Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Pytania techniczne oraz porady dotyczące kompatybilności i funkcjonalności UKP.
Dżon
Posts: 4
Joined: Thu Dec 07, 2017 7:06 pm

Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby Dżon » Fri Dec 08, 2017 2:07 pm

Cześć,
nadszedł czas składania mojego subaru libero którego odnawiam już z 3 rok. Wnętrze zostało wygłuszone i mógłbym przykręcać kokpit. Zanim jednak to zrobię muszę zamontować wyświetlacz od UKP bo później się nie da. Myślę nad UKP 3 z wyświetlaczem LCD (białe litery na czarnym tle). Mam nadzieje że jego funkcjonalność zrealizuje to czego potrzebuję
Lista co chciałbym podłączyć:
1. Obrotomierz - nie wiem jak.
2. Spalanie benzyny - nie wiem jak i gdzie trzeba się wpiąć.
3. Spalanie gazu - nie wiem jak podłączyć ale myślę że gazownik przy montażu instalacji gazowej wskaże mi odpowiednie kable. Napiszcie jak one się nazywają.
4. Prędkościomierz - ten w desce rozdzielczej jest na linkę. Może na wale od napędu przedniej osi mógłbym zamontować czujnik z magnesami.
5. Temperatura cieczy chłodzącej - muszę zobaczyć gdzie są czujniki i jakie
6. Temperatura oleju w silniku - muszę zobaczyć jak to wszystko wygląda tam - być może trzeba będzie skorzystać z adapteru pod filtr oleju.
7. Temperatura wewnątrz i na zewnątrz

W załączeniu przesyłam zdjęcia a w tym linku schemat instalacji elektrycznej tego samochodu (dość przejrzysty i w języku pl) - https://drive.google.com/file/d/19PPJWH ... sp=sharing

Mam nadzieje że pomożecie - sam raczej nie dam rady zrobić tego dobrze. Po przeczytaniu tego forum myślę że ogólnie UKP byłby w stanie wyciągnąć dane z tego mojego śmiesznego samochodu:)
Attachments
Libero deska.jpg
Na zdjęciu widać planowane miejsce montażu wyświetlacza oraz wysokość ścianki
Libero deska.jpg (768.07 KiB) Viewed 8699 times
IMG_20171208_134809.jpg
IMG_20171208_134809.jpg (1.52 MiB) Viewed 8699 times
IMG_20171204_114627 (1).jpg
IMG_20171204_114627 (1).jpg (2.54 MiB) Viewed 8699 times

Dżon
Posts: 4
Joined: Thu Dec 07, 2017 7:06 pm

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby Dżon » Fri Dec 08, 2017 2:35 pm

Zapomniałem dodać jeszcze o ciśnieniu oleju - ten parametr też by się przydał.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby przemko » Sun Dec 10, 2017 10:53 pm

Witaj
Dżon wrote:Myślę nad UKP 3 z wyświetlaczem LCD (białe litery na czarnym tle).


Wartości na wyświetlaczu LED, UKP zmienia co sekundę, natomiast dla OLED 4 razy na sekundę (jeśli dobrze pamiętam i nic się nie zmieniło). Odświeżanie wartości 1 raz na sekundę powoduje, że korzystanie z prędkościomierza na UKP z ekranem LED do utrzymania stałej prędkości, lub obrotomierza do określenia momentu zmiany biegów jest mało komfortowe (zbyt duże opóźnienie między reakcją na gaz a wyświetlonymi wartościami). Przy ujemnych temperaturach LCD zaczyna przycinać się (nie jest w stanie poprawnie odświeżyć wartości co jedną sekundę, niestety potrzebuje dużo więcej czasu aby tego dokonać) czego nie ma przy wyświetlaczu OLED. Ponad to OLED jest konstrukcyjnie bardziej cienki od LED co ułatwia umieszczenie go np. w zegarach.

Dlatego też sugeruje, rozważenie kupna UKP z wyświetlaczem OLED zamiast LED.

Dżon wrote:1. Obrotomierz - nie wiem jak.

W przypadku braku cyfrowego sygnału z którego można by wyliczyć obroty silnika można użyć wyliczania RPM przez UKP na podstawie częstotliwości pracy wtryskiwaczy. Niestety tak uzyskany wynik będzie zaokrąglony do 100 RPM. W UKP podłączysz albo obroty silnika albo zużycie gazu przez LPG do pinu A11. Jeśli chciałbyś podłączyć te dwie rzeczy razem to wymagane będzie użycie UKP-PRO.

Dżon wrote:2. Spalanie benzyny - nie wiem jak i gdzie trzeba się wpiąć.
5. Temperatura cieczy chłodzącej - muszę zobaczyć gdzie są czujniki i jakie
7. Temperatura wewnątrz i na zewnątrz


Spalanie benzyny potrzebne dwie wartości, czas pracy wtrysku i aktualna prędkość.
Wydaje mi się że czas pracy wtryskiwacza będzie można pobrać z jednego z poniższych pinów
"
E3 2 Szary A – 3 Wtryskiwacz cylindra 1
E4 2 Szary A – 3 Wtryskiwacz cylindra 2
E5 2 Szary A – 2 Wtryskiwacz cylindra 3
"
podłączyć do UKP A10.
Z sygnałem prędkości dobrze kombinujesz. Wygląda na to że trzeba będzie dołożyć czujnik halla przy wale.

Temperaturę płyny chłodzącego można spróbować pobrać z:
"E6 2 Szary B – 2 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej"
podłączyć do jednego z pinów ADCx (np. UKP A8)
prawdopodobnie będzie to czujnik NTC (wymagane będzie wyliczenie R25 i Beata na podstawie pomiarów napięcia występującego w danej temperaturze).

Temperatura zewnętrzna i wewnętrzna przy użyciu cyfrowych termometrów dołączonych do zestawu DS18B20 podłączonych do pinów (od A4 do A6 i drugi termometr od A16 do A18). Unikaj umieszczenia termometru wewnętrznego gdzieś na desce rozdzielczej ponieważ latem rozgrzewa się ona do 60-70 stopni.

Widzę, że planujesz zainstalować też instalację gazową, więc może Ciebie zainteresować informacja, że aktualnie jestem na etapie dokładania przepływowego ogrzewacza płynu chłodniczego sterowanego przez UKP-PRO do mojego samochodu. Z tego co mi się rzuciło w oczy przeglądając różne fora to osoby posiadające LPG i zamontowany podgrzewacz chwalą sobie znaczne skrócenie czasu potrzebnego żeby zimny silnik przełączył się na gaz.

Prawdopodobnie skończę tą modyfikację tuż po nowym roku. Zamierzam opisać to tutaj na forum, myślę że jeśli taki opis byłby tutaj na forum to mogło by to mieć wpływ na twoją decyzję jaki UKP wybrać.

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby ArT » Mon Dec 11, 2017 11:44 am

Uzupełniając odpowiedź kolegi.

Dżon wrote:
1. Obrotomierz - nie wiem jak.

Sygnał z wtryskiwacza (patrz pkt2) lub montaż czujnika halla i sygnał na osobnym wejściu B1 (tylko UKP-PRO)

Dżon wrote:
2. Spalanie benzyny - nie wiem jak i gdzie trzeba się wpiąć.

Sygnał z dowolnego wtryskiwacza, pin E3 lub E4 lub E5 na pin A10 w UKP.

Dżon wrote:
3. Spalanie gazu - nie wiem jak podłączyć ale myślę że gazownik przy montażu instalacji gazowej wskaże mi odpowiednie kable. Napiszcie jak one się nazywają.

Sygnał z elektrozaworu na pin A11 w UKP. Instrukcja UKP rozdział 2.4.9:
https://www.reveltronics.com/downloads/ ... ontazu.pdf

Dżon wrote:
4. Prędkościomierz - ten w desce rozdzielczej jest na linkę. Może na wale od napędu przedniej osi mógłbym zamontować czujnik z magnesami.

Czujnik halla z magnesami na pin A22 w UKP. Instrukcja montażu czujnika halla: https://www.reveltronics.com/downloads/ ... E4905L.pdf

Dżon wrote:
5. Temperatura cieczy chłodzącej - muszę zobaczyć gdzie są czujniki i jakie

Pin E6 na wejście AdcX w UKP. Wcześniej by się należało upewnić czy sygnał jest w zakresie 0-5V i czy da się go wyskalować bo w dokumentacji brak dodatkowych informacji (potrzebna tabelka: napięcie na czujniku w funkcji temperatury co 5-10 stopni).

Dżon wrote:
6. Temperatura oleju w silniku - muszę zobaczyć jak to wszystko wygląda tam - być może trzeba będzie skorzystać z adapteru pod filtr oleju.

Montaż dodatkowego czujnika i podłączenie go na pin AdcVccX w UKP.

Dżon wrote:
7. Temperatura wewnątrz i na zewnątrz

Z czujników DS18B20 (2szt. w zestawie)

Dżon wrote:
8. Zapomniałem dodać jeszcze o ciśnieniu oleju - ten parametr też by się przydał.

Z dodatkowego czujnika ciśnienia oleju 10 bar - przykład w poradniku pkt4
viewtopic.php?f=27&t=264
W przykładku czujnika napięciowego przewód sygnałowy na wejście AdcX w UKP.

Dżon
Posts: 4
Joined: Thu Dec 07, 2017 7:06 pm

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby Dżon » Fri Dec 15, 2017 4:52 pm

Super dzięki za konkret, na to liczyłem i to otrzymałem!

Czyli LCD odpada jeśli chcę obroty.

Teraz się znowu zastanawiam nad UKP 3 i PRO bo skoro mam wydać więcej kasy za wyświetlacz to może lepiej jeszcze trochę dołożyć i mieć duży wyświetlacz i nieograniczone możliwości podłączania kolejnych parametrów.

W tej chwili wydaje mi się, że mając UKP 3:
1. Nie będę mógł podłączyć dedykowanego czujnika obrotów. Tutaj muszę się zastanowić czy jest mi potrzebny precyzyjny pomiar a także sprawdzić gdzie mógłbym ewentualnie ten czujnik halla umieścić - czy jest gdzie.

2. Pomiary temperatur i ciśnień. Nie jestem pewien czy UKP 3 da radę obsłużyć te wszystkie czujniki. Dobrze myślę?
- temp zew. DS18B20
- temp wew. DS18B20
- temp cieczy chłodzącej (być może z zamontowanego w samochodzie czujnika) AdcX
- ciśnienie oleju - AdcX
- temp oleju w silniku - AdcVccX

3. Za UPK PRO przemawiać może jeszcze to o czym pisał Przemko. Myślę że może chodzić o coś takiego http://allegro.pl/dogrzewacz-ogrzewacz- ... 60333.html. W Subaru Libero silnik jest z tyłu a chłodnica z przodu - ciekawe czy długość przewodów nie utrudni pracę takiego dogrzewacza. Druga sprawa to malutki akumulator - silnik 1,2.

4. Zastanawiam się także nad możliwością umieszczenia wyświetlacza w desce. Byłoby super chociaż miejsca praktycznie nie ma. Być może mógłbym coś wywalić ale to pewnie jak już będę miał w ręku wyświetlacz.

Jeśli możecie już ostatecznie podzielić się swoimi przemyśleniami który UKP powinienem wybrać to byłbym wdzięczny - może jednak UKP 3 nie obsłuży tych wszystkich czujników (ciekawe jak ten czujnik płynu chłodzącego - jeśli jest zły to będzie problem).

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby ArT » Fri Dec 15, 2017 7:37 pm

- temp zew. DS18B20
- temp wew. DS18B20
- temp cieczy chłodzącej (być może z zamontowanego w samochodzie czujnika) AdcX
- ciśnienie oleju - AdcX
- temp oleju w silniku - AdcVccX


UKP-3 obsłuży wszystkie te wskazania przy założeniu że podłączysz fabryczny czujnik temperatury cieczy. Gdyby się okazało że potrzebujesz zamontować dodatkowy czujnik, wtedy potrzebujesz dodatkowe wejście AdcVccX (w UKP-3 jest jedno, w UKP-PRO są dwa). Akurat RPM bym się specjalnie nie sugerował, bo z UKP-3 też będzie działać na podstawie sygnału z wtryskiwacza, a wyższa rozdzielczość pomiaru i tak jest do niczego nie potrzebna w tym przypadku.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby przemko » Sat Dec 16, 2017 1:34 am

Dżon wrote:3. Za UPK PRO przemawiać może jeszcze to o czym pisał Przemko. Myślę że może chodzić o coś takiego http://allegro.pl/dogrzewacz-ogrzewacz- ... 60333.html. W Subaru Libero silnik jest z tyłu a chłodnica z przodu - ciekawe czy długość przewodów nie utrudni pracę takiego dogrzewacza. Druga sprawa to malutki akumulator - silnik 1,2.


Raczej coś wziętego z szrotu np. http://allegro.pl/renault-clio-ii-1-5-dci-podgrzewacz-wody-i7093211199.html, kupiłem coś podobnego prawie w takiej samej cenie i wszystkie 3 świece żarowe wyglądają na sprawne (każda z nich się zaświeciła na czerwono po podłączeniu zasilania). Układ ma podgrzewać tylko kiedy chodzi już alternator, czyli akumulator nie jest istotny. Ważne będzie aby alternator był w stanie doładować akumulator i jednocześnie zasilić podgrzewacz oraz inne odbiorniki. Będzie to wpięte w mały obieg czyli między nagrzewnicą a silnikiem. Świece z mojego podgrzewacza z tego co wyczytałem to każda z nich pobiera 30A na starcie i po około 5 sekundach już tylko 15A.

Dżon wrote:Jeśli możecie już ostatecznie podzielić się swoimi przemyśleniami który UKP powinienem wybrać to byłbym wdzięczny - może jednak UKP 3 nie obsłuży tych wszystkich czujników (ciekawe jak ten czujnik płynu chłodzącego - jeśli jest zły to będzie problem).


Nie powiem Tobie który UKP masz wybrać. Jedyne co mogę zrobić to podzielić się swoimi wrażeniami po przejściu z UKP z LED na UKP-PRO z OLED. Opisałem je w tym wątku, dzisiaj mogę jeszcze dopisać, że dużo przyjemniej mi się jeździ z wyświetlaczem OLED niż LED. Szybsza informacja zwrotna na gaz a pokazane parametry powoduje, że łatwiej operować pedałem gazu tak aby utrzymać stałą prędkość.

Zwrócę uwagę natomiast, że UKP-PRO oferuje dodatkowe ekrany użytkownika które umożliwiają wyświetlenie naraz od 5 do 6 parametrów. W UKP masz tylko jeden ekran użytkownika (czyli taki który można sobie dowolnie skonfigurować) potrafiący wyświetlić tylko 4 parametry naraz.

W wyżej wymienionym linku do wątku zwróć uwagę na zdjęcia UKP_PRO_1.JPG oraz UKP_PRO_3.JPG.

Ekranu przedstawionego na UKP_PRO_1.JPG używam podczas jazdy (teraz mam wyświetloną prędkość, ciśnienie w dolocie, chwilowe spalanie, temperaturę płynu chłodniczego i temperaturę powietrza w dolocie), natomiast na stacji przełączam się na ekran przestawiony na UKP_PRO_3.JPG i sobie spisuję, spalanie średnie oraz ilość przejechanych kilometrów (prowadzę w excel'u historię tankowań).

W tym wątku również znajdziesz jak wyglądał wyświetlacz LED zainstalowany w zegarach.

przemko
Posts: 88
Joined: Fri Mar 27, 2015 8:17 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby przemko » Sun Dec 17, 2017 11:38 pm

Dżon wrote:1. Nie będę mógł podłączyć dedykowanego czujnika obrotów. Tutaj muszę się zastanowić czy jest mi potrzebny precyzyjny pomiar a także sprawdzić gdzie mógłbym ewentualnie ten czujnik halla umieścić - czy jest gdzie.


RPM'y liczone na podstawie czasu pracy wtryskiwacza mają taką wadę, że przy hamowaniu silnikiem traci się informację o obrotach. Jeśli przy wysokich obrotach zdejmiesz nogę z gazu to w większości przypadków ECU przestanie dawkować paliwo do momentu kiedy obroty zbliżą się do około 1200 RPM (dla silników benzynowych). Bez pracujących wtryskiwaczy UKP wyświetli 0 RPM.

Mógłbyś np. umieścić czujnik hall'a nad jedną z krzywek wałka rozrządu (nawiercić i nagwintować pokrywę zaworów w odpowiednim miejscu dobrać odpowiedni czujnik hall'a tak aby był w stanie wykryć krzywkę). Niestety to da tylko 1 impuls na dwa obroty wału czyli jak dobrze liczę uzyskasz wynik w zaokrągleniu do 120 RPM.

Tak swoją drogą Art jakie UKP ma minimalne zaokrąglenie obrotów silnika? Do 10 RPM czy wiecej?

Dżon wrote:4. Zastanawiam się także nad możliwością umieszczenia wyświetlacza w desce. Byłoby super chociaż miejsca praktycznie nie ma. Być może mógłbym coś wywalić ale to pewnie jak już będę miał w ręku wyświetlacz.


Na stronie 7 w instrukcji znajdują się wszystkie wymiary wyświetlaczy (zarówno okienka na którym się wyświetla jak i rozmiar płytki drukowanej). Z papieru wytnij sobie prostokąt o rozmiarach odpowiadających np. płytki drukowanej dla wyświetlacza na który się zdecydujesz. Otrzymany wzorzec zacznij przykładać w różnie miejsca pozwoli ci to określić co i gdzie będzie mniej więcej możliwe.

Mając UKP raczej nie będziesz korzystał z dziennego licznika kilometrów (tego na dole który można zresetować). Mam wrażenie że go nie usuniesz bo prawdopodobnie jest to jeden wielki element obsługujący też przebieg samochodu.

Zastanawiam się jakby wyglądało rozwiązanie polegające na umieszczeniu wyświetlacza UKP w mniej więcej miejscu oznaczonym kolorem czerwonym. Wyświetlacz byłby umieszczony nad wskazówką prędkościomierza (tak aby mogła się schować pod wyświetlaczem od UKP). Kolor żółty pokazuje mniej więcej kształt podkładki grubej na kilka-kilkanaście milimetrów która odsunęła by wyświetlacz na tyle aby umożliwić normalne działanie wskazówki oryginalnego prędkościomierza. Dodatkowo zrobić jakąś osłonę wyświetlacza która by wkomponowała go w jakiś sensowny sposób. Ciekawe czy dało by radę zrobić to tak aby nie kuło po oczach.
przyklad.jpg
przyklad.jpg (143.55 KiB) Viewed 8632 times

ArT
Posts: 1538
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby ArT » Mon Dec 18, 2017 11:19 am

Dla RPM z sygnału wtryskiwacza zaokrągla do 100, a dla dedykowanego sygnału do 10 (zakładając że rozdzielczość sygnału na to pozwoli).

Dżon
Posts: 4
Joined: Thu Dec 07, 2017 7:06 pm

Re: Subaru Libero - jaki UKP i czy się da podłączyć

Postby Dżon » Tue Dec 19, 2017 6:37 pm

:D - super, dzięki.
1. Właśnie mierzę i wycinam ten wyświetlacz bo miejsce byłoby super to które zaproponowałeś Przemko.
2. Napiszcie jeszcze do czego mogą się przydać poniższe parametry (na czym można skorzystać znając je):
- ciśnienie w dolocie,
- temperaturę powietrza w dolocie
- temperatura spalin.
3. Dogrzanie płynu bardzo ciekawa sprawa - będę myślał. Ciekawe czy obciążenie alternatora nie powoduje większego spalania co w konsekwencji przekłada się na podobny koszt gdyby nie dogrzewać i samochód dłużej chodził na gazie.
4. Obroty ewentualnie myślę że mógłbym wziąć z koła pasowego napędzającego alternator albo z rozrządu - zdjęcia.

Dzięki za wszystkie wskazówki - wiele się wyjaśniło:
Attachments
IMG_20171218_144826.jpg
IMG_20171218_144826.jpg (2.92 MiB) Viewed 8619 times
IMG_20171218_144741.jpg
IMG_20171218_144741.jpg (2.82 MiB) Viewed 8619 times
IMG_20171218_144659.jpg
IMG_20171218_144659.jpg (2.98 MiB) Viewed 8619 times
IMG_20171218_144652.jpg
IMG_20171218_144652.jpg (3.28 MiB) Viewed 8619 times


Return to “Wsparcie Techniczne”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests