Postby przemko » Thu May 11, 2017 12:26 am
Asystent Płynnej Jazdy
Podczas jazdy w korkach kierowcy stosują właściwie dwa zachowania. Albo szybko dojeżdżają do poprzedniego pojazdu i stoją, albo próbują dobrać prędkość tak aby następny pojazd już ruszył zanim do niego dojadą. Myślę że UKP mógłby wprowadzić udogodnienie dla drugiego typu kierowców, poprzez dodanie nowych parametrów. Parametry te można by wyświetlać na ekranach użytkownika (możliwy wybór tego co ma być, podobnie jak z pozostałymi parametarmi typu: RPM, aktualna prędkosć, czas, itp).
Pierwszy, który obliczałby odcinkową średnią prędkość od momentu zatrzymania
samochodu do końca następnego postoju. Wartość była by wyliczana według:
(przebyty dystans między postojami w metrach * 3600 / (czas pierwszego postoju w sekundach + czas jazdy w sekundach + czas drugiego postoju w sekundach))/1000 (żeby uzyskać wynik w km/h).
Dawało by to orientacyjną informację z jaką średnią prędkością porusza się korek, którą można by wykorzystać aby przejechać go z mniejszą liczbą zatrzymań.
Przykład:
Pojazd dojeżdża do zatoru, zatrzymuje się, stoi 5 sekund, następnie jedzie 50 metrów w ciągu 10 sekund (średnio z prędkością 18 km/h), znowu się zatrzymuje po czym po 6 sekundach rusza, przejeżdża 30 metrów w ciągu 11 sekund (średnio jedzie z prędkością 10 km/h), zatrzymuje się i rusza po 4 sekundach.
Pokazywana przez UKP obliczona odcinkowa średnia prędkość po drugim ruszeniu była by równa około 9 km/h ((50m * 3600 / (5s + 10s + 6s))/1000) = 8,57, natomiast po trzecim ruszeniu UKP wyświetliłby 5km/h ((30m * 3600 / (6s + 11s + 4s))/1000) = 5,14
Drugim parametrem który można by było zaimplementować to średnia prędkość liczona od ruszenia pojazdu, każde zatrzymanie pojazdu by ją zerowało.
Fajnie by też było aby można przez naciśnięcie przycisku zakończyć obliczanie odcinkowej średniej i rozpocząć jej liczenie od nowa (taki wirtualny postój trwający 0 sekund), umożliwiło by to dokładniejsze wyliczenie średniej prędkości zatoru już po pierwszym zakończonym postoju (zresetowanie średnich wyliczonych dla odcinka nie objętego zatorem).
[Dodano 2017-05-11 7:59]
Tak się teraz zastanawiam czy wystarczyło by liczyć odcinkową średnią prędkość od momentu ruszenia do ponownego ruszenia (czas jazdy + czas następnego postoju).
Oscyloskop dla napięcia w instalacji samochodowej
Obecnie UKP monitoruje napięcie w instalacji samochodowej. Czy była by możliwość wyświetlenia przebiegu tego sygnału w oknie oscyloskopu.