Page 1 of 1

wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Thu Aug 24, 2017 5:00 pm
by Mietzsche
Witam,

napotkałem problem w moim Nissanie Almera FL 1.5 16v PB/LPG 2004

chodzi o sygnał prędkości (VSS), który występuje tylko w jednym miejscu ( wyjście w licznika do radia). Łatwo nie było, ponieważ moje radio nie obsługuje funkcji podgłaśnianie/przyciszanie, to ten kabelek wyprowadzić musiałem sam.

przechodząc do meritum, napięcie na tym sygnale wynosi ok. 12mV (sprawdzone oscyloskopem i miernikiem)

jak zrobić, żeby podnieść to napięcie do 12V? Wiem że można wykorzystać tranzystor, ale wiedzy na ten temat mi brakuje.

proszę o pomoc, schematy, materiały.

pozdrawiam.

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Fri Aug 25, 2017 9:09 am
by ArT
Wrzuć wykres z oscyloskopu dla tego sygnału bo 12mV to bardzo mało i obawiam się że nie jest to sygnał prędkości.

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Tue Aug 29, 2017 2:08 am
by Mietzsche
Korzystałem z analogowego oscyloskopu produkcji rosyjskiej (jakiś taki model: C1-112A), więc żeby coś pokazać musiałbym filmik nakręcić,

co do sygnału - to jestem przekonany że jest to właściwy sygnał:
- w serwisówce od mojego auta pin ten jest opisany jako sygnał do kontroli głośności radia (dorobiłem kabelek bo oryginalnie nie było)
- oscyloskopem sprawdzałem czy jest tam sygnał (miałem podniesiony przód samochodu - auto musiało jechać w miejscu, ponieważ oscyloskop jest zasilany 220v;
gdy miałem załączony bieg - na oscyloskopie zmieniało się wskazanie napięcia (linia "pulsowała" od 0 do 1 - ustawiłem zakres na 10mV) ,
im szybciej jechałem tym szybciej "pulsował" wykres na lampie, a gdy wcisnołem sprzęgło i koła wytracały stopniowo prędkość - pulsowanie zwalniało).
napięcie sygnału jeszcze sprawdziłem miernikiem - i podczas jazdy było w granicy 12mV

czytając serwisówke dowiedziałem się, ze inne miejsca występowania sygnału vss są niejako zakodowane - podawane są po CAN: z ABS do licznika i z licznika do komputera auta.

słyszałem, że tranzystor można wykorzystać jako przekaźnik, który sterowany byłby tak małym napięciem, ale brak mi wiedzy na temat tranzystorów. za każdy inny działający sposób będę wdzięczny.

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Tue Aug 29, 2017 9:16 am
by ArT
Wg informacji do których dotarłem to w Almerze N16 do 2007r z silnikiem 1.5 (QG15DE) sygnał prędkości jest na pinie 86 w sterowniku silnika (impulsy 0-5V): https://www.dropbox.com/s/3ov4fpa3s87u7 ... E.pdf?dl=0

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Wed Aug 30, 2017 11:13 pm
by Mietzsche
jestem w posiadaniu serwisówki, poniżej zamieszczam wycinek z niej odnośnie komputera samochodu:

https://www.dropbox.com/s/jzv94alozas5g7u/schemat.pdf?dl=0

chciałbym się mylić, ale wydaje mi się że informacje z tej serwisówki są bardziej wiarygodne ponieważ:

wygląd wtyczek jest taki sam,
sygnał wtrysku znalazłem pod pinem 22 i na UKP pokazuje mi spalanie (co prawda w l/h),

jak to mówią tonący brzytwy się trzyma - sprawdzę ale jakoś nie jestem przekonany że coś tam znajdę...

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Thu Aug 31, 2017 8:09 am
by ArT
Masz ECU z dwiema wtyczkami tak jak na zdjęciu z Twojej serwisówki?
Jakie masz oznaczenie silnika albo jaką masz moc silnika wpisaną w dowód rejestracyjny (w kW)?

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Sat Sep 02, 2017 12:05 am
by Mietzsche
dokładnie taki sam wygląd na 2 wtyczki,

qg15de jak się nie mylę, wersja poliftingowa, 72kw

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Mon Sep 04, 2017 9:26 pm
by Mietzsche
Dobrzy ludzie,
a mam jeszcze inny pomysł:
czy czujnik halla bedzie współpracował z zębatką od ABSu na kole (oryginalny czujnik ABSu jest indukcyjny)?

Re: wzmocnienie sygnału VSS

Posted: Wed Sep 06, 2017 11:38 am
by ArT
Dziwne, wg dokumentacji 2002-2007 Almera N16 qg15de powinna mieć ECU 1-wtyczkowe... Niestety nie mam rozpiski dwu-wtyczkowego (nawet nie wiedziałem że z takim występują).

Co do halla - do poprawnego działania potrzebuje magnesów. Proponowałbym zamontować czujnik halla z magnesami na samej półosi i na pewno będzie działać - zobacz na tą instrukcje: https://www.reveltronics.com/downloads/ ... E4905L.pdf