Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Poradniki dotyczące UKP i nie tylko. Wskazówki dotyczące montażu i obsługi dodatkowych czujników w pojeździe.
przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Thu Oct 22, 2015 11:09 pm

Dzięki za logi. Dodałem do twojego pliku formuły które wyliczają wartości dla zużytego paliwa w ml/s oraz dla przebytego dystansu w m/s dla każdej próbki.

logi_jtdm_extended.xlsx
(932.98 KiB) Downloaded 719 times


Kilka moich obliczeń przy użyciu wyliczonego dystansu [m/s] i zużycia paliwa [ml/s].

W 17 minucie małe wyliczenia na jakim dystansie rozpędziło się auto od 0 do 90km oraz ile spaliło paliwa (wyszło 306 metrów i 43,95 ml). Prawie taka sama ilość paliwa (43,80 ml) potem została użyta na przejechanie 1381 metrów ze stałą prędkością 90km.

Około 21 minuty stała prędkość 90 km, przejechany dystans około 8518 metrów, zużyto 352,83 ml paliwa, średnie zużycie paliwa wyszło 4,14 l na 100 km. Test dla 100 km zaczęty w 36 minucie trwał 11598 metrów poszło 527,69 ml paliwa, średnie spalanie mi wyszło 4,55. 1:05 stała prędkość 80 km przebyty dystans 4681,91 metrów, spalono 162,12 ml paliwa, średnie zużycie paliwa 3,46.

Łączny dystans 114,22 km, spalono 5,41 l, średnie zużycie paliwa dla trasy wyszło 4,73. Ciekawe o ile wyliczone dane różniły by się od danych wyświetlonych podczas podsumowania podróży.

Tak sobie patrzę i zastanawiam się dlaczego dane zalogowane są zaokrąglone tak jak na wyświetlaczu? Nie dało by rady zalogować tych danych przed zaokrągleniem? Kilka zer po przecinku dla csv i xls nie powinno stanowić żadnego problemu.

Dystans wyliczany jest następująco (przy założonej liniowej zmianie prędkości pomiędzy próbkami)

P0 - prędkość z poprzedniej próbki
P1 - aktualna prędkość
Przyrost prędkości co 0.1 sekundy
dP = (P0 - P1)/10
Dystanse dla poszczególnych próbek w metrach
Dx = (P0 + dP * x)/36000 * 1000
gdzie x od 1 do 10

D1 = (P0 + dP * 1)/36000 * 1000
D2 = (P0 + dP * 2)/36000 * 1000
...
D10 = (P0 + dP * 10)/36000 * 1000

Dystans przebyty w ciągu 1 sekundy:
D = D1 + D2 + ... + D10

Zużycie paliwa w ml wyliczane jest w zależności od aktualnej prędkości. Jeżeli aktualna prędkość jest mniejsza równa 10 to chwilowe zużycie paliwa dzielę
przez 3600 i mnożę przez 1000 żeby uzyskać wynik w ml.
Dla pozostałych przypadków zużycie paliwa wyznaczam z proporcji:
chwilowe zużycie paliwa * 1000 (wynik w ml) - 100 km
x - aktualny dystans/1000 (zamiana metrów na km)

Wyliczenia bazują na zaokrąglonych wartościach prędkości i chwilowego zużycia paliwa więc niestety nie będą zbyt dokładne.

Niestety nadal się zdarzają w logach wpisy dla których źle jest pokazywane zużycie paliwa.
2015-01-01_00:00:33 0 9 1,1
2015-01-01_00:00:34 0 10 1,1
2015-01-01_00:00:35 0 11 1,1 <- l/h
2015-01-01_00:00:36 0 11 10,1 <- l/100km
2015-01-01_00:00:37 0 13 9,3

2015-01-01_00:05:35 5 8 0,7
2015-01-01_00:05:36 5 7 0,7
2015-01-01_00:05:37 5 11 1,2 <- l/h
2015-01-01_00:05:38 5 16 23,7
2015-01-01_00:05:39 5 17 29,3

2015-01-01_00:56:28 56 11 6,1
2015-01-01_00:56:29 56 11 5,9
2015-01-01_00:56:30 56 10 0,6
2015-01-01_00:56:31 56 11 6,2
2015-01-01_00:56:32 56 10 0,6
2015-01-01_00:56:33 56 11 0,7 <- l/h powinno być w l/100km
2015-01-01_00:56:34 56 10 6,3 <- l/100km powinno być odwrotnie
2015-01-01_00:56:35 56 11 0,6 <- l/h
2015-01-01_00:56:36 56 10 6,1 <- l/100km
2015-01-01_00:56:37 56 11 6,8
2015-01-01_00:56:38 56 10 0,7

Najlepiej by było jakby w ukp była możliwość logowania przebytego dystansu oraz zużytego paliwa w ciągu sekundy. Żeby uprościć kod ukp mógłby zapisywać w pamięci ilość impulsów oraz czasy wtrysków. Dopiero przy eksportowaniu te dane były by przeliczane na dystans w metrach zaokrąglony do 2 miejsc po przecinku, oraz ilość zużytego paliwa zaokrąglone do 4 miejsc po przecinku.

pitersik74 wrote:Powinna być w l/h ale jakie były te obroty silnika przy wytracaniu prędkości? Nie mów że przy 9km/h hamujesz silnikiem :) , jest wiele czynników które wpłyną na zmianę wskazań z l/100 km na l/h


Mi głównie chodziło o uzyskanie przebytego dystansu w ciągu jednej sekundy oraz o ilości zużytego paliwa w ciągu jednej sekundy, na podstawie tych danych można sobie obliczyć kilka ciekawych rzeczy. Jeżeli wartość będzie zalogowana w l/100km a liczona jak by była w l/h to wyliczona ilość zużytego paliwa będzie zawyżona około 10 krotnie. Tak duży błąd będzie miał negatywny wpływ na dokładność pozostałych obliczeń. Im dokładniejsze dane wejściowe tym bliższe prawdy pozostałe wyliczenia.

Np. Można obliczyć ile paliwa zużywa się podczas przyśpieszania. Mając wiele danych z różnych przypadków,
można porównać co zużywa mniej paliwa czy przyśpieszanie delikatne gdzie się muska pedał gazu czy też dynamiczne przyśpieszanie gdzie pedał gazu wciśnięto np do 2/3. Można popatrzeć jak zmienia się ilość wtryskiwanego paliwa w czasie gdzie trzyma się gaz w stałym położeniu w zależności od rosnących obrotów. Itp...

pitersik74
Posts: 51
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:17 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby pitersik74 » Fri Oct 23, 2015 9:20 pm

Ja uważam takie logi bez sensu (tylko fanatyk potrafi lizać lizaka nawet gdy został patyczek) pamięć UKP można wykorzystać w wyższym celu dodając mu funkcji. W którym aucie możesz pobierać dane o zużyciu paliwa w ml na godzinę i ile razy z tego skorzystasz w roku? Bez urazy ale jestem przeciw :)
Pozdrawiam

Piotr

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Sun Oct 25, 2015 7:16 pm

Hmmm z tego co widzę to większość rzeczy które oferuje UKP nie są dostępne standardowo w samochodach lub ich dokładność daje wiele do życzenia (np. wyliczanie chwilowego oraz średniego spalania przez fabryczne komputery, obsługa czujników temperatury spalin, obsługa sondy szerokopasmowej, itp). Więc stwierdzenie, że tego nie ma fabrycznie w samochodach jest argumentem na plus ;).

Jeżeli kiedyś dojdzie opcja logowania współrzędnych z GPS, to najprościej będzie powiązać współrzędne logowane co sekundę z ilością spalonego paliwa w ciągu sekundy. Mając takie dane można dla postoju samochodu z włączonym silnikiem bez problemów wyliczyć ilość spalonego paliwa dla współrzędnych odpowiadających miejscu w którym nastąpiło zatrzymanie auta.

Eksportując pary współrzędne oraz ilość zużytego paliwa do np. google maps uzyska się na rzeczywistej mapie bardzo ładny graficzny wykres ilości zużytego paliwa dla poszczególnych odcinków drogi. Co z dokładnością mierzenia zużycia paliwa przez UKP sprawi że takie rozwiązanie będzie bezkonkurencyjne dla podobnych aplikacji na tabletach/smartfonach monitorujących zużycie paliwa. Taką funkcjonalność można używać codziennie :D

Nie wiem czy słyszałeś ale niektórzy w ekonomicznej jeździe używają metody "pulse and glide", polegającej na dynamicznym rozpędzeniu się np. do 100km/h, następnie zdjęcie nogi z gazu (lub wrzuceniu luzu) poczekania aż auto spowolni do np. 80km/h, ponownym dynamicznym rozpędzeniu do 100km/h i tak na okrągło. Z możliwością logowania zużytego paliwa w ml/s jestem bez większych problemów porównać czy i dla jakich warunków powyższa metoda będzie ekonomiczniejsza niż jazda z stałą prędkością 90km/h.

Dla mnie UKP jest narzędziem służącym do jak najbardziej oszczędnej jazdy samochodem. Mam starego dobrego UKP 2.5, w chwili obecnej do przesiadki na UKP-PRO skłania mnie tylko i wyłącznie ta "bezsensowna" możliwość logowania. Skoro już jest to czemu jej nie rozwinąć, dodać możliwości których na próżno szukać u innych?

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Wed Oct 19, 2016 12:23 am

Wreszcie zamontowałem sobie UKP-PRO i miałem troszkę czasu aby pobawić się logowaniem. Na pierwszy ogień poszło sprawdzenie jak duże są rozbieżności w wyliczaniu odległości i zużytego paliwa przez dołączone do logi_jtdm_extended.xlsx funkcje z tym co rzeczywiście zmierzył UKP.

Ustawienia data loggera były następujące: "rejestruj kiedy stacyjka wł. i prędkość lub ch.zuż.paliwa są większe od zera", "rejestracja 10 parametrów jednocześnie co 1s (dane z 3 godzin)". Chwilowe spalanie było ustawione na "uśredniaj z ostatniej sekundy"

W tym celu po każdej zakończonej jeździe spisywałem aktualną ilość impulsów oraz czas pracy wtrysków (po przemnożeniu tych wartości przez stałą drogi oraz stałej wtrysku otrzymuje się to co naprawdę wyliczył UKP). Natomiast w arkuszu sumowałem obliczony dystans oraz zużycie paliwa dla danego przejazdu.

Poniżej wykres przedstawiający procentową różnicę pomiędzy rzeczywistymi wartościami zwróconymi przez UKP a wyliczonymi na podstawie aktualnej prędkości oraz chwilowego zużycia paliwa dla poszczególnych przejazdów.

wykres1.png
wykres1.png (6.92 KiB) Viewed 16800 times

Największe rozbieżności występują przy przestawianiu samochodu (jednorazowy przejazd o 12-18 metrów). Ciekawe czy ta duża rozbieżność wystąpi również dla ustawienia loggera "rejestruj kiedy stacyjka włączona".

Dla odcinków w okolicy 5 km można założyć jazdę w mieście (prędkości w okolicach 50km, możliwość częstego zatrzymywania się bądź powolnej jazdy). Natomiast dla odcinków powyżej 15 km trasa mieszana bądź poza miastem.

Ogólnie obliczony dystans różni się od -0.8 do -1.5 procenta, natomiast obliczone zużycie paliwa oscyluje od -1 do 1.5 procenta w stosunku do wartości które zarejestrował UKP.

Bardzo brakuje mi w menu "UKP" opcji "Eksport danych loggera do pliku .csv" (funkcja która pobierze dane z UKP-PRO a następnie wyświetli okno dialogowe do ich zapisu w postaci pliku .csv. Takie małe ułatwienie aby 2 kliknięciami pobrać dane, bo teraz trzeba troszkę myszką manewrować i poklikać aby odczytać dane z UKP co przy częstym odczytywaniu danych jest troszeczkę irytujące.

Dla oszacowania ile jeszcze czasu zostało zanim logger zacznie nadpisywać dane można użyć licznika trip. Wystarczy kasować go w momencie pobrania danych i co jakiś czas sprawdzać ile już godzin jeździ się od ostatniego eksportu danych.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby przemko » Wed Mar 29, 2017 11:57 pm

Wyrażenia które umieściłem w logi_jtdm_extended.xlsx mają tą wadę, że na sztywno zakładają, że dane o aktualnej prędkości, chwilowym zużyciu paliwa oraz przebytym dystansie znajdują się odpowiednio w kolumnach C, D, K.

Poniżej przedstawiam rozwiązanie, które powinno dynamicznie ustawić sobie kolumny w których znajdują się niezbędne dane. Ponadto formuły zostały uproszczone.

Wystarczy odpowiednio skopiować niżej przedstawione wyrażenia aby uzyskać dodatkowe wyliczone parametry: dystans w m/s, oraz ilość zużytego paliwa w ml/s.

W pierwszym wierszu kolumny w której chcemy mieć obliczony dystans wpisujemy DYSTANS (nadajemy nazwę kolumny, nazwa ta później jest używana przez drugie wyrażenie obliczające ilość zużytego paliwa). Następnie do drugiego wiersza kopiujemy poniższe wyrażenie do arkusza kalkulacyjnego (testy robiłem z libre office):

=ZŁĄCZ.TEKSTY("=ZAOKR((L(";ADRES(WIERSZ();KOLUMNA('PREDK.');3);")*0,50005+L(";ADRES(WIERSZ()-1;KOLUMNA('PREDK.');3);")*0,49995)/3,6;6)")

Po skopiowaniu w komórce uzyskamy przetworzone wyrażenie na:
=ZAOKR((L($A2)*0,50005+L($A1)*0,49995)/3,6;6)
(gdzie kolumna A powinna odpowiadać kolumnie nazwanej PREDK.) Wycinamy dane z komórki po czym klikamy na "wiersz wprowadzania" i wklejamy przetworzone wyrażenie. W efekcie uzyska się wyliczony dystans dla drugiego wiersza. Ważne: wycinanie i wklejanie nowej funkcji musi odbywać się na tej samej komórce. Kopiujemy otrzymane wyrażenie w drugim wierszu w dół do pozostałych wierszy.

wklejanie_formul.jpg
wklejanie_formul.jpg (108.7 KiB) Viewed 16598 times


Poniżej wyrażenie które wstawi formułę wyliczającą wartość zużytego paliwa w ml/s. W pierwszym wierszu wpisujemy "ZUZ.PAL.", następnie postępujemy analogicznie jak to zostało pokazane na przykładzie formuły dla dystansu

=ZŁĄCZ.TEKSTY("=ZAOKR(JEŻELI(L(";ADRES(WIERSZ();KOLUMNA('PREDK.');3);")<=10;L(";ADRES(WIERSZ();KOLUMNA('CH.ZUZ.PAL.');3);")/3,6;L(";ADRES(WIERSZ();KOLUMNA('DYSTANS');3);")*L(";ADRES(WIERSZ();KOLUMNA('CH.ZUZ.PAL.');3);")/100);6)")

Obie powyższe formuły szukają kolumn o nazwach domyślnie używanych przez UKP, czyli "PREDK." oraz "CH.ZUZ.PAL."

ArT
Posts: 1540
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 166 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Wed Jun 07, 2017 12:02 pm

W nadchodzącej aktualizacji (v3.5) data logger z UKP-PRO zyska możliwość rejestrowania danych z 5x wyższym próbkowaniem (próbki co 0,2s) dla ciśnienia doładowania (boost), ciśnienia oleju, AFR (oba kanały) i EGT (wszystkie kanały). Poniżej na zdjęciu przykład porównawczy odczytów z czujników ciśnienia doładowania (boost) podczas przyśpieszania przez 30 sekund. Początkowe narastanie ciśnienia doładowania jest powiększone dla próbkowania 1Hz i 5Hz.
Attachments
1Hz_vs_5Hz_data-logger_UTCOMP-PRO.jpg
1Hz_vs_5Hz_data-logger_UTCOMP-PRO.jpg (753.4 KiB) Viewed 16460 times

ArT
Posts: 1540
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 166 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Fri May 18, 2018 9:43 pm

Mały update - z aktualizacją v3.6.2 zwiększono maksymalną szybkość próbkowania do 10x na sekundę (dla ciśnienia doładowania, AFR, EGT). Przy takiej częstotliwości próbkowania można zapisać około 20 minut danych (do strojenia wystarczy :-) )

gadziuWLKP
Posts: 8
Joined: Fri Jul 12, 2019 8:24 am
Has thanked: 2 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby gadziuWLKP » Sun Sep 22, 2019 7:24 pm

Właśnie odnośnie logowania danych - konkretnie do strojenia silnika. Mi zdarza się jeździć więcej jak 20 minut z uwagi na ruch na drodze i nie zawsze sprzyjające warunki do uzyskania wysokich obciążeń a później poszukanie bezpiecznego miejsca do zatrzymania się. Czy jest możliwe dodanie funkcji uruchamiania loggera przez naciśnięcie np dwóch przycisków jednocześnie?

ArT
Posts: 1540
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 166 times

Re: Data Logger - rejestrator parametrów jazdy (logowanie danych)

Postby ArT » Tue Sep 24, 2019 11:55 am

gadziuWLKP wrote:Właśnie odnośnie logowania danych - konkretnie do strojenia silnika. Mi zdarza się jeździć więcej jak 20 minut z uwagi na ruch na drodze i nie zawsze sprzyjające warunki do uzyskania wysokich obciążeń a później poszukanie bezpiecznego miejsca do zatrzymania się. Czy jest możliwe dodanie funkcji uruchamiania loggera przez naciśnięcie np dwóch przycisków jednocześnie?


W 3.7.1 pojawiła się taka opcja, zerknij do tego tematu na drugi post:
viewtopic.php?f=9&t=411


Return to “Poradniki”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest