Dear Customers - REVELTRONICS company will be closed from 13th Sept to 25th Sept. Support will be limited during this time. We are sorry for inconvenience. Thank you in advance for your patience.

Czujniki NTC

Pytania techniczne oraz porady dotyczące kompatybilności i funkcjonalności UKP.
pitersik74
Posts: 49
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Czujniki NTC

Postby pitersik74 » Tue May 12, 2015 2:42 pm

Witam
Czy może mi ktoś po chłopsku :) wytłumaczyć co i jak gdzie i dlaczego wpisać?
I czy może to być czujnik współdzielony przez wskaźnik w aucie?
Pozdrawiam
Piotr
Attachments
tabelerezystancjilanos1.jpg
tabelerezystancjilanos1.jpg (35.94 KiB) Viewed 5327 times
Podpowiedź.jpg
Podpowiedź.jpg (115.22 KiB) Viewed 5327 times
Pozdrawiam

Piotr

ArT
Posts: 834
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 80 times

Re: Czujniki NTC

Postby ArT » Tue May 12, 2015 4:17 pm

Punkt wyjściowy to str.45 w instrukcji

Trzeba aproksymować (przybliżyć) charakterystykę czujnika. Jeżeli to jest czujnik temperatury płynu chłodniczego to proponuje to zrobić dla zawężonego zakresu np. 60-100C (czym węższy zakres tym dokładniej można odwzorować charakterystykę = tym większa dokładność dla tego zakresu). Wyliczenia w excelu bazując na arkuszu z instrukcji:
NTC2.xls
(28 KiB) Downloaded 224 times

A=115, t=1,8, T0 = 23.
Dla tej aprokssymacji pomiar powinien być dokładny dla 60-100C, czym dalej od tego zakresu tym mniej dokładnie.

Uwaga 1: W aucie może się pojawić dodatkowa rezystancja na przewodach (co należałoby uwzględnić i dodać do rezystancji czujnika) i dopiero wtedy aproksymować (zmieni się offset T0), jednak zwykle jest ona pomijalnie mała.

I czy może to być czujnik współdzielony przez wskaźnik w aucie?


I tak i nie. Jeżeli jest to czujnik współdzielony to podłączamy go pod wejście AdcX (tylko UKP-3 lub UKP-PRO). Jeżeli to jest czujnik nie współdzielony to trzeba go jednocześnie zasilić, wtedy podłączamy pod wejście AdcVccX (UKP-3 lub UKP-PRO) lub wejście ATS (UKP 2.5 i starsze).

Uwaga 2: Jeżeli podłączamy się pod fabryczny czujnik, to musimy znać napięcie referencyjne z ECU (w UKP jest to 5V, w ECU może być inne) oraz wartość rezystora podciągającego (w UKP-3 i UKP-PRO Rpullup = 1k, w UKP 2.5 i starsze Rpullup = 1k5, w ECU mogą być inne wartości) i te dane wpisać w arkuszu kalkulacyjnym. W aucie te wartości mogą być inne, więc wtedy pozostaje odczytywać od razu napięcie na czujniku (zakładka odczyty) przy danej temperaturze (zmierzonej np. drugim cyfrowym czujnikiem).

W UKP-3 i UKP-PRO jako czujnik temperatury silnika można też zastosować cyfrowy czujnik, który jest w zestawie (DS18B20). Jego zakres to -40C +125C, ma dużo większą dokładność i nic nie trzeba skalować. Pozostaje kwestia odpowiedniego montażu w aucie.

pitersik74
Posts: 49
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Czujniki NTC

Postby pitersik74 » Tue May 12, 2015 9:11 pm

Dziękuję :) z czego wynika że "A" A=115 to aprokssymacja (przesunięcie? współczynnik?....)
ArT wrote:Uwaga 2: Jeżeli podłączamy się pod fabryczny czujnik, to musimy znać napięcie referencyjne z .

Nie jest to CTS więc napięcie może być 12 V a wtedy nie podłączać pod pin A9 UKP PRO ?
Attachments
czujnik-temperatury-plynu-chlodzacego-facet.jpg
czujnik-temperatury-plynu-chlodzacego-facet.jpg (34.15 KiB) Viewed 5311 times
Last edited by pitersik74 on Wed May 13, 2015 10:02 am, edited 2 times in total.
Pozdrawiam

Piotr

ArT
Posts: 834
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 80 times

Re: Czujniki NTC

Postby ArT » Tue May 12, 2015 9:51 pm

Zmierz woltomierzem na zimnym silniku i rozgrzanym, wtedy będziesz wiedział jaki jest zakres napięć. Napięcie też odczytasz w zakładce "odczyty". Jak na wejściu ADC 0-5V pojawi się wyższe napięcie to też nic się nie stanie bo wejście jest zabezpieczone i UKP odczyta jako max 5V (nawet jak na wejściu będzie 12V). Gdyby się okazało że jest wyższe niż 5V, wtedy podłączyć pod pin B9 który ma zakres 0-30V.

Na str.45 w instrukcji jest podany wzór. Wartości A, t i t0 są właśnie z tego wzoru. Są programy które wyliczą aproksymacje (np. origin), jednak nie są proste w obsłudze. Arkusz w excelu jest prostszy, ale współczynniki musisz dopasować samemu tak aby wykresy się pokryły.

Jeżeli chcesz się podłączyć pod fabryczny czujnik, to ja bym go wyskalował "na piechotę", tj tabelka:
temperatura (referencyjna, np. z DS18B20) ... napięcie (odczyt z zakładki odczyty w UKP).

Kolejny pomysł jaki mi przychodzi do głowy to odczytaj napięcie jakie jest na czujniku w danej temperaturze przy przekręconym zapłonie oraz jego oporność przy odłączonej kostce (i wyłączonym zapłonie) i z tych dwóch danych można się domyślać w jaki sposób jest podłączony czujnik fabrycznie (tym bardziej że masz podaną tabelkę oporności i odpowiadających temperatur). Chyba najprościej rozgrzać silnik do tych 90C a potem w miarę stygnięcia odczytywać co jakiś czas napięcie na czujniku (włączony zapłon) i oporność (wyłączony zapłon, odłączona kostka). Można się sugerować temperaturą wyświetlaną na desce ale te wskazania zwykle są mało dokładne dla temperatur innych niż 90 +/- 10C.

pitersik74
Posts: 49
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Czujniki NTC

Postby pitersik74 » Wed May 13, 2015 6:52 pm

Nie zależy mi na dokładnym wskazaniu lecz aby powyżej 100 st,C alarmował :) UKP
Mam w Lanosie jeszcze jeden czujnik Temp ale z niego korzysta ECM dwu pinowy tu napięcie powinno być 5V , czy nie zakłóci to odczytów jak się podepnę pod ten? CTS jest bardziej dokładny, tamten czujnik pierwszy obsługuje wskaźnik na zegarach.
Wielkie Dzięki za dotychczasową pomoc.
Piotr
Attachments
czujnik CTS.jpg
czujnik CTS.jpg (32.32 KiB) Viewed 5297 times
Pozdrawiam

Piotr

ArT
Posts: 834
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 80 times

Re: Czujniki NTC

Postby ArT » Wed May 13, 2015 6:55 pm

Jak się podłączysz pod AdcX to nie zakłóci (wejście buforowane o wysokiej impedancji).
Jak się podłączysz pod AdcVccX to zakłóci (UKP na tym wyjściu podaje napięcie - w takim przypadku czujnik może być podłączony tylko do UKP).

przemko
Posts: 85
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Czujniki NTC

Postby przemko » Wed May 13, 2015 10:47 pm

ArT wrote:...
Jak na wejściu ADC 0-5V pojawi się wyższe napięcie to też nic się nie stanie bo wejście jest zabezpieczone i UKP odczyta jako max 5V (nawet jak na wejściu będzie 12V).


Przepraszam za małe odejście od tematu, ale nurtuje mnie pytanie czy można wejścia ADCx (od 1 do 4) używać do monitorowania czy coś jest włączone (napięcie pomiędzy 12V a 14,5V) albo wyłączone (napięcie 0V)? Czy zabezpieczenie tych wejść wytrzyma napięcie dochodzące do 14,5V?

ArT
Posts: 834
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 80 times

Re: Czujniki NTC

Postby ArT » Thu May 14, 2015 7:05 am

Nie zaleca się tego robić, ale wytrzyma.

pitersik74
Posts: 49
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Czujniki NTC

Postby pitersik74 » Thu May 21, 2015 2:38 pm

Witam
Reasumując sposób wyliczania charakterystyki czujnika NTC polega na "wykreśleniu" dwóch wykresów oporności oraz napięcia,kolor czerwony tworzy wykres jeden,kolor turkusowy tworzy wykres drugi.
NTC2baza.jpg
NTC2baza.jpg (197.09 KiB) Viewed 5246 times

Następnie modyfikując wartości zaznaczone na brązowo należy doprowadzić do pokrycia się wykresów.
Dane otrzymane w ten sposób ( A, t, T0 ) przepisujemy do programu UKP
NTC2.jpg
NTC2.jpg (174.29 KiB) Viewed 5246 times

Poniżej widzimy kilka modyfikacji tych samych parametrów czujnika NTC, teraz pytanie które wpisać do UKP :D
Powiem szczerze moim zdaniem nie ma różnicy bo temperatura rzeczywista od pokazywanej będzie taka sama z uwzględnieniem błędu na plus lub minus.
Na pierwszych ustawieniach temperaturę cieczy chłodzącej miałem maksymalną w czasie jazdy 92st. C. na drugich osiągał 89st. C.
Więc należy wybrać jedną z opcji,ja miałem możliwość podejrzenia temperatury w ECM i widziałem jak kształtują się wyliczenia w Exelu.
NTC2a.jpg
NTC2a.jpg (174.59 KiB) Viewed 5246 times

NTC2aaa.jpg
NTC2aaa.jpg (174.82 KiB) Viewed 5246 times

NTC2aa.jpg
NTC2aa.jpg (183.19 KiB) Viewed 5246 times

W celu określenia charakterystyki czujnika NTC skorzystałem z rozwiązania kolegi ArT,
ArT wrote:Kolejny pomysł jaki mi przychodzi do głowy to odczytaj napięcie jakie jest na czujniku w danej temperaturze przy przekręconym zapłonie oraz jego oporność przy odłączonej kostce (i wyłączonym zapłonie) i z tych dwóch danych można się domyślać w jaki sposób jest podłączony czujnik fabrycznie (tym bardziej że masz podaną tabelkę oporności i odpowiadających temperatur). Chyba najprościej rozgrzać silnik do tych 90C a potem w miarę stygnięcia odczytywać co jakiś czas napięcie na czujniku (włączony zapłon) i oporność (wyłączony zapłon, odłączona kostka).

Mam nadzieję że niczego nie pominąłem :D

P.S.
Dodam tylko że czujniki ,które widać wyżej są do Lanosa jedno pinowy obsługuje wskaźnik na desce, dwu pinowy (CTS) podaje informacje do ECM.
Ma on jednak małą wadę poniżej temp.57st. C(napięcie około 3,3V) zmniejsza napięcie znów do 1,1V co odpowiada temp. 128st. C
W przedziale 58-96st. C błędów nie stwierdzam.
Pozdrawiam

Piotr

pitersik74
Posts: 49
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: monowtrysk Bingo-M i sygnał spalania do komputera

Postby pitersik74 » Sat Sep 05, 2015 6:57 pm

woia1602 napisał:
Nie mogę też ustawić czujnika NTC od temperatury zewnętrznej. Był on pod zegarek fabryczny masą podłączony. Odłączyłem kabel przy samych drzwiach i do czujnika sygnał podłączyłem. Podłączyłem jeden koniec pod A8 i drugi A20. W programie ustawiłem NTC1 ale temperatura ciągle stoi na poziomie 12,8 stopnia lub jak włącznie odwrotnie NTC z A8 na A20 to 128 stopni. Chyba, że coś źle jest. Zamówiłem sobie już wodoodporny cyfrowy i w razie czego wyprowadzę czujnik cyfrowy do lusterka.


NTC trzeba dobrze ustawić czytaj na forum jest poradnik i parę tematów.
Czy Ty podłączasz to UKP zgodnie z instrukcją? :)

Edytowane przez moderatora:
Post dot. NTC wydzielono z innego tematu - dalsza dyskusja w tym temacie.
Pozdrawiam

Piotr


Return to “Wsparcie Techniczne”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest