- prędkość pojazdu w czasie
- napięcie ładowania
- chwilowe zużycie paliwa
- obroty silnika
- temperatura silnika
- temperatura oleju
- ciśnienie oleju
- ciśnienie doładowania
- pomiar składu mieszanki (AFR)
- pomiar temperatury spalin (EGT)
Przykładowe ustawienia data-loggera w aplikacji UKP:
Dysponując danymi zebranymi w czasie jazdy możemy wyciągnąć wiele ciekawych wniosków, np.
- w jakim zakresie jest ciśnienie doładowania, czy turbina pracuje poprawnie i czy nie występuje przeładowanie?
- czy skład mieszanki zawsze jest w optymalnym zakresie? a jeśli nie, to w jakich warunkach skład mieszanki (AFR) jest nieoptymalny?
- czy temperatura spalin jest w bezpiecznym zakresie? jeśli nie, to w jakich okolicznościach osiąga niebezpiecznie wysokie wartości?
- czy silnik ma prawidłowe ciśnienie oleju - czy nie jest one zbyt niskie przy wyższej temperaturze oleju?
- jak się zachowuje temperatura oleju w zależności od obciążenia silnika - czy jest w bezpiecznym zakresie? czy olej zawsze posiada optymalną temperaturę pracy?
- przy jakim obciążeniu, przy jakiej prędkości i przy jakich obrotach silnika zużycie paliwa jest najniższe?
- jak zmienia się napięcie ładowania w zależności od obrotów silnika? (kondycja alternatora i obciążenia w instalacji elektrycznej)
- w jakim zakresie oscyluje temperatura silnika? czy termostat pracuje poprawnie?
i tak dalej.. jak widać, możliwości są praktycznie nieograniczone.
Przykładowe dane zaimportowane z UKP-PRO (odczyt w excelu):
I ciekawsze - wizualizacja z dystansu około 100km na wykresach:
Krótka interpretacja powyższego przykładu: pięknie widać jak temperatura oleju szybko rośnie przy wyższej prędkości (tempomat ustawiony na autostradzie) - z 85 stopni do 96 stopni. Co ważne ciśnienie oleju mimo rosnącej temperatury oleju jest na wysokim poziomie ponad 6 bar. Widać też że temperatura silnika nie jest zbyt stabilna co może wskazywać na problemy z termostatem, coś nie tak z obwodem chłodzenia lub po prostu.. ten typ tak ma
Excel z w/w danymi do podglądu:
UKP-PRO dokonuje pomiaru 50 razy na sekundę z czujników analogowych (co można podejrzeć w czasie rzeczywistym na wykresie, tj. na ekranie oscyloskopu). Maksymalne próbkowanie w dataloggerze to 10x na sekundę (czyli np. zapis ciśnienia turbo w odstępach co 0.1s).
edit: od aktualizacji v3.5 jest możliwość rejestrowania danych z wybranych czujników do 5x na sekundę
edit: od aktualizacji v3.6 jest możliwość rejestrowania danych z wybranych czujników do 10x na sekundę
edit: od aktualizacji v3.7 jest możliwość podglądu danych również na Androidzie - zobacz viewtopic.php?f=27&t=409