Czujnik wału indukcyjny

Pytania techniczne oraz porady dotyczące kompatybilności i funkcjonalności UKP.
Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Fri Aug 07, 2020 4:47 pm

Muszę jeszcze raz w tym temacie prosić o wsparcie
w moim silniku oryginalnie znajduje się czujnik indukcyjny do sprawdzania prędkości wału korbowego 2 przewodowy
Bosch 0261210203
Nie potrafię znaleźć żadnych schematów, czy opisów dla tego czujnika.
Instrukcja serwisowa samochodu nic konkretnego nie wspomina również, dlatego że:
"Czujnik prędkości obrotowej K46 przesyła sygnał o zmiennej częstotliwości do styków 10 i 59 konektora B do centralki M10 zawierający informację o prędkości obrotowej silnika"

Moja wiedza mówi mi że taki czujnik powinien mieć zasilanie +12V i to co wyjdzie z drugiej strony z takiego czujnika powinno być sygnałem informującym sterownik.
Natomiast śledząc wszelką dostępną wiedzę w internecie wygląda na to że czujniki 2 przewodowe indukcyjne są typu rezystancyjnego i prawdopodobnie działają na zasadzie jak NTC czyli potrzebują wejścia z podciągnięciem zasialnia a drugi przewód powinien być masowy....
Mam mocno rozgrzebany silnik więc nawet nie mam opcji sobie uruchomić i przebadać miernikiem co tam się dzieje, dysponuje jedynie schematem elektrycznym ale z niego za wiele dla mnie nie wynika.
Czy wie ktoś może jak prawidłowo podpiąć się do takiego czujnika?

P.S.
Na schemacie czujnik obrotów wału to K46
Image

Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Fri Aug 07, 2020 4:52 pm

Tak jeszcze patrzę i analizuję schemat to skoro do przewodu B - bianco - biały ma być podpięty ekran, to ten przewód zapewne jest masowy, czyli należałoby podpiąć wejście UKP pod przewód R - rosso - czerwony?

Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Fri Aug 07, 2020 6:21 pm

Jeszcze jedno ważne pytanie jaka jest wytrzymałość wejścia A11??
Znalazłem jakiś inny 2 pinowy sensor Boscha w którym jest podane 210V przy 7 tyś obrotów :/ czy nie upale wejścia i/lub czegoś więcej

kris4cars
Posts: 44
Joined: Mon Sep 21, 2015 2:43 pm
Been thanked: 2 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby kris4cars » Sun Aug 09, 2020 2:28 pm

Ja osobiście podpiął bym się pod cewkę zapłonową bo tam bałaganu nie narobisz. Czujnik indukcyjny działa inaczej niż myślisz, to on generuje napięcie rzędu kilku mV i sterownik je interpretuje.
Tu mamy przykładowy przebieg o dość dużej amplitudzie bo nawet +/-10v ale amplituda zależy od prędkości obrotowej wału.
Image

Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Sun Aug 09, 2020 4:00 pm

Właśnie przy wsparciu zagranicznego forum dla mojego auta udało mi się ustalić zasadę działania czujnika :)

Co do podpięcia pod cewkę zapłonową to w jaki sposób ogarnąć UKP pod to? Nie widziałem chyba takiej możliwości tam.
Poza tym czy zdjęcie nogi z gazu gdzie pojawia się cut off nie spowoduje odcięcia również zapłonu jak i wtryskiwanego paliwa?
Tego właśnie chcę uniknąć, chciałbym żeby odczyt był w miarę "stały" dlatego chęć podpięcia pod czujnik obrotów wału

Co do tego napięcia o które się pytałem, tu jest zrzut z nieco innego czujnika Boschowskiego ale zasada działania jest najpewniej taka jak w moim przypadku (2 pin) i zastanawia mnie te 210V, pewnie źle zrozumiałem specyfikę bo jest podziałka V/mV,
ale to dość spore napięcie jakie może wygenerować w moim przypadku silnik kręci się do 7300
Image

kris4cars
Posts: 44
Joined: Mon Sep 21, 2015 2:43 pm
Been thanked: 2 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby kris4cars » Wed Aug 12, 2020 10:53 pm

Przy CUT-OFF odcina się tylko paliwo, zapłon odcinany jest tylko w wyjątkowych sytuacjach (przy np. wypadaniu zapłonu niektóre sterowniki wyłączają cewki). Jeśli masz pin-out swojego ecu to zazwyczaj łatwo znaleźć dedykowany sygnał dla obrotomierza. To jest najlepsza opcja bo nawet w przypadku cyrków z cewką tu nadal masz stabilny odczyt rpm.


Co do czujnika masz ładnie opisane że przy 50 rpm i przerwie 1,5mm generuje 170mV a przy 7000rpm i przerwie 0,3mm aż 210V.

Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Fri Aug 14, 2020 6:25 pm

Czyli wyciągać RPM z zegarów no dobra zobaczymy co z tego wyjdzie

Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Sun Sep 06, 2020 8:27 pm

@kris4cars
Podpiąłem sygnał RPM z obrotmierza, UKP pięknie pokazuje cut-off :lol: jak ściągam nogę z gazu pyk 0

kris4cars
Posts: 44
Joined: Mon Sep 21, 2015 2:43 pm
Been thanked: 2 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby kris4cars » Wed Sep 09, 2020 9:44 pm

A ustawiłeś w ukp że rpm są z zewnętrznego źródła?
Obrotomierz też spada na ziemię jak puszczasz pedał gazu?

Kacper_96
Posts: 17
Joined: Tue Jan 14, 2020 1:04 am
Has thanked: 3 times

Re: Czujnik wału indukcyjny

Postby Kacper_96 » Thu Sep 10, 2020 4:51 pm

Nie, obrotomierz nie spada na ziemię.
I nie, nie wybierałem zewnętrznego źródła


Return to “Wsparcie Techniczne”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests