UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Zamontowałeś UKP? Podziel się relacją z innymi!
Opisy, zdjęcia oraz inne wskazówki dotyczące montażu UKP.
jaruso
Posts: 2
Joined: Thu Apr 21, 2022 10:11 am
Been thanked: 1 time

UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby jaruso » Thu Apr 21, 2022 3:57 pm

Moja pierwsza instalacja UKP Pro, pacjent - Mazda MX-5 NC 2006r, swap na 2.5l .
Z racji uczestniczenia w różnych trackday-ach i obecności kilku modyfikacji pod maską, brakowało w aucie przede wszystkim odczytu ciśnienia i temperatury oleju oraz wiarygodnego wskaźnika temperatury płynu chłodzącego, ostatecznie skończyło się na "kilku" dodatkowych funkcjach.

Uruchomione funkcjonalności:
1. Pomiar ciśnienia oleju oleju z czujnika umieszczonego w podkładce filtra oleju.
2. Pomiar temperatury oleju z czujnika umieszczonego w podkładce filtra oleju.
3. Pomiar zewnętrznej temperatury - dodatkowy czujnik.
4. Pomiar prędkości z wału napędowego przy pomocy czujnika halla i 9 magnesów neodymowych. Edit: odczyt prędkości zrealizowany przez odczyt sygnału prędkości z ECU, skalibrowanie z GPS.
5. Temperatura cieczy chłodzącej z fabrycznego wskaźnika (podłączenie pod ECU).
6. Temperatura powietrza w dolocie z fabrycznego czujnika (podłączenie pod ECU).
7. Ciśnienie w dolocie z fabrycznego czujnika (podłączenie pod ECU).
8. Obroty silnika z czujnika położenia wału (podłączenie pod ECU).
9. Sygnał z wtrysków paliwa (zużycie paliwa/h).
10. Wskaźnik biegu - wykorzystanie obrotów silnika i odczytu prędkości pojazdu.
11. edit: "Monit o załączeniu najszybszego biegu wentylatora chłodnicy" został zastąpiony funkcją dimm - zmianą jasności ekrany w zależności od pory dnia (podpięcie pod światła pozycyjne).
12. Alerty dźwiękowe i graficzne dotyczące ciśnienia i temperatury oleju, temperatury zewnętrznej (oblodzenie), informacje o przeglądach wynikających z przebiegu lub czasu pracy.
13. Ekran powitalny z własną grafiką, kilka nowych ikon.
edit:
14. AFR z dodatkowej sondy i sterownika innovate MTX-L plus 39180
15. EGT z termopary typ=K pro i wzmacniacza.
16. Pomiar temperatury w miejscu zasysania powietrza z zewnątrz do układu dolotowego - dodatkowy czujnik - pozwala to monitorować nagrzewanie się powietrza w układzie dolotowym (w połączeniu z czujnikiem temperatury w dolocie).


Dodatkowo jest możliwość pomiaru temperatury w skrzyni biegów oraz dyferencjale (przygotowana instalacja elektryczna), jednak wymaga to rezygnacji z niektórych funkcji wymienionych powyżej.


Filmik z uruchomienia - na tym etapie jeszcze nie skalibrowany właściwie odczyt ciśnienia w dolocie, brak wskaźnika biegów itd...

UKP szara onboard2.jpg
UKP szara onboard2.jpg (318.1 KiB) Viewed 8160 times
UKP szara onboard.jpg
UKP szara onboard.jpg (183.72 KiB) Viewed 8160 times

UKP wskaźnik biegu.jpg
UKP wskaźnik biegu.jpg (172.56 KiB) Viewed 8160 times
UKP wskaźnik temp dyfra i skrzyni.jpg
UKP wskaźnik temp dyfra i skrzyni.jpg (169.14 KiB) Viewed 8160 times

Niestety przez częstotliwość odświeżania ekranu UKP na video nie ma szans uchwycić wskazania, na foto też różnie bywa - co widać powyżej na pierwszym zdjęciu...


Wyświetlacz UKP został umieszczony w zaprojektowanej przeze mnie obudowie, montowanej w miejsce fabrycznej osłony głośnika centralnego (jego funkcjonalność została zachowana). Obudowa została zaprojektowana tak, aby łatwo było ją wydrukować, składa się z 3 części drukowanych bez podpór, materiał to PET-G. Po wydruku została skręcona, sklejona, wyszlifowana, potraktowana podkładem do plastików oraz farbą strukturalną:

UKP obudowa0.jpg
UKP obudowa0.jpg (170.92 KiB) Viewed 8160 times
UKP obudowa2.jpg
UKP obudowa2.jpg (135.14 KiB) Viewed 8160 times
UKP obudowa1.jpg
UKP obudowa1.jpg (180.58 KiB) Viewed 8160 times


Klawiatura do obsługi ekranu została umieszczona w konsoli centralnej, na poziomie lewarka skrzyni biegów, gdzie jest pod ręką a jednocześnie nie rzuca się w oczy:
UKP szara klawiatura1.jpg
UKP szara klawiatura1.jpg (230.52 KiB) Viewed 8160 times


Samo UKP trafiło do kabiny, nad nogi kierowcy, w okolicy fabrycznego przejścia wiązki samochodu do komory silnika:
UKP unit.jpg
UKP unit.jpg (362.48 KiB) Viewed 8160 times


Wszystkie przewody, poza tymi do buzzera, klawiatury, ekranu i USB zostały doprowadzone do komory silnika i połączone w fabrycznej skrzynce bezpieczników, znajdującej się w pobliżu ECU, następnie umieszczone pod "górnym pokładem" bezpieczników Jedna złączka hermetyczna 3-pinowa pozwala na łatwe odłączenie UKP.
UKP szara prace2.jpg
w trakcie połączenia z ECU
UKP szara prace2.jpg (406.33 KiB) Viewed 8160 times

UKP szara komora.jpg
UKP szara komora.jpg (204.6 KiB) Viewed 8160 times
Last edited by jaruso on Mon Jul 31, 2023 3:57 pm, edited 4 times in total.

ArT
Posts: 1539
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby ArT » Mon Apr 25, 2022 7:03 am

Jeden z lepszych montażów jakie widziałem, obudowa i ogólnie jak to zostało wkomponowane - sztos 8-) Dzięki za podzielenie się opisem i fotkami z montażu, niech się spisuje :)

kociol
Posts: 2
Joined: Thu May 05, 2022 12:09 am

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby kociol » Thu May 05, 2022 12:22 am

Ten sam użytkownik montował zestaw u mnie w NC 2.0.
Wszystko podłączone w zasadzie tak jak opisano wcześniej.
Do pomiaru temperatur oleju w skrzyni biegów i mechaniźmie różnicowym użyte zostały czujniki cyfrowe DS18B20. I tutaj pojawia się problem... Otóż temperatury w skrzyni biegów oraz dyferencjale są zbliżone do siebie, ale przy dynamicznej jeździe torowej wykraczają poza zakres czujnika - powyżej 127.9°C.
Czy ktoś z użytkowników lub projektant UKP wykorzystywał inne czujniki, które mają większy zakres? Jeśli tak to jakie? Jeśli nie, to czy jest jakiś patent na rozwiązanie powyższego problemu?
Nadmiernie tylko, że wejścia na EGT odpadają, ponieważ będą wykorzystywane.
Za wszelkie sugestie będę wdzięczny.

Pozdrawiam,
Michał

ArT
Posts: 1539
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby ArT » Thu May 05, 2022 8:20 am

DSy zwykle mierzą jeszcze trochę powyżej swojej specyfikacji. Jeżeli to jest jednak grubo powyżej 130C to pozostają tylko czujniki NTC (rezystancyjne), np. ten ma zakres z wysoką dokładnością do 150C a zmierzy nawet do 180C. Trzeba je podłączać na wejścia analogowe zamiast na dedykowane wejścia do DSów. Jeżeli nie ma miejsca na gwint tylko na samą końcówkę pomiarową to można zamontować dowolny termistor NTC o zbliżonych parametrach, przykładowe termistory z zakresem pomiarowym do ponad 200C: https://www.tme.eu/pl/katalog/termistor ... 1819991%3B

kociol
Posts: 2
Joined: Thu May 05, 2022 12:09 am

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby kociol » Thu May 05, 2022 9:46 am

Problem polega na tym, że wolne jest tylko jedno wejście analogowe, a do odczytu są dwie temperatury i obydwie mogą mieć wartości przekraczające 140 stopni.
Czy jest możliwość przerobienia wejść temperaturowych z cyfrowych na analogowe?

ArT
Posts: 1539
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby ArT » Thu May 05, 2022 10:45 am

Nie ma szansy niestety, zupełnie inaczej jest realizowany pomiar. Można przerabiać wejścia AdcVccX na AdcX (i odwrotnie) ale nie da rady mieszać z cyfrowymi.

jaruso
Posts: 2
Joined: Thu Apr 21, 2022 10:11 am
Been thanked: 1 time

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby jaruso » Mon Jul 31, 2023 11:02 am

Mały update:

1) W celu dodania odczytu AFR i EGT bez rezygnowania ze wcześniejszych funkcjonalności, nastąpiła przeróbka wejścia AdccVcc2 na Adc6 (0-5V) zgodnie ze wskazówkami z tematu:
https://forum.reveltronics.com/viewtopic.php?f=19&t=509&p=2612&hilit=r21#p2612
Usunięty został jeden rezystor - R21.

Modyfikacja UKP.jpg
Modyfikacja UKP.jpg (223.58 KiB) Viewed 6662 times


2) Mazda fabrycznie posiada sondę szerokopasmową, ale by nie ingerować w ECU/CAN dołożona została druga sonda (AFR LSU 4.9) wraz ze sterownikiem - Innovate 39180 MTX-L PLUS. Zestaw ten ma wbudowany w obudowę wyświetlacza sterownik sondy z możliwością generowania na wyjściu analogowego sygnału 0-5V. Sonda została zamocowana tuż za kolektorem wydechowym, ok 10cm za OEM sondą (brak miejsca w kolektorze). Zasilanie sondy realizowane jest za pomocą dodatkowego przekaźnika zabezpieczonego bezpiecznikiem 5A, załączającego zasilanie sondy po pojawieniu się napięcia po przekręceniu stacyjki w pozycji "zapłon".

AFR montaż.jpg
AFR montaż.jpg (263.99 KiB) Viewed 6662 times

Ps. proszę nie patrzeć na spawy - pierwszy raz miałem TIGa w ręce :roll:

3) Dołożona została termopara typ K wraz z jednokanałowym wzmacniaczem - zestaw ze sklepu reveltronics. Z uwagi na mniejsze gabaryty termopary niż w przypadku sondy szerokopasmowej, udało się ją zamocować na kolektorze 4w1 w miejscu połączenia wszystkich 4 runnerów.

Wzmacniacz termopary.jpg
Wzmacniacz termopary.jpg (194.55 KiB) Viewed 6662 times

EGT montaż.jpg
EGT montaż.jpg (301.58 KiB) Viewed 6662 times


4) Dołożenie funkcji "dimm" do ukp w miejsce dotychczasowej sygnalizacji działania najwyższego biegu wentylatora chłodnicy płynu. Ustawienie jasności na 3%/90% odpowiednio dla trybu noc/dzień.

Konsekwencją powyższych zabaw był spory "makaron" pod maską i w kabinie, ale po raz kolejny udało się to jakoś ogarnąć...
Skrzynka bezpieczników PRZED.jpg
Skrzynka bezpieczników PRZED.jpg (354.86 KiB) Viewed 6662 times

wnętrze.jpg
wnętrze.jpg (392.28 KiB) Viewed 6662 times

Wyświetlacz.jpg
Wyświetlacz.jpg (127.2 KiB) Viewed 6662 times

Skrzynka bezpieczników PO.jpg
Skrzynka bezpieczników PO.jpg (259.2 KiB) Viewed 6662 times
Last edited by jaruso on Mon Jul 31, 2023 3:51 pm, edited 1 time in total.

ArT
Posts: 1539
Joined: Wed Mar 25, 2015 8:54 am
Location: Warsaw, Poland
Has thanked: 56 times
Been thanked: 166 times

Re: UKP Pro w Mazdzie MX-5 NC 2.5

Postby ArT » Mon Jul 31, 2023 12:22 pm

Extra. Sam był tego lepiej nie wspawał :D


Return to “Przykłady Montażu”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests