, że nie opisałeś dokładniej co oznaczają błędne wartości było by łatwiej zastanowić się co może być ich przyczyną.

Wydaje mi się, że mogą być dwie możliwości. Masz uszkodzony scalak który mierzy temperaturę (DS18B20), albo termometr lub jego przewody są umieszczone w pobliżu jakiegoś źródła ciepła.

Najpierw wykluczyłbym czy przypadkiem scalak nie jest uszkodzony. Zwróć uwagę na to jaka temperatura jest pokazywana po całonocnym postoju samochodu (kiedy samochód wystygnie i wszystkie jego elementy mają temperaturę otoczenia). Czy pokazywana temperatura jest zgodna z rzeczywistością (z wskazaniami innego termometru np. zaokiennego umieszczonego w cieniu)? Jeśli auto stało w garażu lub w zacienionym miejscu (tak aby słońce nie nagrzało środka) to temperatura mierzona przez zewnętrzny termometr UKP powinna być zbliżona do zmierzonej wewnętrznej temperatury (maksymalnie 1 do 2 stopni różnicy).

Jeśli wskazania temperatury zewnętrznej są prawidłowe ale zaczynają być zawyżane po rozpoczęciu jazdy samochodem to może być to związane z nagrzewaniem się termometru od czynnika zewnętrznego.

Np. termometr umieszczony przed chłodnicą ale jego przewody przebiegają przez komorę silnika. Powietrze w komorze rozgrzewa się podczas pracy silnika, od tego powietrza nagrzewają się przewody w niej umieszczone i przekazują ciepło do termometru, powodując że zaczyna zawyżać mierzone wartości temperatury.

W tym poście (link) prawie na samym końcu umieściłem opis jak można zaizolować wiązkę przewodów spienioną folią polietylenową.

Możesz też sprawdzić czy termometr jest poprawnie podłączony. Układ pinów w termometrze oraz w UKP znajdziesz w instrukcji (link) w rozdziale 2.3.4.

Krzysiek0689
Posts: 3
Joined: Sun Apr 19, 2015 10:33 pm

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby Krzysiek0689 » Mon Apr 20, 2015 9:50 am

Objawy są takie ,że przy dodatnich temperaturach pokazuje temp.0.0 a przy ujemnych,które były po -10 pokazywał tylko -0.1 i koniec. Jak kupiłem samochód facet pow ze jest padnięty czujnik i dał drugi na wymianę.Wymieniłem go i dalej to samo wiec wymieniłem wiazkę od UKP do czujnika bo była kiepska i dalej to samo. Czy w ustawieniach UKP trzeba wpisywać jakieś wartości aby czujnik temp działał prawidłowo??

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby ArT » Mon Apr 20, 2015 10:18 am

Musi działać od razu. To jest cyfrowy czujnik z przetwornikiem i nic nie trzeba kalibrować. Odczyt (w starszych wersjach UKP) temperatury -0.1C wskazuje na brak komunikacji z czujnikiem lub uszkodzony czujnik. Którą wersje UKP posiadasz? Nowsze wersje mają poprawioną transmisje z czujnikiem - są bardziej odporne na zewnętrzne zakłócenia, więc jeżeli to jest moduł 2.5 to możesz też spróbować zaktualizować do 2.5.10.

Spróbuj podłączyć czujnik przy samym wtyku od UKP aby wyeliminować problem wiązki/przewodów. Jak wtedy zadziała, to przyczyną jest wiązka, jak dalej nie będzie działać to czujnik lub UKP. Przy odwrotnym podłączeniu zasilania czujnika może się uszkodzić wejście w UKP - mało prawdopodobne, ale możliwe (zwykle się spali czujnik, a UKP nic się nie stanie). Czujnik można też przegrzać przy lutowaniu, też mało prawdopodobne ale takie przypadki były.

Krzysiek0689
Posts: 3
Joined: Sun Apr 19, 2015 10:33 pm

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby Krzysiek0689 » Sat May 02, 2015 8:19 pm

Witam. Problem został rozwiązany, przyczyną była wsuwka przy centralce jakimś cudem wypięła się na 17 pinie i dlatego był problem z temperatura zewnętrzna. Dzięki za pomoc.

OLO
Posts: 6
Joined: Wed Apr 29, 2015 12:52 pm

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby OLO » Thu May 07, 2015 7:24 pm

Właśnie.
Czy czujnik temperatury można uszkodzić np poprzez przegranie go lutownicą? Bo mam wrażenie że mój wewnętrzny zawyża temperaturę. Aczkolwiek po nocy przestanej w garażu oba czujniki podaja zbliżone wartości.

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby ArT » Fri May 08, 2015 9:43 am

Można go przegrzać podczas lutowania wtedy będzie wyraźnie fałszował lub nie działał, zdarzały się takie przypadki ale bardzo rzadko, więc musi to być dość trudne ;-)

Najczęściej zewnętrzny nie jest umieszczony w optymalnym miejscu i albo się nagrzewa od silnika/chłodnicy, albo jego przewody się nagrzewają od silnika/chłodnicy (ciepło po przewodach ogrzewa sam czujnik i odczyt temperatury może być zawyżony). Łatwy test to pojemnik z lodem, włożyć czujnik na kilka minut i wskazania powinny spaść do 0 - 0.5C - jak są wyższe to coś jest nie tak.

Ciekawy patent jest zastosowany w tym opisie: viewtopic.php?f=6&t=26, dodatkowo najlepiej prowadzić przewody po zewnętrznej stronie karoserii z dala od silnika i nie stosować grubego przekroju.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby przemko » Sat May 09, 2015 6:45 pm

OLO wrote:...
Bo mam wrażenie że mój wewnętrzny zawyża temperaturę. Aczkolwiek po nocy przestanej w garażu oba czujniki podaja zbliżone wartości.


Możesz kupić przenośny termometr cyfrowy (bez problemu w sieci znajdzie się coś za 15 zł z przesyłką). Następnie pomierzyć temperaturę w kabinie i porównać z wynikami wyświetlanymi na UKP.

Warto też podotykać termometrem plastiki wokół termometru (jak bardzo mogą być nagrzane od słońca), miejsca w pobliżu których biegną przewody termometru (jeśli to możliwe), miejsce umieszczenia UKP.

Można również przyłożyć termometr bezpośrednio do termometru UKP i zmierzyć czy przypadkiem nie jest gorętszy od temperatury powietrza.

Wszystkie powyższe pomiary warto przeprowadzać kiedy auto nagrzeje się od słońca, pomogło by to wykluczyć nagrzewanie się termometru od zewnętrznego źródła ciepła.

Z moich pomiarów wynika że w dni upalne plastiki bezpośrednio wystawione na promienie słoneczne nagrzewają się do około 80 stopni. Wcale bym się nie zdziwił gdyby w takich warunkach wyświetlacze na zegarach pracowały w temperaturach około 40-50 stopni i więcej, a spory obszar deski rozdzielczej byłby cieplejszy przed dość długi czas niż powietrze w samochodzie.

Pytanie jak często jest odpytywany termometr przez UKP? Czy bardzo częste odpytywanie ds18b20 nie będzie powodowało jego samoistnego nagrzewania się?

mlynarskitomasz
Posts: 4
Joined: Mon Jan 04, 2016 9:28 pm

Re: Błędna temperatura zewnetrzna

Postby mlynarskitomasz » Sun Jan 31, 2016 8:51 pm

dopinam się do tematu mam podobny problem w ukp-pro do -10 wszystko jest ok ale poniżej pojazuje się gwiazdka i kreski(brak odczytu) podejrzewał bym czujnik ale na komputerze w zakładce odczyty widać dokładnie napięcie, a na wyświetlaczu kreski wtf?


Return to “Wsparcie Techniczne”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests