Page 3 of 5

Re: Czujniki NTC

Posted: Sun Sep 06, 2015 9:49 pm
by PpabloS
Probowalem sie podpiac pod czujnik przy termostacie i jakies dziene rzeczy napiecia nie ma stalego tylko skacze od 0,7-1,2V. Ida tam dwa kable. Ktos cos doradzi?

Re: Czujniki NTC

Posted: Tue Sep 08, 2015 8:26 am
by ArT
Zacznijmy od zidentyfikowania jaki to jest dokładnie czujnik? Jeżeli to jest fabryczny to numer katalogowy stosunkowo łatwo zdobyć z jakiegoś rozbudowanego katalogu części np. sklep.intercars.com.pl albo iparts.pl
Następnie trzeba zobaczyć w jaki sposób jest podłączony w aucie (schemat) - jakie to jest auto? silnik? rok produkcji?

Re: Czujniki NTC

Posted: Tue Sep 08, 2015 3:18 pm
by PpabloS
Na pewno zasilany 5V przynajmniej tyle bylo na zaplonie. Potem napiecie skakalo a wg. Tabelki tego czujnika powinno raczej byc stale. Auto to Volvo v70 2.3 t5 2000r
Bede jeszcze probowal podlaczyc pod ecu auta i zobaczyc co jest tam.

Re: Czujniki NTC

Posted: Tue Sep 08, 2015 6:12 pm
by pitersik74
PpabloS wrote:Potem napiecie skakalo a wg. Tabelki tego czujnika powinno raczej byc stale.

Być może czujnik ci wariuje. Jak mierzone napięcie na podpiętym czujniku pinu sygnałowego względem masy?

Re: Czujniki NTC

Posted: Tue Sep 08, 2015 7:03 pm
by ArT
Czujnik NTC, więc sterownik musi podawać na niego napięcie referencyjne 5V. Nie powinno skakać - może sam miernik na danym zakresie bocznikuje. Może masa nie kontaktowała podczas pomiaru. Masz możliwość odczytu napięcia na czujniku przez jakiś interfejs diagnostyczny w aucie?

Re: Czujniki NTC

Posted: Tue Sep 08, 2015 8:42 pm
by PpabloS
pitersik74 wrote:
PpabloS wrote:Potem napiecie skakalo a wg. Tabelki tego czujnika powinno raczej byc stale.

Być może czujnik ci wariuje. Jak mierzone napięcie na podpiętym czujniku pinu sygnałowego względem masy?

na dwóch przewodach co idą do czujnika mierzone napięcie
być może miernik bo dziś podobnie było z boostem a jak podłaczyłem pod ukp to było git
choć do ukp dawał takie napięcie że w tabeli odczytów też skakało 0,4-0,6-0,8 itp.

a sam czujnik dobry elm 327 płynnie wszystko pokazuje i odczyty ma dobre
muszę to wszystko pomierzyć dobrze dzięki za odzew :)

Re: Czujniki NTC

Posted: Wed Jun 21, 2017 9:28 pm
by pitersik74
Witam
Zabrałem się za edycję kalkulatora w związku z możliwością aktualizacji do wersji 3,5 .
Czy wyliczone dane są poprawne?
R(25C) [ohm] b (B25/100) [K]
2852 .__________. 4123

Re: Czujniki NTC

Posted: Wed Jun 21, 2017 9:38 pm
by ArT
Idealnie :-)
Jedna uwaga tylko jeżeli to jest fabryczny czujnik to na dole arkusza musisz wpisać vref sterownika zamiast vref ukp (5v w większości przypadków, a można to zmierzyć na wtyczce przy odłączonym czujniku i przekreconym zapłonie) oraz rpullup sterownika więc prościej może być operować bezpośrednio na napięciu czujnika a nie rezystancji. Jeżeli czujnik jest podłączony tylko do ukp to nie ma problemu,

Re: Czujniki NTC

Posted: Thu Jun 22, 2017 9:23 pm
by pitersik74
ArT wrote: rpullup sterownika więc prościej może być operować bezpośrednio na napięciu czujnika

Jednak te wyliczenia nie dla mnie :( Jak zmierzyć rpullup sterownika? :oops:

Re: Czujniki NTC

Posted: Fri Jun 23, 2017 12:15 pm
by ArT
Problem jest taki że tak naprawdę nie wiesz jak jest zrealizowany układ pomiarowy w sterowniku silnika.
Gdybyś podłączył ten czujnik tylko do UKP to wszystko by pięknie działało na powyższych danych, bo układ pomiarowy w UKP jest znany i to UKP zamieni rezystancje na napięcie.

Jeżeli się podłączasz pod czujnik który już jest zasilany przez sterownik, to nie powinieneś operować na oporności tylko bezpośrednio na odczycie napięcia, czyli tak naprawdę powinieneś mieć tabelkę (albo co najmniej dwa punkty pomiarowe) temperatura/napięcie.

Możesz zrobić trik pośredni że odłączasz czujnik, mierzysz rezystancje czujnika, podłączasz i mierzysz napięcie. Trochę to naokoło ale wtedy da się powiązać oporność/temperatura z danym napięciem.