Kilka moich obliczeń przy użyciu wyliczonego dystansu [m/s] i zużycia paliwa [ml/s].
W 17 minucie małe wyliczenia na jakim dystansie rozpędziło się auto od 0 do 90km oraz ile spaliło paliwa (wyszło 306 metrów i 43,95 ml). Prawie taka sama ilość paliwa (43,80 ml) potem została użyta na przejechanie 1381 metrów ze stałą prędkością 90km.
Około 21 minuty stała prędkość 90 km, przejechany dystans około 8518 metrów, zużyto 352,83 ml paliwa, średnie zużycie paliwa wyszło 4,14 l na 100 km. Test dla 100 km zaczęty w 36 minucie trwał 11598 metrów poszło 527,69 ml paliwa, średnie spalanie mi wyszło 4,55. 1:05 stała prędkość 80 km przebyty dystans 4681,91 metrów, spalono 162,12 ml paliwa, średnie zużycie paliwa 3,46.
Łączny dystans 114,22 km, spalono 5,41 l, średnie zużycie paliwa dla trasy wyszło 4,73. Ciekawe o ile wyliczone dane różniły by się od danych wyświetlonych podczas podsumowania podróży.
Tak sobie patrzę i zastanawiam się dlaczego dane zalogowane są zaokrąglone tak jak na wyświetlaczu? Nie dało by rady zalogować tych danych przed zaokrągleniem? Kilka zer po przecinku dla csv i xls nie powinno stanowić żadnego problemu.
Dystans wyliczany jest następująco (przy założonej liniowej zmianie prędkości pomiędzy próbkami)
P0 - prędkość z poprzedniej próbki
P1 - aktualna prędkość
Przyrost prędkości co 0.1 sekundy
dP = (P0 - P1)/10
Dystanse dla poszczególnych próbek w metrach
Dx = (P0 + dP * x)/36000 * 1000
gdzie x od 1 do 10
D1 = (P0 + dP * 1)/36000 * 1000
D2 = (P0 + dP * 2)/36000 * 1000
...
D10 = (P0 + dP * 10)/36000 * 1000
Dystans przebyty w ciągu 1 sekundy:
D = D1 + D2 + ... + D10
Zużycie paliwa w ml wyliczane jest w zależności od aktualnej prędkości. Jeżeli aktualna prędkość jest mniejsza równa 10 to chwilowe zużycie paliwa dzielę
przez 3600 i mnożę przez 1000 żeby uzyskać wynik w ml.
Dla pozostałych przypadków zużycie paliwa wyznaczam z proporcji:
chwilowe zużycie paliwa * 1000 (wynik w ml) - 100 km
x - aktualny dystans/1000 (zamiana metrów na km)
Wyliczenia bazują na zaokrąglonych wartościach prędkości i chwilowego zużycia paliwa więc niestety nie będą zbyt dokładne.
Niestety nadal się zdarzają w logach wpisy dla których źle jest pokazywane zużycie paliwa.
2015-01-01_00:00:33 0 9 1,1
2015-01-01_00:00:34 0 10 1,1
2015-01-01_00:00:35 0 11 1,1 <- l/h
2015-01-01_00:00:36 0 11 10,1 <- l/100km
2015-01-01_00:00:37 0 13 9,3
2015-01-01_00:05:35 5 8 0,7
2015-01-01_00:05:36 5 7 0,7
2015-01-01_00:05:37 5 11 1,2 <- l/h
2015-01-01_00:05:38 5 16 23,7
2015-01-01_00:05:39 5 17 29,3
2015-01-01_00:56:28 56 11 6,1
2015-01-01_00:56:29 56 11 5,9
2015-01-01_00:56:30 56 10 0,6
2015-01-01_00:56:31 56 11 6,2
2015-01-01_00:56:32 56 10 0,6
2015-01-01_00:56:33 56 11 0,7 <- l/h powinno być w l/100km
2015-01-01_00:56:34 56 10 6,3 <- l/100km powinno być odwrotnie
2015-01-01_00:56:35 56 11 0,6 <- l/h
2015-01-01_00:56:36 56 10 6,1 <- l/100km
2015-01-01_00:56:37 56 11 6,8
2015-01-01_00:56:38 56 10 0,7
Najlepiej by było jakby w ukp była możliwość logowania przebytego dystansu oraz zużytego paliwa w ciągu sekundy. Żeby uprościć kod ukp mógłby zapisywać w pamięci ilość impulsów oraz czasy wtrysków. Dopiero przy eksportowaniu te dane były by przeliczane na dystans w metrach zaokrąglony do 2 miejsc po przecinku, oraz ilość zużytego paliwa zaokrąglone do 4 miejsc po przecinku.
pitersik74 wrote:Powinna być w l/h ale jakie były te obroty silnika przy wytracaniu prędkości? Nie mów że przy 9km/h hamujesz silnikiem , jest wiele czynników które wpłyną na zmianę wskazań z l/100 km na l/h
Mi głównie chodziło o uzyskanie przebytego dystansu w ciągu jednej sekundy oraz o ilości zużytego paliwa w ciągu jednej sekundy, na podstawie tych danych można sobie obliczyć kilka ciekawych rzeczy. Jeżeli wartość będzie zalogowana w l/100km a liczona jak by była w l/h to wyliczona ilość zużytego paliwa będzie zawyżona około 10 krotnie. Tak duży błąd będzie miał negatywny wpływ na dokładność pozostałych obliczeń. Im dokładniejsze dane wejściowe tym bliższe prawdy pozostałe wyliczenia.
Np. Można obliczyć ile paliwa zużywa się podczas przyśpieszania. Mając wiele danych z różnych przypadków,
można porównać co zużywa mniej paliwa czy przyśpieszanie delikatne gdzie się muska pedał gazu czy też dynamiczne przyśpieszanie gdzie pedał gazu wciśnięto np do 2/3. Można popatrzeć jak zmienia się ilość wtryskiwanego paliwa w czasie gdzie trzyma się gaz w stałym położeniu w zależności od rosnących obrotów. Itp...