Montaż UKP w Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V (M-JET)

Zamontowałeś UKP? Podziel się relacją z innymi!
Opisy, zdjęcia oraz inne wskazówki dotyczące montażu UKP.
JTDpower
Posts: 8
Joined: Sun Mar 29, 2015 9:33 am
Been thanked: 1 time

Montaż UKP w Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V (M-JET)

Postby JTDpower » Sun Mar 29, 2015 11:01 am

Montaż UKP dotyczy auta:
Alfa Romeo 147, silnik 1.9 JTD 16v (140KM) 2004r.

Spis treści:
I. Cel
II. Wymagane elementy
III. Podłączenie
IV. Nastawy do UKP
V. Zdjęcia
VI. Podsumowanie

I. Cel

Mimo posiadania fabrycznego komputera pokładowego zdecydowałem się na montaż UKP z kilku względów:
- miałem UKP w poprzednim pojeździe i tutaj mi go brakowało ;)
- miałem nadzieję na dokładniejszy pomiar zużycia paliwa, ponieważ w fabrycznym komputerze wskazania notorycznie są zaniżane od 0.5l do 1.3l na średnim zużyciu, a na chwilowym pokazuje zupełne bzdury. Jak działa UKP? O tym w podsumowaniu,
- chciałem mieć wskazania ciśnienia turbo z alertami na zbyt wysokie ciśnienie.

II. Wymagane elementy

1) komputer UKP
2) moduł CR-PWM - niestety w tym silniku nie ma sygnału do pomiaru zużycia paliwa na podstawie którego można by dokładnie dokonywać pomiaru (podobno) - trzeba było się podłączyć bezpośrednio pod common-raila, tj. sygnał z wtryskiwacza + czujnik ciśnienia na listwie. Moduł CR-PWM konwertuje sygnał z wtryskiwacza na sygnał kompatybilny dla komputera.

III. Podłączenie

Z auta podłączyłem:
1) zasilanie
2) sygnał prędkości pojazdu
3) sygnały do pomiaru zużycia paliwa, tj. a) sygnał sterujący wtryskiwaczem i b) sygnał ciśnienia paliwa
4) sygnał świateł (przypominanie)
5) sygnał ciśnienia doładowania

Ad1. Zasilanie podłączyłem z gniazda zapalniczki, tj. dolutowałem się do przewodów które dochodzą od spodu do gniazda. Moduł UKP i CR-PWM są zasilane tylko po przekręceniu kluczyka (po wyjęciu kluczyka zapalniczka nie jest zasilana), przez co UKP za każdym razem traci datę i godzinę (całą resztę pamięta), ale za to nie pobiera żadnego prądu w trybie uśpienia, a zegarek i tak mam na fabrycznym komputerze. +12V z zapalniczki na piny 23 i 24 w UKP. Masa zapalniczki na pin 12 w UKP.

Ad2. Sygnał prędkości pojazdu jest na pinie 7 (zielono-biały przewód) w 40-pinowym niebieskim gnieździe, które znajduje się zaraz obok gniazda OBD2

Ad3a. Sterowanie pierwszym wtryskiwaczem podłączyłem na wejście CR-PWM. Można się podłączyć bezpośrednio do przewodów przy wtryskiwaczu, ja jednak podłączyłem się do przewodów wychodzących ze sterownika silnika: pin 16 (brązowo-czarny) oraz pin 47 (czarno-niebieski) łączymy z szaro-czerwonym oraz szaro-czarnym w CR-PWM. Wyjście z CR-PWM (fioletowy) podłączamy na pin 10 w UKP.
sterowanieWtryskiemEcu.png
sterowanieWtryskiemEcu.png (147.9 KiB) Viewed 11979 times


Ad3b. Sygnał ciśnienia paliwa można pobrać bezpośrednio z czujnika który jest na listwie common-rail (ten 3 pinowy), jak również ze sterownika silnika. W tym przypadku pin 43 (przewód jasnoniebiesko-biały) podłączyłem na pin 9 w UKP (ADC2).

Ad4. Sygnał świateł pobrałem ze złącz w okolicy OBD2 - woltomierz w rękę i sprawdzałem gdzie się pojawia 12V po włączeniu świateł i 0V po ich wyłączeniu (niestety nie zapisałem który to był dokładnie przewód)

Ad5. Sygnał ciśnienia doładowania pobrałem z przepływomierza MAF (w tym silniku niestety nie ma MAP sensora) - pin 40 w sterowniku silnika (pomarańczowo-biały) i podłączyłem na pin 8 w UKP (ADC1).

Centralkę oraz moduł cr-pwm umieściłem za schowkiem, ponieważ w prawej górnej cześci grodzi (za schowkiem) jest fabryczny otwór przelotowy (jest gumowa zaślepka) i jego wykorzystałem do przeciągnięcia przewodów do sterownika silnika (który de facto też się znajduje po prawej stronie auta). Montaż jest stosunkowo prosty, ale trochę czasu schodzi się z podłączeniem i polutowaniem tych przewodów.

IV. Nastawy do UKP

1) diesel, 4 cylindry, sterowanie PWM(-)
2) stała drogi: 0,2805 m/imp
3) stała zużycia paliwa: 0,00540 l/s
4) pin8 (ADC1) - czujnik ciśnienia doładowania. Ustawienia czujnika ciśnienia turbo (wejście ADC1): a = 0,66 ; b = -1,06
5) pin9 (ADC2) - dowolny czujnik (do pomiaru ciśnienia paliwa). Ponadto w zakładce hardware należy wybrać pomiar zużycia paliwa z uwzględenieniem ciśnienia paliwa z wejścia ADC2.

V. Zdjęcia

Niestety estetyką się nie popisałem - robiłem na szybko. Wyciąłem otwór w płycie (taka jak ścianka do mebli) i pomalowałem lakierem. Miałem to później poprawić, ale zostawiłem sobie to na lato przy grillu. Jak tylko zrobię bardziej estetyczną zabudowę - podzielę się zdjęciami.

ukp1.jpg
ukp1.jpg (135.99 KiB) Viewed 11979 times

ukp2.jpg
ukp2.jpg (134.19 KiB) Viewed 11979 times



VI. Podsumowanie

Pisałem na wstępie że posiadam fabryczny komputer, który nie pokazuje zbyt dokładnie i notorycznie zaniża spalanie. UKP spisuje się o niebo lepiej - użytkuję około pół roku i odchyłki w średnim zużyciu paliwa są nie większe niż 0.2l/100km. W fabrycznym komputerze np. na postoju/w korku jest wyświetlane cały czas 2l/100km. W UKP z kolei dla niskich prędkości pomiar jest w litrach na godzinę i np. na zimnym silniku jest to ok 1,3 - 1,5l/h, na ciepłym w lato przy wyłączonej klimie jest to ok 0,7 - 0,8 l/h a z właczoną klimą nawet 0,2-0,3 l/h więcej - super. Kolejna rewelacyjna sprawa to pomiar ciśnienia turbiny - bardzao fajna rzecz z rysowaniem wykresu na żywo i ostrzeżeniami jeżeli za bardzo dmucha (mam zmienione mapy silnika, więc turbo ma trochę większą pracę do wykonania). Przypominanie o światłach - parę razy się przydało. Z innych rzeczy z których często korzystam to licznik TRIP z kosztami podróży - często robię jedną i tą samą trasę i jest bardzo dobre porównanie. Poza tym wychodzi na to że w zimę nie opłaca się ruszać auta po bułki do sklepu bo na zimnym pali jak smok - spacer zdrowszy i tańszy.

ps. pozdrowienia dla alfaholików ;)

JTDpower
Posts: 8
Joined: Sun Mar 29, 2015 9:33 am
Been thanked: 1 time

Re: Montaż UKP w Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V (M-JET)

Postby JTDpower » Thu Jun 04, 2015 9:22 pm

Pochwale się moim nowym nabytkiem :D Tym razem trochę bardziej się postarałem z zabudową wyświetlacza.
OLED od UKP-PRO niszczy system, wyświetlacz jest przecudowny - idealnie czarne tło, super kąty widzenia, a do tego białe podświetlenie ładnie się komponuje z czerwonym w aucie:

ukp-pro-w-alfa-147.jpg
ukp-pro-w-alfa-147.jpg (453.38 KiB) Viewed 11689 times


Przy okazji podłączyłem dodatkowe czujniki: ciśnienie oleju, temperatura oleju oraz temperatura silnika.
Przygotowałem osobny tutorial na ten temat tutaj: viewtopic.php?f=8&t=43&p=127#p127

odczyty-z-czujnikow-na-ukp.jpg
odczyty-z-czujnikow-na-ukp.jpg (288.81 KiB) Viewed 11689 times


Wykresy to genialny pomysł. Widać np. jak pracuje turbo podczas jazdy. Zdjęcie na postoju (zwróćcie uwagę na kąt patrzenia na wyświetlacz):

wykresy-na-ukp.jpg
wykresy-na-ukp.jpg (231.99 KiB) Viewed 11689 times


Return to “Przykłady Montażu”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron