Page 1 of 1

Zasilanie czujnika temperatury silnika w Punto 2 1.2 16v

Posted: Sun Jul 30, 2017 7:43 pm
by przemko
Zasilanie oryginalnego czujnika temperatury płynu chłodniczego w Fiat Punto 2 1.2 16v (ECU bosch me7.3h4) jest zrealizowane w dość nietypowy sposób. Mianowicie, zasilanie idzie "bezpośrednio" z akumulatora poprzez czujnik fazy rozrządu do czujnika płynu chłodniczego.

NTC_schemat.jpg
NTC_schemat.jpg (13.17 KiB) Viewed 8718 times

gdzie K047 czujnik fazy rozrządu, K045 czujnik temperatury płynu chłodniczego.

Charakterystyka rezystancji dla danych temperatur czujnika:
Temperatura w stopniach -> rezystancja w omach
-20 -> 15971
0 -> 5975
20 -> 2502
40 -> 1152
60 -> 576
80 -> 300
90 -> 240
100 -> 170

Wyliczone parametry wynoszą:
R25 = 1894.1
Beta = 3576

Po pierwszych przymiarkach odnoszę wrażenie, że w tym przypadku dostępny kalkulator będzie raczej bezużyteczny. Po wprowadzeniu wyliczonych parametrów, wskazywana temperatura przez UKP na postoju jest stabilna, różnica dla
następujących po sobie odczytach temperatury wynosi do +- 1 stopnia, ale zaniżona.

Po odpaleniu silnika i podczas jazdy, wskazania są zawyżone oraz odczyty stają się bardzo niestabilne, oscylują do +- 10 stopni.

Jaka jest możliwość odczytu przez UKP czujnika płynu chłodniczego zasilanego w powyższy sposób? Co można zrobić aby odczytać poprawnie temperaturę silnika przy takim schemacie?

Re: Zasilanie czujnika temperatury silnika w Punto 2 1.2 16v

Posted: Mon Jul 31, 2017 10:44 am
by ArT
Jeżeli napięcie nie jest stabilizowane to napięcie na fabrycznym czujniku temperatury będzie zależeć od napięcia w instalacji które może się wahać od ok 12V do 14,4V więc już tutaj będzie duża niedokładność i losowość.

Ja bym dorzucił drugi niezależny czujnik albo (jeżeli ECU ma osobny czujnik i wspomniany czujnik jest TYLKO dla wskazań na desce) odłączył ten od deski a podłączył tylko do UKP (na AdcVcc1) - UKP poda stabilizowane napięcie referencyjne i będzie ładnie działać, ale kosztem braku wskazań na desce.

Re: Zasilanie czujnika temperatury silnika w Punto 2 1.2 16v

Posted: Sat Sep 02, 2017 12:49 am
by przemko
Znalazłem przyczynę, dlaczego miałem dziwny niestabilny pomiar, który sprawił, że zasugerowany schematem wysnułem wniosek o nietypowym sposobie podłączenia zasilania czujnika temperatury.

Całe zamieszanie było spowodowane zbyt słabym dociśnięciem szybkozłączki (na razie w celach testowych, wygląda na to że sygnał będzie użyteczny więc trzeba będzie to też przylutować). Rada dla innych początkujących, szybkozłączki zawsze zaciskać bardzo mocno kombinerkami, a nie palcami ;).

Podłączenie zasilania jest typowe. PIN A9 to masa, PIN A38 to zasilanie z ECU (czyli prawdopodobnie jakoś stabilizowane, w okolicy 5V) na czujnik temperatury.

Po dociśnięciu szybkozłączki, UKP ustawiłem aby zalogował mi wyliczoną temperaturę. Podczas jazdy testowej logowałem też temperaturę silnika z ECU poprzez EOBD. Sugerowane parametry R25 i Beta są całkiem, całkiem. Poniżej porównanie dwóch zalogowanych temperatur z UKP i ECU.

temp1.PNG
temp1.PNG (26.62 KiB) Viewed 8687 times

Re: Zasilanie czujnika temperatury silnika w Punto 2 1.2 16v

Posted: Sun Sep 03, 2017 9:15 am
by ArT
Jest nieźle :-) Ciekawy mnie tylko ten szum czy faktycznie na czujniku są takie skoki (a ECU uśrednia z dłuższego przedziału czasu) czy po drodze indukują Ci się zakłócenia.

Re: Zasilanie czujnika temperatury silnika w Punto 2 1.2 16v

Posted: Sun Sep 17, 2017 12:12 pm
by przemko
Niestety nie mam jak sprawdzić czy te szumy się indukują, czy też tak napięcie drga bezpośrednio na czujniku. Szybkozłączkę zastąpiłem połączeniem lutowanym. Zobaczymy czy to coś pomoże, ponad to ustawiłem R25 = 1864 i Beta = 3443.
Jak się zrobi troszkę zimniej to sprawdzę o ile będzie lepiej/gorzej.