Przełożenie jest bezwymiarowe (stosunek prędkości obrotowej wejściowej do wyjściowej). Ogólnie sprawa jest bardziej skomplikowana. Kiedyś się wgryzałem w temat i postaram się nic nie przekręcić. Musisz wyliczyć prędkość pojazdu dla danego przełożenia. W tym celu potrzebujesz kilku danych:
- przełożenie skrzyni dla danego biegu (gear ratio)
- przełożenie mechanizmu różnicowego (differential ratio)
- wielkość kół - aby móc wyliczyć obwód koła
V = ((RPM/gearRatio/diffRatio)*obwodKola)/1000000*60 , gdzie:
- V - prędkość [km/h]
- RPM - prędkość obrotowa silnika dla jakiej wyliczasz prędkość
- gearRatio - przełożenie skrzyni dla danego biegu
- diffRatio - przełożenie mechanizmu różnicowego
- obwodKola - w milimetrach (średnica koła * 3,14)
I tak na przykład z linku którego podałeś bierzemy pierwszą lepszą skrzynie:
1st 2nd 3rd 4th Reverse Final
3.545 1.904 1.310 0.969 3.9
Final to jest chyba diffRatio, ale pewności nie mam.
Zakładamy rozmiar kół 195/60/R15, z dowolnego
kalkulatora średnia wychodzi 615mm, czyli obwód = 615*3,14 = 1931,1 mm.
Zakładamy prędkość obrotową np. 2000 RPM.
Podstawiamy do wzoru na prędkość:
V = ((RPM/gearRatio/diffRatio)*obwodKola)/1000000*60 = ((2000/3.545/3.9)*1931,1)/1000000*60 = 16.76 km/h
gear ratio w UKP to RPM/V, czyli 2000/16.76 = 119.33
Mam nadzieję że nic nie namieszałem
Moim zdaniem prościej to wyliczyć wg tutoriala z pierwszego postu - nie potrzeba aż tylu danych i obliczeń.
edit: są gotowe kalkulatory, np.
http://www.boosttown.com/gearbox_differ ... ulator.php